محمد سرابی-خبر‌نگار: با گذشت یک سال و نیم از حادثه پلاسکو، کسبه ساختمان سرگردان و مسئولان درگیر قوانین بازسازی این بنای عظیم هستند اما برپا کردن برج جدید روی تلی از خاکستر، هم نیاز به نقشه‌های مدرن دارد و هم تصمیم‌های حقوقی جدید.

شهر

علاوه بر موضوع حقوق کسبه این ساختمان، رعایت حریم مدرسه تاریخی ژاندارک که در همسایگی این برج قرار دارد هم محل اختلاف بین میراث فرهنگی و مجریان پروژه است.

چند روز پیش جلسه‌ای در کمیسیون عمران مجلس با حضور شهردار تهران، وزیر راه و شهرسازی، استاندار تهران، رئیس بنیاد مستضعفان و اعضای کمیسیون عمران مجلس برگزار شد. موضوع جلسه تأیید نقشه‌های ساختمان جدید پلاسکو بود.

شهردار تهران در این نشست، گفت: نقشه‌های اجرایی پلاسکو باید براساس قوانین شهرسازی به تأیید شهرداری برسد اما تهیه نقشه‌های نهایی حداقل به 6 ‌ماه زمان نیاز دارد؛ به همین دلیل برای تسریع در عملیات اجرای این پروژه پیشنهاد می‌کنیم قبل از تهیه نقشه نهایی ابتدا نقشه مقاوم‌سازی‌ گود و سازه نگهبان به شهرداری تهران ارائه شود و با تأیید شهرداری عملیات خاکبرداری و گودبرداری صورت گیرد.

سید محمدعلی افشانی با بیان اینکه 2سال زمان مقرر شده برای اجرای این پروژه باید از زمان صدور پروانه ساخت محاسبه شود، گفت: اگرچه ما حداکثر تلاش خود را برای صدور پروانه انجام می‌دهیم اما از نظر من این پروژه به 6‌ ماه زمان برای تهیه نقشه‌های نهایی نیاز دارد و پروژه در سال1400 به اتمام می‌رسد.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی هم دراین نشست از ارائه نقشه‌های گودبرداری و سازه محافظ ساختمان جدید پلاسکو به شهرداری منطقه12 خبر داد و گفت: این ساختمان براساس مقررات و حقوق مکتسبه ساختمان قدیمی احداث خواهد شد.

محمد سعیدی‌کیا اظهار کرد: براساس زمانبندی تأیید شده پروژه باید 2سال پس از عید فطر امسال به بهره‌برداری برسد اما چندین دستگاه در زمینه این پروژه مسئول هستند. چنانچه در گزارش 2هزارصفحه‌ای این حادثه 14دستگاه به‌عنوان مسئول شناخته شدند.

  • پلاسکو‌های دیگر

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس: یک سال و نیم از حادثه فروریزی ساختمان پلاسکو گذشته و هنوز عملیات ساخت این ساختمان آغاز نشده است.
البته در ماه‌های گذشته مراسم کلنگ‌زنی به‌صورت نمادین انجام شد. ساختمان‌های بسیاری مانند پلاسکو در شهر وجود دارد درحالی‌که دیدیم هیچ دستگاهی مسئولیت حادثه پلاسکو را نپذیرفت.

  • قوانین طرح تفصیلی باید اجرا شود

پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران: در زمان ساخت ساختمان پلاسکو، طرح تفصیلی وجود نداشت و بسیاری از قوانین شهرسازی در اجرای این پروژه رعایت نشد اما اکنون تمام قوانین مربوط به طرح تفصیلی مانند عقب‌نشینی در اجرای این پروژه لحاظ می‌شود. همچنین بخش شمالی ساختمان پلاسکو نیاز به مقاوم‌سازی‌ جدی دارد.

پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران: در زمان ساخت ساختمان پلاسکو، طرح تفصیلی وجود نداشت و بسیاری از قوانین شهرسازی در اجرای این پروژه رعایت نشد اما اکنون تمام قوانین مربوط به طرح تفصیلی مانند عقب‌نشینی در اجرای این پروژه لحاظ می‌شود. همچنین بخش شمالی ساختمان پلاسکو نیاز به مقاوم‌سازی‌ جدی دارد.

  • 15طبقه بنا و 5طبقه پارکینگ

صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: از عید فطر امسال عملیات ساخت ساختمان پلاسکو آغاز و مقرر شده است در 2سال آینده این سازه تکمیل و به بهره‌برداری برسد. البته با توجه به نزدیکی این سازه به آثار تاریخی، مجوز ساخت مجدد صادر نمی‌شد که اکنون این مانع برطرف شده‌است. پلاسکوی جدید با 15طبقه روی زمین و 5طبقه پارکینگ زیرزمینی ساخته خواهد شد.

کد خبر 409971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha