دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت بوئینگ درحال اجرای برنامه‌هایی در راستای ساخت هواپیمای فراصوتی مسافرتی است که می‌تواند زمان سفر میان لندن تا نیویورک را به دو ساعت برساند.

هواپیما

براساس گزارش اينديپندنت، طرح ابتدايي اين جت كه به تازگي توسط شركت بوئينگ رونمايي شده‌است، از حداكثر سرعت بيش از 6115 كيلومتر بر ساعت برخوردار خواهد بود و اين يعني سرعتي نزديك به پنج برابر سرعت صوت.

دستيابي به سرعت ماخ 5 (عدد ماخ نسبت سرعت يك شیئ در یک سیال به سرعت صوت در همان سیال است) به هواپيما امكان خواهد داد تا مسافرتي در طول اقيانوس اطلس را در عرض دو ساعت و مسافرتي در طول اقيانوس آرام را در عرض سه ساعت به پايان برساند.

اين زمان كوتاه مي‌تواند ركورد هواپيماي كنكورد را در عبور از فراز اقيانوس اطلس شكسته و ركوردي جديد را به ثبت برساند. ركورد هواپياي كنكورد در عبور سريع از اين مسير دو ساعت و 52 دقيقه بوده‌است. يك پرواز معمولي در يك هواپيماي مسافرتي معمولي از لندن به نيويورك در حدود 6 ساعت و 45 دقيقه زمان خواهد برد.

بوئينگ اميدوار است در خوشبينانه‌ترين حالت ممكن از سال 2030 به بعد بتواند اين هواپيما را به خدمت بگيرد اما اين احتمال را نيز مي‌دهد كه اين زمان با يك دهه تاخير مواجه شود. بوئينگ در ماه‌هاي اخير وارد حوزه پروازهاي فراصوت شده‌است و در ماه ژانويه طرح جت نظامي هوشمند، تجسسي و اكتشافي را با قابليت دست‌يابي به سرعت ماخ 5 رونمايي كرد. انتظار مي‌رود اين هواپيما نيز در اوايل سال 2023 به كار گرفته شود.

آكادمي علوم چين نيز رقابت در اين ميدان را آغاز كرده‌است. اين آكادمي در ماه فوريه اعلام كرد طرح‌هايي براي ساخت هواپيمايي در نظر دارد كه مي‌تواند با سرعتي بيش از ماخ پنج پرواز كند، و فاصله ميان پكن تا نيويورك، كه در حالت عادي سفر در آن به 13 ساعت زمان نياز دارد را در عرض دو ساعت بپيمايد. در اين طرح،‌ هواپيماي Iplane از بالي دو لايه برخوردار خواهد بود تا از شدت كشش هوا و آشفتگي هوا در حين پرواز و بلند شدن بكاهد.

کد خبر 409553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha