همشهری آنلاین: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، از آبیاری ۱۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی کشور با فاضلاب انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بخشی از مزارع جنوب تهران و استان البرز با فاضلاب خام و خطرناک آبیاری می‌شود.

آبیاری برخی مزارع جنوب تهران با فاضلاب خطرناک

به گزارش مهر، عباس پاپی‌زاده با انتقاد از آبیاری ۱۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی کشور با فاضلاب، گفت: در دنیا بازچرخانی فاضلاب مورد توجه ویژه قرار گرفته و از آن به عنوان منبع آبی جدید یاد می‌کنند.

وی، بازچرخانی فاضلاب را راهکاری مهم برای مقابله با بحران آبی و استفاده از آن در کشاورزی برای پیشگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب دانست و افزود: سیاستگذاری در استفاده از آب‌های نامتعارف از مهم‌ترین رسالتی است که وزارت جهاد کشاورزی باید آن را دنبال کند زیرا بهترین منابع برای آبیاری فضای سبز و کشاورزی به شمار می‌رود.

وی با انتقاد از این که بخشی از مزارع جنوب تهران و استان البرز با فاضلاب خام و خطرناک آبیاری می‌شود، تصریح کرد: بارها به سازمان حفاظت محیط زیست تذکر داده و از سازمان بازرسی خواستار ورود به این موضوع شدیم اما متاسفانه این معضل رفع نشده و نظارت دقیقی بر نحوه آبیاری مزارع صورت نمی‌گیرد.

پاپی‌زاده با بیان این که شهرداری‌ها و آب و فاضلاب کشور باید ملزم به تکمیل تصفیه‌خانه کلانشهرها شوند، گفت: خروجی آب از تصفیه‌خانه‌هایی که مورد تایید سازمان‌های استاندارد و محیط زیست قرار می‌گیرد را می‌توان برای مصارف کشاورزی و آبیاری مزارع استفاده کرد.

وی با انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر این که خشکسالی و کمبود منابع آب در روی آوردن کشاورزان به استفاده از فاضلاب برای آبیاری موثر بوده است، ادامه داد: باید با تشدید نظارت‌ها از فعالیت مزارعی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند جلوگیری کرد زیرا سلامت مردم در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، بر ضرورت ورود جدی تمامی دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان غذا و دارو، استاندارد، بازرسی قوه قضائیه به موضوع آبیاری مزارع با فاضلاب تاکید کرد و گفت: صحت و سقم آبیاری مزارع جنوب با فاضلاب باید بررسی و اطلاع‌رسانی شود زیرا این موضوع با سلامت مردم سر و کار دارد.

کد خبر 409312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha