همشهری آنلاین: یک عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اجرای طرح پیش فروش سکه به این منظور بود تا نیاز افراد تامین شود و این طبیعی است که یک فرد به ۴۰ هزار سکه نیاز ندارد.

علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جزئیات طرح دو فوریتی ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود، بیان کرد: این طرح قرار است در جلسه علنی فردا (یکشنبه دهم تيرماه) یا سه‌شنبه هفته جاری تقدیم هیات رییسه مجلس شود.

وی افزود: ما در این طرح به دنبال این هستیم تا بتوانیم در بازار وضعیت عرضه و تقاضا را تنظیم کنیم. اگر دولت و بانک مرکزی نتوانستند در این زمینه موفق عمل کنند مجلس وظیفه دارد وارد عمل شود. قانونگذار تصمیم گرفته تا در این زمینه محدودیت ایجاد کند و این طرحی است که از طرف مجلس داده شده و لایحه‌ای از سوی بانک مرکزی ارائه نشده است که به هویت بانک مرکزی آسیب وارد کند.

وی ادامه داد: در اصل بانک مرکزی نباید کار بانکی انجام دهد بلکه باید بر کار بانک‌ها نظارت داشته باشد. وظیفه بانک مرکزی، فروش سکه و دلار نیست بلکه وظیفه اصلی آن نظارت بر رفتار بانک‌هاست. اگر امروز بخش قابل توجهی رانت در بازار سکه و ارز وجود دارد و یک عده در یک شهر سرمایه‌های کلانی به دست آورده‌اند بدون اینکه کوچک‌ترین زحمتی کشیده باشند نتیجه عملکرد نامناسب بانک مرکزی است و مجلس وظیفه دارد به موضوع ورود پیدا کند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس ادامه داد: مجلس نمی‌تواند از طریق استیضاح و سوال نسبت به عملکرد بانک مرکزی اقدام کند چراکه بانک مرکزی وزارتخانه نیست و تحت نظارت مجلس قرار ندارد، اما می‌تواند با ارائه طرح‌های فوریتی و عادی جلوی اقدامات نامناسب بانک مرکزی و بی‌تدبیری‌های آن را بگیرد. این طرح نیز یکی از طرح‌هایی است که تصمیم دارد جلوی بی‌تدبیری بانک مرکزی را بگیرد.

بختیار افزود: اگر فردی بتواند در یک شب ۳۰ هزار یا ۴۰ هزار سکه را پیش خرید کند و در بازار به قیمت دو برابر بفروشد و بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان سود کند مجلس وظیفه دارد واکنش نشان دهد و جلوی رانت را بگیرد.

وی با اشاره به نحوه واگذاری سکه‌های پیش فروش شده بر اساس این طرح، بیان کرد: در این طرح هر کس هر تعداد سکه‌ای که پیش‌خرید کرده باشد تنها ۱۰ سکه به او واگذار می‌شود و مابقی پولش برگردانده می‌شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: هدف از پیش فروش سکه این بود که چون تعدادی افراد حقیقی و حقوقی زیادی به سکه نیاز دارند و در بازار سکه وجود ندارد لذا برای تنظیم بازار این طرح اجرا شد در حالیکه زمانی که بورس وجود دارد و سرمایه در اختیار ما است می‌توانیم از طریق بازار سرمایه و سازوکارهای شفاف و به دور از رانت سکه عرضه کنیم. هدف اصلی، تامین نیاز افراد است و این امر طبیعی است که یک فرد به ۴۰ هزار سکه نیاز ندارد لذا ما در طرح دوفوریتی می‌خواهیم محدودیتی ایجاد کنیم و خدشه‌ای به بانک مرکزی وارد نخواهد شد.

بختیار تصریح کرد: بانک مرکزی باید به وظیفه رگولاتوری خود عمل کند و بانک مرکزی یک رگولاتور است که پروانه و مجوز صادر می‌کند و باید بر آنها نظارت داشته باشد.

وی در پایان گفت: بر اساس این طرح هر کس هر تعداد سکه که پیش خرید کرده باشد ۱۰ سکه تحویل می‌گیرد و در رابطه با مابقی نیز پولش را دریافت می‌کند. اگر بانک مرکزی تشخیص دهد می‌تواند سودی به افراد پرداخت کند اما بیشتر از ۱۰ عدد سکه تحویل داده نمی‌شود.

کد خبر 409331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha