همشهری آنلاین: رهبر یک فرقه و شش عضو یک گروه که در سال ۱۹۹۵ با پخش گاز اعصاب سارین در مترو توکیو، باعث کشته شدن ۱۳ تن و مجروح شدن هزاران نفر از مسافران مترو شدند، روز جمعه، ۶ ژوئیه (۱۵ تیر) در ژاپن اعدام شدند.

ژاپن رهبر فرقه عامل حمله با گاز سارین به متروی توکیو را اعدام کرد

به گزارش يورونيوز، آئوم شینریکیو به معنای «حقیقت عالی»، نام فرقه‌ای است که آموزه‌های بودایی و هندو را با پیشگویی‌های آخرالزمانی تلفیق کرده است. این فرقه که توسط فردی به نام «شوکو آساهارا» در سال ۱۹۸۴ بنیان گذاشته شد، پس از حمله به متروی توکیو در بسیاری از کشورهای به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

طی این حمله که در ماه مارس سال ۱۹۹۵ در متروی پر تردد توکیو روی داد، ۱۳ نفر کشته و دست‌کم ۵۸۰۰ نفر زخمی‌ شدند. برخی از مجروحان این فاجعه همچنان با عواقب مسمومیت توسط گاز سارین دست به گریبانند و هفتاد درصد از قربانیان هنوز از اختلالات بینایی رنج می برند.

تصاویر این حمله تروریستی بسیاری را در جهان تحت تاثیر قرار داد و تصور مردم ژاپن از امنیت عمومی کشورشان را خدشه‌دار کرد. این فاجعه همچنین تاثیری عمیق بر سیاست‌های امنیت عمومی این کشور گذاشت تا جائیکه تا به امروز استفاده از سطل‌های زباله غیر شفاف در مکان‌های عمومی ژاپن ممنوع است.

به گزارش رسانه‌های این کشور، شیزو ماتسوموتو، معروف به شوکو آساهارا، بنیانگذار ۶۳ ساله این فرقه اولین فردی بود که روز جمعه به دار آویخته شد. وی در سال ۲۰۰۴ میلادی به همراه ۱۳ تن از اعضای فرقه مجرم شناخته شد.

وی در آن زمان درباره پیشگویی خود از آخرالزمان ادعا می کرد که در زمان سفر کرده و به سال ۲۰۰۶ میلادی رفته و با مردم درباره جنگ جهانی سوم سخن گفته است.

این فرقه در اوج فعالیت خود دست‌کم ۱۰ هزار عضو در ژاپن و کشورهای دیگر داشت. برخی از اعضای آن در منطقه ای واقع در دامنه کوه فوجی زندگی می‌کردند. آنها در این مکان آموزش‌هایی عحیب می‌دیدند و سلاح‌هایی نظیر گاز سارین جمع‌آوری کرده بودند.

در مدت زمان محاکمه رهبر فرقه و اعضای دخیل در حمله متروی توکیو که سال‌ها به طول انجامید، هیچ یک از آنان انگیزه خود از این حمله شیمیایی را آشکار نکردند.

این فرقه در سال ۱۹۹۴ با هدف قتل سه قاضی درگیر در این پرونده، حمله‌ شیمیایی دیگری را نیز در شهر ماتسوموتو انجام دادند. آنها با یک کامیون پخچال دار گاز سارین را در شهر منتشر کردند. اگرچه سه قاضی پرونده جان سالم به در بردند اما هشت تن در این حادثه کشته شدند.

وزارت دادگستری ژاپن، صبح روز ششم ژوئیه اعدام شش عضو دیگر فرقه «آئوم شینریکیو» را نیز تائید کرد.

شیزو تاکاهاشی همسرش یکی از قربانیان این حمله بود. همسر او کارمند مترویی بود که بسته حاوی گاز سارین را از واگن مترو خارج کرد. وی درباره اجرای حکم رهبر این فرقه گفت: «فکر می‌کنم که اعدام او کار درستی بود. والدین همسرم درگذشتند و حیف که خبر اجرای حکم اعدام این فرد را نشنیدند.»

صدور و اعدام حکم اعدام در ژاپن بسیار نادر است اما نظر سنجی‌ها از حمایت مردم از این مجازات حکایت دارد.

کد خبر 409933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha