همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست دماوند با تاکید بر این که باید از فعالیت معادن در منطقه دماوند جلوگیری شود، گفت: برای حفاظت از کوه دماوند باید از منطقه پلور که ضلع جنوبی آن است تا روستاهای بلده به صورت یکپارچه و تحت یک مدیریت به مناطق چهارگانه محیط‌ زیست تبدیل شوند.

جاده‌سازی در محدوده کوه دماوند باید متوقف شود

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط زيست، عباس میرزاکریمی (فرمانده یگان حفاظت محیط زیست دماوند) با اشاره به 13 تیرماه روز ملی دماوند گفت: از ارتفاع ۴۲۰۰ متر تا قله دماوند اثر ملی طبیعی است و جزو مناطق تحت مدیریت سازمان و زیر نظر اداره کل محیط‌ زیست استان مازندران حفاظت می‌شود، اما در ارتفاع زیر ۳۸۰۰ متر که جزو حواشی قله دماوند است، در سال‌های متمادی با توجه به رشد جمعیت و توجه مردم به مناطق خوش‌ آب و هوا ساخت و سازها و همچنین فعالیت‌های معادن در این بخش فعال‌ شده است که اگر جلوی رشد آن گرفته نشود، قطعا آسیب جدی به منطقه وارد خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر فقط قله دماوند را یک اثر ملی بدانیم و همان منطقه را حفاظت شده بدانیم و حواشی آن را رها کنیم، قطعا این موضوع با حفاظت واقعی از دماوند همخوانی ندارد، بلکه باید برای حفاظت از دماوند از منطقه پلور که ضلع جنوبی دماوند است تا مناطقی مانند روستاهای بلده به صورت یکپارچه و تحت یک مدیریت به مناطق چهارگانه محیط‌ زیست تبدیل شوند و طرح‌های هادی روستایی افزایش پیدا نکند و جاده‌سازی متوقف شود.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به این که دماوند یک گسل فعال دارد، گفت: قطعا باید از فعالیت معادن در حواشی آن پرهیز کرد به ویژه معادنی که تونلی است مانند معادن روی و ذغال‌سنگ که انفجار در داخل آن باعث افزایش تنش در اعماق زمین می‌شود.

میرزا کریمی با بیان این که طبق قانون پیشگیری از ساخت و ساز ویلا باید در اولویت کارها باشد، تصریح کرد: این مسئله باید در سنوات گذشته پیش‌بینی می‌شد، اما متاسفانه دستگاه‌های متولی در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند و طرح‌ هادی روستاها و تغییر اراضی کشاورزی به ویلا در این منطقه پیشرفت‌های زیادی داشته، البته در این زمینه وزارت جهاد عملکرد خوبی داشته است، اما شرایط قله دماوند به صورتی است که این اقدامات کافی نیست و باید پیشگیری انجام شود نه این که ساختمانی ساخته شود و پس از آن این وزارتخانه برود و آن را تخریب کند.

وی با بیان این که مگر چند قله در ایران مانند دماوند وجود دارد؟ گفت: این هشدار باید به مسئولان داده شود که ما فقط یک قله دماوند داریم و باید حفاظت کامل از آن انجام شود و اگر اجازه تعرض به قله داده شود و اکوسیستم آن را تغییر دهیم، تبعاتی در آینده نزدیک برای ما خواهد داشت.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست دماوند تاکید کرد: قله دماوند یکی از قلل آب‌ساز است و شرایط اکوسیستم خوبی دارد و هر گونه دستبرد انسان در این طبیعت باعث تغییر در رویه زیستی این قله خواهد شد. فعل و انفعالاتی که در حواشی دماوند در حال انجام است باعث از بین رفتن اکوسیستم منطقه می‌شود و ممکن است باعث تخریب آب‌سازهای طبیعی در این منطقه شود.

کد خبر 409786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha