شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک نظرسنجی رویترز حاکی از آن است که قیمت‌های نفت به دلیل اختلالات عرضه و کافی نبودن افزایش تولید اوپک برای تامین تقاضا، تا پایان امسال و در سال میلادی آینده بالاتر خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، در نظرسنجی رویترز از ۳۵ اقتصاددان و تحلیلگر پیش‌بینی شد متوسط قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۸ به ۷۲.۵۸ دلار در هر بشکه خواهد رسید که ۹۰ سنت بالاتر از قیمت ۷۱.۶۸ دلار است که در نظرسنجی ماه گذشته پیش‌بینی شده بود و در مقایسه با میانگین ۷۱.۱۵ دلار از ابتدای امسال تاکنون بالاتر به شمار می‌رود.

براساس این نظرسنجی ماهانه، بهای معاملات آتی نفت آمریکا ۶۶.۷۹ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۸ خواهد بود، در حالی که در نظرسنجی ماه گذشته این قیمت ۶۶.۴۷ دلار پیش‌بینی شده بود.

فرانک شالنبرگر، مدیر تحقیقات کالا در شرکت LBBW با بیان اینکه کمبود عرضه در بازار نفت ادامه خواهد یافت، اظهار کرد انتظار دارم اوپک تولیدش را تا پایان امسال ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد، اما این میزان برای جبران تقاضای رو به رشد و افت تولید کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا کافی نخواهد بود.

اوپک به سرکردگی عربستان سعودی و متحدانش شامل روسیه هفته گذشته با افزایش میزان عرضه موافقت کردند. این گروه که محدودیت تولید خود را از ابتدای سال ۲۰۱۷ به منظور حذف عرضه جهانی به اجرا گذاشتند اعلام کردند پس از ماه‌ها کاهش تولید بیشتر از میزان مقرر که تا حدودی به دلیل اختلالات غیرمنتظره بوده است، سطح پایبندی به توافق کاهش تولید را به ۱۰۰ درصد کاهش می‌دهند.

بازارهای نفت جهان به دلیل اختلالات پیش‌بینی نشده در عرضه در کشورهایی مانند لیبی، ونزوئلا و این اواخر در کانادا با محدودیت عرضه مواجه شده‌اند.

از سوی دیگر به گفته تحلیلگران اکونومیست اینتلیجنس، ریسکهای ژئوپلیتیکی بر دورنمای نفت سنگینی می‌کند و این موارد احتمالا نسبت به سال‌های پیش تاثیر بیشتری بر قیمت‌ها خواهند داشت. همچنین مورد دیگری که عرضه جهانی را تهدید می‌کند اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نوامبر است.

تنش‌های تجاری آمریکا با چین و کشورهای دیگر نیز ممکن است عرضه نفت را متاثر کند. رشد تقاضا برای نفت برای آسیا احتمالا قوی خواهد ماند و تحلیلگران صنعت انتظار دارند امسال و سال آینده حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند. با این حال اکثر تحلیلگرانی که در این نظرسنجی شرکت کردند اعلام کردند انتظار ندارند در کوتاه‌مدت تاثیر قابل توجهی از اختلافات تجاری میان آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ جهان از جمله چین مشاهده کنند.

تحلیلگران بانک آمریکا مریل لینچ انتظار دارند نفت تا اواخر سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران به ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کند. این تحلیلگران عنوان کردند ما به سمتی حرکت می‌کنیم که اختلالات عرضه در سرتاسر جهان مشهود است و البته ترامپ با جدیت تلاش می‌کند ایران را منزوی کند و مانع خرید نفت ایران از سوی متحدانش شود.

کد خبر 409327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha