مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بسیاری از مشکلات و شرایط جدی وجود دارند که می‌توانند باعث خارش چشم‌ها به ویژه در شب شوند.

خارش چشم

فعالیت افراد عموما در طول روز بسیار بیشتر از شب است، به همین خاطر وقتی کار و مشغله روزانه به پایان می‌رسد، تازه در طول شب فرد متوجه مشکل خارش چشم‌هایش می‌شود.

* برخی از این عوامل عبارتند از:

  • خستگی چشم‌ها: خستگی چشم‌ها اغلب ناشی از چشم دوختن طولانی به صفحه کامپیوتر یا دیگر وسایل دیجیتال یا رانندگی در مسافت‌های طولانی است.
  • آلرژی: تماس چشم با یک ماده خارجی مانند لوازم آرایش، گرده گیاهان یا شوره سر می‌تواند باعث خارش و قرمزی چشم‌ها شود.
  • خشکی چشم‌ها: اگر در طول روز رطوبت کافی به چشم‌ها نرسد، چشم‌ها خشک می‌شوند.
  • درماتیت آتوپیک: درماتیت آتوپیک نوعی اگزماست که در آن پوست دچار قرمزی و خارش شده و همچنین باعث خشکی و خارش چشم‌ها می‌شود.
  • التهاب ملتحمه (کنژنکتیویت): این بیماری عفونتی بسیار مسری است که با نام قرمزی چشم نیز شناخته شده و باعث قرمزی، خارش و سوزش چشم‌ها می‌شود.
  • پلک آماس (بلفاریت): این التهاب نوعی التهاب پلک‌ها و ناشی از انسداد فولیکول‌هاست.
  • اختلال غدد میبومین: هنگامی که غدد میبومین مسدود می‌شوند، نمی‌توانند مایع کافی برای روان کردن چشم‌ها تولید کنند که باعث خشکی چشم‌ها می‌شود.
  • برخی از داروها: از متداول‌ترین داروهایی که به طور معمول باعث خشکی و در نهایت خارش چشم‌ها می‌شوند، آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای فشار خون هستند.

افراد مبتلا به خارش چشم‌ها در شب باید برای تشخیص علت این مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنند. پزشک احتمالا با مرور سوابق و علائم پزشکی فرد و همچنین معاینه پزشکی شامل بررسی چشم‌ها و پلک‌ها و در صورت وجود ترشحات چشم و نمونه برداری از آن به منظور انجام آزمایش علت خارش را تشخیص می‌دهد.

اعمال کمپرس آب سرد و گرم، تمیز نگاه داشتن ناحیه دور چشم، استفاده از دستگاه بخور و مرطوب نگاه داشتن فضای اتاق، اجتناب از آلرژن‌ها، استفاده از قطره‌های چشمی و پیری، بکارگیریِ قانون ۲۰-۲۰-۲۰ به هنگام چشم دوختن به صفحات مانیتور و نیز استراحت دادن به چشم‌ها اشاره کرد.

* روش هاي درماني

برخی از  روش‌های درماني را بخوانيد:

  • قانون ۲۰-۲۰-۲۰: طبق این قانون پس از هر ۲۰ دقیقه چشم دوختن به صفحات کامپیوتر، موبایل یا تلویزیون باید به مدت ۲۰ ثانیه به جسمی در فاصله ۲۰ فوتی (حدود ۷ متری) چشم دوخت تا خستگی چشم‌ها برطرف شود.
  • کمپرس آب گرم و سرد: اگر خارش چشم‌ها به دلیل حساسیت باشد کمپرس آب گرم و اگر به هنگام خارش احساس گرم شدن و تورم چشم‌ها را دارید کمپرس آب سرد می‌تواند به تسکین خارش کمک کند.
  • تمیز نگاه داشتن ناحیه اطراف چشم: خاک، مواد شیمیایی و مواد آرایشی می‌توانند باعث خارش چشم‌ها شوند. شست و شوی چشم‌ها با آب سرد با فشار زیاد می‌تواند به رفع خارش کمک کند.گاهی اوقات تمیز کردن چشم‌ها با لیف نرم و آب گرم نیز کافی است. پیش از شست و شوی چشم‌ها ابتدا آرایش خود را بطور کامل پاک کنید.
  • استفاده از یک دستگاه بخور: هوای خشک باعث خشکی چشم‌ها و خارش آنها می‌شود. در صورت ابتلا به خارش چشم‌ها از یک دستگاه بخور به خصوص در هوای خشک و فصل زمستان برای مرطوب نگاه داشتن فضای اتاق استفاده کنید.
  • عدم استفاده از لنزهای چشمی: استفاده از لنزهای چشمی به خصوص در شب می‌تواند خارش چشم‌ها را افزایش دهد. در صورت خارش چشم‌ها از این لنزها استفاده نکنید. یا نوع لنز مورد استفاده خود را تغییر دهید. استفاده از لنزهای یک بار مصرف می‌تواند بهتر باشد.
  • اجتناب از آلرژن‌ها: افراد مبتلا به آلرژی باید هر گونه اقدامی را برای دوری از آلرژن‌های عامل خارش چشم‌ انجام دهند. به عنوان مثال بستن پنجره‌های اتاق به ویژه به هنگام خواب می‌تواند موثر واقع شود. گردگیری منظم و تعویض ملحفه‌ها به طور مرتب نیز می‌تواند مفید باشد. همچنین در صورت داشتن حیوانات خانگی آنها را از اتاق خواب خود دور نگه دارید.

گاهی اوقات درمان‌های بدون نسخه به توقف خارش چشم کمک نمی‌کند و فرد به درمان‌های پزشکی نیاز پیدا می‌کند. برخی از این درمان‌ها عبارتند از:

* آنتی بیوتیک‌های خوراکی و موضعی برای عفونت‌های باکتریایی نظیر التهاب ملتحمه

* اشک‌ مصنوعی برای حفظ رطوبت چشم‌ها

* آنتی هیستامین‌ها برای کمک به کنترل واکنش‌های آلرژیکی که به خارش چشم‌ها منجر می‌شوند

* قطره چشمی استروئیدی برای بلفاریت و آلرژی‌ها

*داروهایی که بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند برای بلفاریت

* واکسن‌های آلرژی برای افرادی با آلرژی‌های شدیدتر

* اجتناب از عوامل تحریک کننده

* جلوگیری از خارش چشم‌ها ابتدا با شناسایی عامل خارش میسر است. در طول روز می‌توان اقداماتی را برای جلوگیری از خارش چشم‌ها انجام داد که برخی از مراحل آنها به شکل زیر است:

* استراحت کردن به هنگام رانندگی در مسافت‌های طولانی

* استفاده از عینک آفتابی مناسب در محیط بیرون و به هنگام رانندگی

* مطالعه در محیط‌هایی با نور کافی و مناسب

* استراحت چشم‌ها به هنگام کار با مانیتورها

* استفاده از اشک مصنوعی در طول روز

* استفاده از عینک یا لنزهای طبی مناسب در صورت نیاز

* قرار دادن مانیتور کامپیوتر کمی پائین‌تر از سطح دید چشم و در حدود ۳۰ سانتیمتری صورت
و اگر خارش چشم‌ها به دلیل آلرژی است:

* کاهش سطوح قارچ در محیط خانه با استفاده از تمیز نگاه داشتن خانه و دستگاه رطوبت‌گیر

* بسته نگه داشتن پنجره‌ها در طول روز و شب

* تمیز کردن موهای حیوانات خانگی به طور مرتب

*استفاده از ملحفه‌هایی که گرد و غبار را دور نگه می‌دارند

* پاک کردن کامل آرایش پیش از خواب

*اجتناب از تماس دست‌ها با چشم‌ها پیش از شستن دست‌ها به ویژه در صورت تماس با عاملی تحریک کننده از جمله حیوانات خانگی

*اجتناب از تماس مستقیم با افرادی که بیماری‌های چشمی دارند و همچنین اجتناب از به اشتراک گذاشتن لوازم مربوط به چشم‌ها با شخص دیگر

 اکثر موارد خارش چشم‌ها جدی نبوده و درمانی آسان دارند. افرادی که خارش چشم را به دلیل خستگی چشم‌ها یا واکنش‌های آلرژیک تجریه می‌کنند با اجتناب از فعالیت‌ها یا مواد تحریک کننده می‌توانند خارش را درمان کنند. در صورتی که علت خارش بلفاریت باشد، درمان بر کنترل علائم تمرکز دارد چرا که بلفاریت به طور کامل درمان نمی‌شود اما با درمان مناسب و بهداشت خوب می‌توان علائم آن را به حداقل رساند.

 *منبع: اسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی

کد خبر 409625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha