مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از تملک آرامگاه شهدای مشروطه توسط مدیریت شهری و آغاز عملیات مرمت تا پایان تیرماه خبر داد.

100 سال پس از به توپ بسته شدن مجلس در دوره مشروطه و دستگیری سردمداران آن، میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل و ملک‌المتکلمین، دو روزنامه‌نگار مشروطه‌خواه توسط نیروهای هوادار محمدعلی شاه در باغ شاه به قتل رسیدند و پیکرشان شبانه در همان خندق پشت دیوارهای باغ یعنی در خیابان کمالی، خیابان مخصوص، کوچه شهید ابراهیمی فعلی دفن شد.

آرامگاه شهدای مشروطه که بخش‌های زیادی از آن در سال‌های گذشته به تصرف بیمارستان لقمان درآمد، سال 1383 به ثبت ملی رسید تا مالک خصوصی نتواند ساختمانی هر چند کوچک را در این بنای 100 متری علم کند. با این وجود، سرنوشت این ملک مانند بسیاری از آثار تاریخی چیزی جز بی توجهی مالک و ویرانی تدریجی نبود.

به گزارش شهرنوشت،در تمام 10 سال گذشته هم مدیران شهری یا اعضا شورای شهر بارها از آرامگاه شهدای مشروطه بازدید کردند و وعده مرمت و احیای بنا را دادند. هفته گذشته نیز علی اعطا و الهام فخاری دو تن از اعضا شورا پس از ایراد تذکر نسبت به نحوه نگهداری از بنا، از محل بازدید کردند و خواستار تملک آرامگاه مشروطه توسط شهرداری تهران و رسیدگی به آن شدند. حالا اما معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از تملک آرامگاه مشروطه در سال جاری و مرمت بنا در آینده ای نزدیک خبر داد.

ولی الله شجاع پوریان با اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران برای رسیدگی به خانه مشاهیر گفت: یکی از برنامه های جدی مدیریت شهری در این دوره تملک خانه مشاهیر است، اما از آن جا که برخی از آن ها مشکلاتی از حیث مالکیت، معارض و ... دارند، تملک زمان‌بر است.

او با بیان این‌که یکی از موضوع‌هاي مهم در این میان بحث تامین اعتبار است، عنوان کرد: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی را مامور کردیم املاک ارزشمند میراثی را در شهر تهران شناسایی کند و در این حوزه کار کارشناسی انجام دهد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: با وجود تمام محدودیت ها در تامین اعتبار، به دلیل شرایط نامناسب نگه داری از آرامگاه شهدای مشروطه، اقدامات مربوط به تملک بنا در سال 97 انجام شد و متصرف به زودی ملک را تحویل خواهد داد.

شجاع پوریان با بیان این‌که از 6 ماه گذشته اقدامات اولیه برای خرید آرامگاه شهدای مشروطه آغاز شد، گفت: در حال حاضر فاز اول مطالعاتی برای مرمت بنا به اتمام رسید و تا انتهای تیر پروژه وارد فاز عملیاتی می‌شود.

به گفته او، پیش بینی می‌شود عملیات مرمت یک سال به درازا بکشد و پس از آن بنا برای بازدید در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

کد خبر 409671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha