حامد فوقانی-خبر‌نگار: عصر دیروز دومین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران در سال۹۷ با حضور شهردار پایتخت و همه معاونانش، رئیس و اعضای شورای شهر تهران برگزار شد.

افشانی

در این مراسم که در مرکز همایش‌های برج میلاد برپا شده بود، سیدمحمدعلی افشانی، ماموریت‌های اصلی کاری شهرداری و اولویت‌های مهم شهر تهران را بیان کرد. نکته مهمی که او بر آن تأکید داشت، انجام همه اقدامات براساس رضایتمندی شهروندان بود.

شهردار تهران گفت: «مهم‌ترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم و وظیفه‌مان به‌حساب می‌آید، ایجاد رضایت شهروندان است؛ موضوعی که در دو محور اساسی برنامه‌ام نیز ذکر شده است؛ شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر. در همه امور باید شاخص‌ ارزیابی از عملکردمان را - که همانا میزان رضایتمندی مردم است - داشته باشیم. این کاملا قابل اندازه‌گیری است. ما در شهرداری به‌طور لحظه‌ای و مداوم باید با مردم در تماس باشیم تا بدانیم آنها چه انتظاراتی دارند و چگونه عمل کرده‌ایم.»

به‌گفته شهردار تهران، مردم انتظار دارند در مقابل خدمتی که دریافت می‌کنند، هزینه بپردازند و نه بیشتر. او در این رابطه اظهار داشت: «شهروندان وقتی به ما اطمینان پیدا می‌کنند که ببینند منابع مالی بجا و درست هزینه می‌شود، اولویت‌ها کارشناسی ‌شده‌اند و حیف و میلی در کار نیست.» افشانی در ادامه برنامه، اسلایدهایی را به نمایش گذاشت که در آنها محور ماموریت‌های کاری مدیران شهری مشخص شده است.

به‌طور نمونه، او درباره مدیریت پسماند گفت: «147تن از 9هزار تن پسماند شهر تهران در زباله‌سوز به انرژی تبدیل می‌شود. درحالی‌که باید از این سرمایه درآمد کسب شود، اما برخی به‌گونه‌ای دیگر به آن نگاه می‌کنند. بخشی از زباله در طبیعت رها می‌شود و بخشی دیگر شیرابه زیادی تولید می‌کند. درصورتی که چنین موضوعی در آینده سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.»

او در رابطه با یکی دیگر از اسلایدها توضیح داد: «در توصیف شهر، باید بخش خدماتی، حریم و شعاع تأثیرگذاری شهر را با هم دید. در مورد آخر اینگونه می‌توان گفت که نمی‌شود برای تصمیم‌گیری درخصوص ترافیک تهران، کرج را نادیده گرفت.»

  • قانون، حقوق انسانی و تعامل مبنای کارهاست

اینطور که شهردار تهران در دومین همایش فصلی مدیران شهرداری در سال‌جاری گفت، مبنای کار او بر 3 اصل استوار است؛ 1- حاکمیت قانون، 2- رعایت حقوق انسانی و 3- تعامل منهای تحمیل. سیدمحمدعلی افشانی با اشاره به اینکه خوشبختانه شورای شهر تهران نشان داده هرچه در بیرون مطرح می‌شود، درست نبوده و نیست، افزود:

«اکنون تعامل خوبی بین شهرداری و شورای شهر وجود دارد.» او همچنین تأکید کرد که مدیران شهرداری تهران سرمایه بزرگ کشور هستند.» افشانی با این پیش‌زمینه اعلام کرد که قصد ندارد هرمدیری که 3گزینه مدنظر را داشته باشد، تغییر دهد بلکه شرایط ارتقای او را فراهم خواهد کرد. او این 3 گزینه را به شرح زیر برشمرد: «1- مدیر شهری باید توان انجام ماموریت سازمانی که برعهده گرفته را داشته باشد، 2- سلامتی داشته باشد و 3- مخالف جریانی که امروز در شهرداری حاکم است، نباشد.»

طرح چنین مسئله‌ای با تشویق مدیران حاضر همراه شد و افشانی در پاسخ گفت: «بنابراین با قوت و تمام توان کارتان را ادامه دهید. همین جا می‌گویم اگر عمری باقی بماند، نیامده‌ام که 6 ماه کار کنم؛ آمده‌ام 3سال کار کنم یا 7سال. البته باید عنوان کنم که سهم بانوان در مشاغل مدیریتی بایستی با سهم و جمعیت‌شان متناسب باشد.» شهردار تهران گفت که هیچ معاونی از بیرون به بدنه شهرداری نخواهد آمد مگر که استدلال محکم و قانع‌کننده‌ای برای این منظور وجود داشته باشد.

  • قدرت بالای اقتصادی تهران

شهردار تهران اسلاید دیگری را هم به نمایش گذاشت که در آن حکمروایی خوب معنا شده بود. طبق این اسلاید حکمروایی خوب در گرو 4 امر است؛ مشارکت همه شهروندان، حاکمیت قانون، دسترسی همه مردم به اطلاعات در مورد وقایع و... و پاسخگویی سیاستگذاران و تصمیم‌گیران.

افشانی گفت: «برای این منظور به همه اعضای شورای شهر تهران گفته‌ام که ما 22نفریم؛ نه 21 به‌ اضافه یک‌نفر. اینگونه همه باید در اداره شهر باکیفیت تلاش کنیم. اعتقاد دارم که آنچه بیمار را از پا درمی‌آورد، بیماری نیست بلکه ناامیدی است. پس باید امید داشته باشیم.» او با بیان اینکه قدرت اقتصادی پایتخت ایران بالاتر از 17هزار میلیارد تومان سالانه است، افزود: «هر منطقه تهران به اندازه چند استان قدرت اقتصادی دارد؛ حتی قدرت اقتصادی چند محله از برخی از استان‌ها بیشتر است. البته شرایط بسیار حساسی در کشور داریم اما نباید نگران بود. می‌توانیم به بهترین شکل از مشکلات بگذریم و آینده‌ بهتری را برای شهر رقم بزنیم.»

  • بیان چند نکته

شهردار تهران در ادامه صحبت‌های عصر روز گذشته خود، خطاب به مدیران حاضر چند نکته را متذکر شد. او گفت: «از وهله نخست هزینه‌ها را بهینه کنید. به‌دنبال کم‌کردن هزینه‌ها نیستم. برای این منظور پروژه‌های در حال اجرا را در سطح منطقه و ناحیه به خوبی رصد کنید. دوم اینکه در تصمیم‌گیری‌ها بحث عدالت را رعایت کنید. به‌خودم و شما توصیه می‌کنم که هرهفته یک‌بار عهدنامه حضرت علی(ع) با مالک اشتر در نهج‌البلاغه را بخوانید.

ببینید چقدر امیرالمؤمنین به مردم تأکید می‌کند. آنجا که می‌فرمایند: «هیچ چشم روشنی برای زمامداران نیست الی استقرار عدالت و استقرار عدالت عامل استحکام جامعه است و عدم‌اجرای عدالت عامل اضمحلال جامعه.» امیرالمؤمنین در جایی دیگر می‌فرمایند: «عدل نفعش برای همه است اما جود و بخشش برای خواص.» پس عدل هم افضل‌تر است و هم شریف‌تر. حاصل رفتار عادلانه، رضایت و محبت مردم است.»

  • کمربند سبز شمالی تا پایان سال

بخش دیگری از صحبت‌های شهردار تهران به تبعیض مثبت و شاخص زیست‌پذیری در شهر برمی‌گشت. او در لابه‌لای این موضوع گفت که با رئیس سازمان فضای سبز و بوستان‌های شهر قرار گذاشته‌اند زمین‌های شمال تهران شناسایی شده و با پیگیری از سوی دولت، تمام این مناطق تا پایان سال کمربند سبز می‌شوند.

به گفته افشانی، با این کار شهر مهار می‌شود. البته در این کار قرار است از روش مدرن آبیاری قطره‌ای تا 6ماه استفاده شود و سپس مابقی آب مورد نیاز از برف و باران شمال شهر تأمین شود. او همچین به برگزاری مناقصه تأمین 620 واگن مترو اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه کارش در مرحله نهایی‌شدن قرار دارد.

از سوی دیگر با همکاری سازمان برنامه و بودجه به‌دنبال برقی کردن موتورسیکلت‌ها هستیم.» گفتنی است توجه به آسیب‌های اجتماعی، هویت شهری، ایجاد کتابخانه به‌ویژه در محله‌های فقیرنشین و معماری از دیگر صحبت‌های افشانی بوده به‌گفته شهردار تهران، معماری آشفته حاصلش آشفتگی ذهنی افراد است و باید برای رفع این مورد اقدامات لازم صورت گیرد.

کد خبر 409092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha