مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان امیدوارند که بزودی بتوان داروی فشار خون را برای درمان بیماری پارکینسون تجویز کرد.

پارکینسون

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال دیلی نیوز، متخصصان علوم پزشکی در آمریکا در تست‌های آزمایشگاهی به نتایج امیدوار کننده‌ای دست پیدا کردند که حاکی از تاثیر مثبت داروی "ایسرادیپین" در درمان بیماری پارکینسون است.

ایسرادیپین، نوعی مهار کننده کانال کلسیم است که مصرف آن در درمان فشار خون بالا توصیه می‌شود.

مطالعاتی که پیش از این انجام شده نشان داده افرادی که از این دارو مصرف کنند کمتر احتمال دارد به بیماری پارکینسون مبتلا شوند و به همین دلیل محققان بر آن شدند تا این موضوع را با دقت بیشتری بررسی کنند.

به گفته آنها بررسی‌های بیشتر نشان داد داروی ایسرادیپین عصب‌های تولید کننده دوپامین را که بر بیماری پارکینسون تاثیر می‌گذارند، حفظ می‌کند.

محققان آمریکایی در این بررسی مصرف داروی ایسرادیپین را برای مدت ۷ تا ۱۰ روز روی موش‌ها آزمایش و سپس سطح کلسیم را داخل عصب‌های تولید کننده دوپامین ارزیابی کردند.

آزمایش‌های انجام شده نشان داد این دارو می‌تواند سطح کلسیم را داخل این سلول‌ها کاهش دهد. به گفته محققان این موضوع حائز اهمیت است زیرا کانال‌های کلسیم میتوکندری عصب‌های دوپامینرژیک را تحریک کرده و گاهی اوقات این سلول‌های مغز را بیش از حد فعال می‌کنند.

به گفته محققان این سلول‌های مغزی در فعال کردن بخش‌هایی از مغز که وظیفه واکنش‌های حرکتی را دارند کلیدی هستند. هرچند، نورون‌ها برای انجام این کار نیاز دارند تا میتوکندری‌ها با ظرفیت کاملی فعال باشند.

همچنین در این مطالعه مشخص شد،  داروی ایسرادیپین کانال‌های کلسیم را مسدود کرده که فعالیت میتوکندری را کند می‌سازد و در نتیجه تولید ترکیب‌های سمی را کاهش می‌دهد. علاوه براین، محققان دریافتند پس از درمان با داروی ایسرادیپین، میتوکندری عصب‌های تولید کننده دوپامین نسبت به سلول‌های دیگر سطح استرس اکسیداتیو کمتری داشتند.

کد خبر 409375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha