همشهری آنلاین: محققان هشدار دادند که اگر هدف تعیین شده از سوی سازمان ملل محقق نشود و افزایش دمای جهان از سقف دو درجه سانتی‌گراد بیشتر شود، این وضعیت تا سال ۲۱۰۰ به افزایش سطح آب دریا و در نتیجه، وقوع سیلاب‌ها و پیامدهای وخیم حاصل از آن برای اقتصاد جهان منجر خواهد شد.

افزایش سطح آب دریا ۱۴ تریلیون دلار برای جهان هزینه دارد

به گزارش ایرنا، سازمان ملل اعلام کرده است که دمای هوای جهان نباید بیشتر از دو درجه در قیاس با قبل از صنعتی شدن افزایش یابد و بر این اساس، مطالعه محققان مرکز ملی اقیانوس‌شناسی انگلیس (NOC) که در نشریه Environmental Research Letters منتشر شد، نشان می‌دهد که اگر هدف سازمان ملل محقق نشود، به آب شدن یخ‌ها و بالا آمدن سطح آب دریاها می‌انجامد که آب گرفتگی ناشی از آن می‌تواند سالانه 14 تریلیون دلار برای جهان هزینه داشته باشد.

محققان همچنین متوجه شدند که کشورهایی با درآمد متوسط- بالا مانند چین بیشترین افزایش را در هزینه‌های ناشی از سیل متحمل خواهند شد، در حالی که کشورهای بهره‌مند از بیشترین میزان درآمد به واسطه زیرساخت‌های محافظتی کارآمد، حداقل هزینه را در این رابطه متحمل می‌شوند.

محققان در این مطالعه سرعت و پیامدهای افزایش منطقه‌ای و جهانی سطح آب دریا را با گرمایش محدود شده 1.5 و 2 درجه سانتی‌گراد بررسی کردند و آنها را با پیش‌بینی‌های مربوط به سطح آب دریا با گرمایش نامتعارف به دنبال انتشار سناریوی RCP 8.5 (نماینده‌های خطوط سیر غلظت‌های گوناگون گازهای گلخانه‌ای) مقایسه کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که با یک افزایش 1.5 درجه سانتی‌گرادی دمای هوا، تا سال 2100 متوسط سطح آب دریا تا 0.52 متر افزایش می‌یابد. اما اگر هدف 2 درجه سانتی‌گراد نادیده گرفته شود، افزایش متوسط 0.86 متری و در بدترین حالت افزایش 1.8 متری سطح آب دریا را مشاهده خواهیم کرد.

محققان خاطر نشان کردند: درصورتی که افزایش گرم شدن دمای هوای جهان محدود نشود، هزینه سالانه سیل برای جهان با افزایش متوسط 0.86 متری آب سطح دریا، به 14 تریلیون دلار می‌رسد و برای افزایش 1.8 متری سطح آب دریا، 27 تریلیون دلار هزینه خواهد داشت. این میزان 2.8 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را در سال 2100 تشکیل می‌دهد.

به گفته محققان، بالا آمدن شدید سطح آب دریا به طور خاص تاثیر منفی بر اقتصاد کشورهای ساحلی در حال توسعه و ساکنان مناطق ساحلی نزدیک دریا خواهد داشت، به طوری که کشورهای کوچک جزیره‌ای مانند مالدیو بسیار راحت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و فشار بر منابع طبیعی و محیط زیستی آنها بیشتر نیز خواهد شد.

کد خبر 409792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha