همشهری آنلاین: روحانی درواکنش به فشار مقام های آمریکایی برکشورها برای کاهش خرید نفت ایران باهشداری قاطع از قلب اروپا این پیام را به جهان داد که دلسوزان انقلاب درموعد کارزار ید واحده برابر تمام ناپاکی ها هستند و هیچ تردیدی دردفاع از کیان انقلاب و عزت ایرانیان به خود راه نمی دهند.

 پیام اقتدار ایران به جهان با هشدار قاطع روحانی از قلب اروپا

به گزارش روز جمعه ایرنا، زمان بی وقفه سپری می شود و در حالی فرصت اروپایی ها برای ارائه راهکار و یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان بندی جهت تضمین منافع تهران در برجام رو به پایان است که تلاش اروپا برای حفظ برجام در این مدت مثبت بوده اما بسته پیشنهادی آنها درباره ادامه روند همکاری ها در برجام دربرگیرنده همه خواسته های جمهوری اسلامی ایران نیست.

تلاش اروپا برای حفظ برجام در حالی ادامه دارد که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیشتر تاکید کرد که تعهد طرف های دیگر برجام برای حفظ این توافق هسته ای باید به عمل تبدیل شود.
وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش های طرف های دیگر توافق هسته ای افزود: تعهد به برجام به طرز روشنی نمایان بوده و لازم است که این اراده به عمل درآید.

از سوی مقابل در چند هفته گذشته مقام های آمریکایی که با خروج غیرقانونی و یکجانبه از این معاهده بین المللی بستری برای بی توجهی به حقوق ملت ها در عرصه بین الملل فراهم آورده اند؛ از کشورهای خریدار نفت ایران خواسته‌‌اند واردات نفت خود را از این کشور متوقف کنند.

واشنگتن خریداران نفت ایران را تهدید کرده در صورت بی‌توجهی به این هشدار، با تحریم‌‌های ثانویه آمریکا مواجه خواهند شد. در همین راستا نیز تیم‌‌‌هایی از وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا به منطقه سفر می‌کنند تا مشتریان نفتی ایران را برای توقف واردات نفت از این کشور متقاعد کنند.

اما رئیس جمهوری کشورمان در سفر به اروپا با اعلام موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران در قبال اظهارات سلطه طلبانه و تهدیدات و زیاده‌خواهی‌های مقام های آمریکایی و صهیونیستها، ضمن هشدار جدی به آمریکا و همپیمانانش در منطقه، به سیاست تحریم نفتی آمریکا علیه ایران واکنش تندی نشان داد.

روحانی در دیدار با گروهی از ایرانیان ساکن سوئیس در واکنش به خط و نشان های جدید واشنگتن علیه تهران گفت: «آمریکایی‌ها گفته‌اند که قصد دارند مانع صدور نفت از ایران شوند. آنها نمی‌فهمند چه می گویند؛ چراکه بی‌معناست دیگر کشورهای منطقه به صادرات نفت خود ادامه دهند ولی نفت ایران صادر نشود. اگر قادر به انجام چنین کاری هستید، آن را انجام دهید تا نتیجه‌اش را ببینید.»
این اظهارات قاطعانه روحانی از قلب اروپا ضمن ارسال پیام اقتدار ایران به جهان، در رسانه های جهانی نیز بازتاب فراوانی داشت.

رادیو بین المللی فرانسه با پخش این اظهارات رئیس جمهوری کشورمان در گزارشی گفت: در واقع این سخنان روحانی، واکنش تندی به سخنان «برایان هوک» مدیر بخش سیاست گذاری وزارت امور خارجه آمریکا است که تاکید کرده بود هدف آمریکا از اعمال تحریم‌ها بر ایران، رساندن درآمد نفتی این کشور به صفر است.

علاوه بر رادیو بین المللی فرانسه، سایر رسانه های فرانسوی نیز سخنان رئیس جمهوری ایران را به صورت گسترده بازتاب دادند.

همچنین تارنمای روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» نیز با انتشار مطلبی در این خصوص نوشت: رئیس جمهوری ایران از قصد دولت ترامپ برای جلوگیری از صادرات نفتی ایران با عنوان «توهمی بی اساس» نام برد و آن را مردود دانست.

دن بویلان (Dan Boylan) گزارشگر امنیت ملی این روزنامه آمریکایی در گزارش خود افزود: روز سه شنبه کشمکش ها میان تهران و دولت ترامپ بالا گرفت. رئیس جمهوری ایران که برای مذاکره بر سر حفظ توافق هسته ای به سوئیس سفر کرده است، قصد آمریکا برای ضربه به تولیدات نفتی ایران را مردود دانست و گفت که ایران تنها در صورتی در توافق هسته ای باقی خواهد ماند که به نفع اقتصاد این کشور باشد.

وی با اشاره به تهدیدات نفتی ترامپ گفت: «این ها اظهاراتی اغراق آمیز هستند که هیچگاه اجرایی نخواهند شد. چنین سناریویی به این معناست که آمریکا در نقض آشکار قوانین بین المللی، در تلاش برای اعمال سیاست های امپریالیستی خود است.»

روحانی در کنفرانس خبری خود در سوئیس افزون بر آن چه برخی در قالب تهدیدی تلویحی به توان تهران در جلوگیری از صادرات نفتی در منطقه تعبیر کردند، گفت که «آمریکا هیچگاه نمی تواند درآمدهای نفتی ایران را قطع کند.»

وی افزود: «این نادرست و غیرعاقلانه است که تصور کنیم روزی تمام کشورهای تولیدکننده قادر به صادرات نفت مازاد خود باشند، اما ایران نتواند نفت صادر کند.»

اما هشدار روحانی در سوئیس در ارتباط با پیامدهای کارشکنی در صدور نفت ایران و ممکن نبودن ممانعت از آن از سوی رسانه های عربی نیز بازتاب گسترده ای داشت.

شبکه تلویزیونی روسیا الیوم تحت این عنوان که 'روحانی از سوئیس مجازات های واشنگتن را محکوم کرده و به آمریکا هشدار داد'، نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران واشنگتن را از پیامدهای منفی تلاش هایش در جهت ایجاد کارشکنی در راه صادرات نفت ایران برحذر داشته و تاکید کرد که 'صدور نفت منطقه بدون صدور نفت ما امکان پذیر نیست.'

این شبکه خاطر نشان کرد: روحانی پس از رسیدن به سوئیس در چارچوب سفر اروپایی اش گفت که واشنگتن مدعی است که دولت ایران را تحت فشار قرار می دهد در حالی که دارد ملت ایران را تحت فشار قرار می دهد. ملت ایران به هیچ وجه تسلیم فشارهای خارجی نمی شود و 'سیاست فشار و تهدید علیه ایران کارساز نیست و نتیجه آن شکست طرف مقابل خواهد بود.'

روسیا الیوم در همین رابطه به از سرگیری مجازات های ضد ایرانی آمریکا در ماه اوت آینده (مرداد ماه) اشاره کرد.

در همین رابطه، شبکه تلویزیونی سعودی العربیه نیز نوشت: 'روحانی منطقه را در صورت تحریم صادرات نفت ایران تهدید کرد.'

العربیه به نقل از روحانی نوشت که 'اگر صادرات نفت ایران تحریم شود، او منطقه را تهدید خواهد کرد.'

این شبکه سعودی از این اظهار نظر رئیس جمهوری ایران به عنوان 'تندروترین موضع اتخاذ شده از سوی روحانی' نام برد.

روحانی در سوئیس تاکید کرد: امکان ندارد نفت منطقه صادر شود اما نفت ایران صادر نشود. آمریکا نمی تواند مانع از صدور نفت ایران شود .

به نوشته العربیه روحانی آمریکایی ها را هم تهدید کرده و گفت: 'اگر می توانید مانع از صدور نفت ایران شوید، این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.' این شبکه سعودی در ادامه به اظهارات ضد ایرانی مقام های آمریکا اشاره کرد.

پایگاه خبری 'الخلیج الجدید' هم در این خصوص نوشت: مواضع رئیس جمهوری ایران در اروپا پیرامون صادرات نفت و رژیم صهیونیستی، با حمایت های داخلی زیادی روبرو شد.

این پایگاه خبری در گزارشی از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دو کشور اروپایی سوئیس و اتریش افزود: روحانی در خصوص ممانعت از صادرات نفت ایران هشدار داد و گفت گمان نکنید که اگر نفت ایران صادر نشود، کشورهای منطقه امکان صادرات نفت را خواهند داشت.

به نوشته این پایگاه خبری، روحانی این سخنان را در دیدار با ایرانیان مقیم سوئیس بیان داشت و گفت کسانی که مانع صادر شدن نفت ایران شوند، بهای آن را خواهند پرداخت.

همچنین روزنامه اندونزیایی «جاکارتا پست» نیز در این باره نوشت: روحانی گفت که آمریکا در تلاش برای قطع کامل صادرات نفت ایران و این یک فانتزی بی اساس است.

این روزنامه اندونزیایی افزود: رئیس جمهوری ایران این طرح را اغراق آمیز و غیرقابل اجرا دانست. چنین سناریویی به این معناست که آمریکا سیاست های امپریالیستی خود را در نقض حقوق بین الملل تحمیل کند.

«جاکارتا گلوب» دیگر رسانه اندونزیایی نیز به نقل از روحانی نوشت: قطع صادرات نفت ایران می تواند به صادارت نفت منطقه نیز لطمه بزند.

این رسانه بین المللی تصریح کرد: کاخ سفید گزارش داد عربستان سعودی به آمریکا تضمین داده است که در صورت نیاز می تواند ظرفیت تولید و صادرات نفت خود را روزانه تا 2 میلیون بشکه نیز افزایش دهد.

در حالی که خروج غیرقانونی آمریکا از برجام مشکلاتی را در زمینه اقتصادی، روابط بانکی و نفتی ایجاد کرده و شرکت های سرمایه گذار در ایران برای ادامه فعالیتشان دچار تردید شده اند اما روحانی در سفر به دو کشور اروپایی سوییس و اتریش و دیدار با مقام های این دو کشور تاکید کرد که ماندن ایران در برجام تا زمان برخورداری از منافع این معاهده بین المللی است.

رئیس جمهوری در نشست خصوصی با «الن برسه» هماتای سوئیسی خود برجام را یک توافق چندجانبه و بین المللی خواند و تاکید کرد که آمریکا با خروج از این توافق، نشان داد که به تعهداتش در عرصه بین المللی پایبند نیست.

برسه هم در این دیدار با تاکید بر حمایت کشورش از توافق برجام گفت: این توافق که پس از مذاکرات طولانی حاصل شده، به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است و همه کشورها باید برای حفظ آن تلاش کنند.

رئیس جمهوری کشورمان همچنین در نشست خبری مشترک با «سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش درخصوص برجام افزود: همه از تبعات مثبت و منفی حفظ و یا فقدان برجام آگاهی دارند، اما مردم ایران بر مبنای منافع و مصالح خود مسیرشان را انتخاب می‌کنند و دولت به عنوان نماینده مردم به انتخاب آنها عمل خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه برجام حاصل 12 سال مذاکرات سخت بود که اگر از اعتبار بیافتد، دیپلماسی بی اعتبار می شود، تصریح کرد: در حال حاضر منتظر بسته پیشنهادی کشورهای اروپایی درباره چگونگی حفظ برجام هستیم؛ اگر اتحادیه اروپا بتواند جای خالی تعهدات آمریکا در برجام را پر کند، ایران در برجام خواهد ماند.

رئیس جمهوری گفت: قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به عنوان سند پشتیبان برجام تاکید دارد که هیچ کدام از کشورهای طرف برجام نباید اقدامی خلاف مفاد این توافق انجام دهند.

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه آمریکایی ها مدعی شده اند، صادرات نفت ایران را به صفر می رسانند، بی فکر سخن گفته اند و نشان می دهد به عواقب آن فکر نکرده اند. ملت ایران همواره نشان داده که در برابر تهدید منافع ملی خود بسیار محکم ایستادگی خواهد کرد.

رئیس جمهوری همچنین در نشست خبری مشترک با «الکساندر فندر بلن» همتای اتریشی خود در کاخ هوفبورگ نیز به موضوع برجام اشاره کرد و افزود: ایران در صورتی که بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد اما این دو کفه باید کاملاً متوازن باشد و اگر جز آمریکا بقیه امضاء کنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.

حال ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبه شب برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک وزیران خارجه عضو برجام راهی وین پایتخت اتریش شده است.

این نشست امروز (جمعه) به ریاست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران پنج قدرت جهانی و ایران در هتل کوبورگ برگزار می شود.

این دومین نشست پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام به شمار می‌رود که در آن قرار است بسته پیشنهادی اقتصادی اروپا با هدف تامین منافع اقتصادی تجاری و مالی ایران از ادامه اجرای برجام بدون آمریکا ارائه شود.

در هین حال روحانی عصر پنجشنبه در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و فرصت محدودی که در اختیار اروپا قرار گرفت تا مواضع خود را به طور روشن و صریح درباره چگونگی ادامه برجام اعلام کنند، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام مشکلاتی در زمینه اقتصادی، روابط بانکی و نفتی ایجاد شده و شرکت های سرمایه گذار در ایران برای ادامه فعالیتشان دچار تردید شدند.

رئیس جمهوری با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی در ارتباط با چگونگی عمل به تعهدات و همکاری هایشان در برجام، آن را مایوس کننده عنوان کرد و افزود: متاسفانه در بسته پیشنهادی ارائه شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یکسری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود.

روحانی با بیان اینکه برجام یک تعهد متقابل و دوطرفه بوده و بعد از حدود دو ماه انتظار ارائه یک برنامه روشن از سوی سه کشور اروپایی داشتیم، اظهار امیدواری کرد اجلاس روز جمعه وزرای 5 کشور اروپایی در وین، پیام صریح، روشن و امیدوار کننده ای برای ادامه برجام به همراه داشته باشد.

همچنین روحانی شامگاه پنجشنبه در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه با وی، تلاش فرانسه در روند حفظ برجام در ماه‌های گذشته را مثبت دانست و اظهار داشت: بسته پیشنهادی اروپا درباره ادامه روند همکاری ها در برجام دربرگیرنده همه خواسته های ما نیست و امیدواریم روند مذاکرات وزرای 5 کشور امروز (جمعه) در وین، بتواند خواسته های ایران را برای ادامه همکاری در برجام تامین کند.

کد خبر 409929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha