همشهری آنلاین: هنوز نگرانی‌های آمریکا از ساخت و آزمایش دومین ناو هواپیمابر چین برطرف نشده است که چین نخستین تصاویر یک ناو هواپیمابر جدید در حال ساخت این کشور را منتشر کرد.

 ناو سوم هواپیمابر چین، قدرت نمایی پکن در برابر آمریکا

به گزارش ایرنا تصاویر منتشر شده یک کشتی اسرار آمیز با قدرت الکترومغناطیسی را نشان می دهد که در پشت دو ناو دیگر حرکت می کند همین موضوع باعث شده است تا رسانه های گروهی چین فورا روی این موضوع تمرکز کرده و این مساله را مورد بررسی قرار دهند که چین در حال ساخت یک ناو هواپیمابر سوم است.

از سوی دیگر شماری از کارشناسان نظامی چین در حال بحث و مناظره در باره این تصاویر هستند و مطرح کرده اند که چین در حال ساخت سومین ناو هواپیمابر است.

رونمایی از این تصویر در حالی است که چین بشدت درگیر منازعات فزاینده با‌آمریکا در دریای جنوبی است و می کوشد قوای دریایی خود را در این پهنه آبی تقویت کند.

تصاویر از موسسه صنایع کشتی سازی چین است که سه ناو هواپیمابر را روی آب نشان می دهد و روزنامه گلوبال تایمز چین می نویسد که احتمالا ناو سوم در شهر شانگهای در حال ساخت است.

از سوی دیگر در تصویر و یا تصاویر مذکور جنگنده های جی 15 پیشرفته چین و یک جنگنده دیگر با بال های ثابت و رادارهای هشدار دهنده به چشم می خورد که اسرار آمیز بودن ناو سوم را جدی تر کرده است.

'سونگ جونگ پینگ' کارشناس نظامی چین می گوید که تصاویر نشان می دهد که سامانه های الکترومغناطیسی نیز بر روی این ناو هواپیمابر نصب است.

وی افزود تصاویر جزییات زیادی بدست نمی دهد و اندازه و وزن ناو مشخص نیست اما به نظر می رسد که این یک ناو با قدرت نیروی بخار است و بعید است دارای نیروی اتمی باشد.

وی تاکید کرد به هر صورت اگر این ناوهواپیمابر سوم چین باشد معنای آن این است که این کشور در مسیر قدرتمندتر شدن در آبها گام بر می دارد.

چین پیشتر نیز با ساخت یک ناو هواپیمابر جدید و به آب انداختن آن، دور تازه ای از قدرت نمایی خود را در برابر آمریکا که این کشور را در دریاهای شرقی و جنوبی و اقیانوس آرام به چالش کشیده شروع کرده است.

این ناو دوم که فعلا به صورت موقتی 001آ نامیده می شود، از سوی پکن مورد آزمایش قرار گرفته است و چین پیشتر تاکید کرده بود یکی از برنامه هایش تبدیل قدرت نظامی خود به یک ارتش مدرن تا سال 2035 میلادی است و تا 2050 میلادی این کشور یکی از برترین قدرت های نظامی دنیا خواهد بود.

چین تا پیش از این یک ناو هواپیمابر به نام 'لیایونینگ' را در اختیار داشت که در واقع لاشه یک ناو هواپیمابر خریداری شده از اوکراین بود که چینی ها آن را تجهیز کرده بودند.

اما ساخت یک ناو دوم با اتکا به نیروی داخلی و با استفاده از ظرفیت هایی که در داخل چین وجود دارد نشان می دهد که این کشور توان نظامی بالایی پیدا کرده و حالا موفق شده است پیشرفته ترین کشتی خود را نیز در نیروی دریایی به خدمت بگیرد.

ساخت ناو مذکور که 50 هزار تنی است از سال 2013 میلادی شروع شد و با آزمایش آن بر روی آب در ماه های گذشته به نظر می رسد در مدت زمانی نه چندان طولانی ناو رسما در اختیار نیروی دریایی قرار خواهد گرفت.

'خو ون مینگ' رییس شرکت صنایع کشتی سازی چین می گوید: این ناو یکی از پیشرفته ترین ناوهای هواپیمابر دنیا محسوب می شود و قدرت ویژه ای از این پس به ارتش این کشور خواهد داد.

نام ناو هنوز به گفته وی رونمایی نشده است و زمانی که ارتش و نیروی دریایی اعلام کنند ناو رسما به خدمت گرفته شده است نام آن نیز برای عموم اعلام خواهد شد.

'لای یی جون' که فرماندهی این ناو را در اختیار دارد می گیود توان لجستیکی ارتش و نیروی هوایی چین با به خدمت گرفتن این ناو به مراتب افزایش خواهد یافت و چین می تواند برای ماموریت هایی که برای آن تعریف می شود در آبهای مناطق مختلف از این ناو بهره بگیرد.

کارشناسان معتقدند رونمایی چین از این ناو سوم هشداری از طرف این کشور برای آمریکا است، روابط آمریکا و چین که اکنون نه تنها در حوزه اقتصادی و جنگ تجاری درگیر هستند بلکه در موضع آبهای جنوبی نیز دچار چالش شده است.

کد خبر 409051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha