شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: طراحی شهری تاثیر بسیار قابل توجهی در دمای شهر دارد و می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از اندازه بعضی از شهرها شود.

طراحی شهری و تاثیر آن بر دمای شهرها تغییرات اقلیمی در شهرها

به گزارش ایسنا، نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که تفاوت در الگوهای شهری که به آنها بافت می‌گویند، مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده گرمای شهرها هستند.

  • میزان گرمای شهرها به چه چیزی وابسته است؟

محققان بر این باورند که شکل خیابان‌ها و ساختمان‌های شهر و به طور کلی طراحی شهری، نقش مهمی در اثربخشی گرمایی شهر دارد.

اما واقعا چرا بعضی از شهرها نسبت به محیط اطراف خود گرم‌تر هستند؟ نتایج این بررسی می‌تواند به برنامه‌ریزان شهری در طراحی شهر کمک بزرگی کند.

  • چه شهرهایی گرم‌ترند؟

بعضی از شهرها مانند نیویورک و شیکاگو مانند یک شبکه دقیق، نظیر اتم‌های درون یک کریستال بوده و به اصطلاح کریستالی هستند و شهرهایی مانند بوستون یا لندن مانند اتم‌های درون مایع و شیشه آشفته هستند و شکل یکسانی ندارند که به آنها شهرهای بلوری می‌گویند.

محققان MIT دریافتند که شهرهای کریستالی نسبت به شهرهای بلورین گرم‌تر هستند.

  • مصالح شهری چه نقشی در گرمای شهرها دارند؟

در دنیای امروز که ساخت‌ و ساز بر مبنای قاعده خاصی نیست، نمای ساختمان‌ها و مصالح به کار رفته در آنها منجر به گرمای بیش از اندازه می‌شود، اما باید یادآور شویم که معماری سنتی و اصیل این‌گونه نبوده و ساخت‌ و سازها با شرایط دمایی آن منطقه سنجیده می‌شده است.

مصالح ساختمانی شهری، مانند بتن و آسفالت، در طول روز گرما را جذب و در شب آن را منعکس می‌کنند، این اثر بسیار قابل توجه است و می‌تواند ۱۰ درجه فارنهایت به دمای شبانه اضافه کند.

تاثیر این گرما منجر به افزایش مشکلاتی برای سلامتی افراد شده، همچنین استفاده از انرژی در هوای گرم افزایش می‌یابد و این موضوع در عصری که بیشتر افراد در شهرها زندگی می‌کنند، اهمیت دارد.

همچنین نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تحقیقات در مورد مواد ساختمانی ممکن است راهی برای جلوگیری از افزایش گرما در ساختمان‌های شهر باشد.

  • چگونه طراحی یک شهر می‌تواند بر دمای آن شهر تاثیر داشته باشد؟

این اطلاعات برای مکان‌هایی مانند چین و دیگر مناطقی که در آن شهرها به سرعت در حال گسترش هستند، می‌تواند مهم باشد. راولند پلنق، یک دانشمند ارشد پژوهشی در MIT، در این باره اظهار کرد: ما از ابزارهای فیزیک آماری کلاسیک استفاده می‌کنیم. این تحقیق می‌تواند به برنامه‌ریزان شهری کمک کند تا شهرهایی طراحی کنند که انرژی در آنها کارآمدتر باشد.

بسته به آب‌ و هوای منطقه در بعضی از مناطق نیاز به مکان‌هایی است که گرم‌تر و یا سردتر باشند. این نکته مهم است که شهرهای امروزی از نظر ساخت‌وساز شبیه به هم هستند. اما معماران باید آب‌وهوای منطقه را در نظر بگیرند و ساخت‌وسازها بر اساس دمای منطقه باشد و از مصالح مناسب آن منطقه استفاده شود.

این تیم تحقیقاتی دریافت که استفاده از مدل‌های ریاضی که برای تجزیه و تحلیل ساختارهای اتمی در مواد طراحی شده‌اند، یک ابزار مفید هستند که منجر به ایجاد یک فرمول ساده برای نحوه مناسب طراحی شهر می‌شوند.

محققان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، طراحی ساختاری ۴۷ شهر مختلف را با استفاده از این مدل‌ها مورد بررسی قرار دادند. برای هر شهر، اطلاعات دمایی را که از یک ایستگاه داخل شهر و خارج از آن، اما در نزدیکی آن شهر به‌دست آمده بود، جمع‌آوری کردند.

در طراحی ساختمان این موضوع باید در نظر گرفته شود که ساختمان‌ها گرما را دفع و ساختمان‌های دیگر آنها را دوباره جذب می‌کنند.

پژوهشگران عنوان کردند: طراحی جدید در مکان‌های گرم برای به حداقل رساندن گرمای اضافی مفید است و در مکان‌های سردتر نیز شهرها باید بر اساس آب و هوای آن منطقه طراحی شوند.

نحوه قرارگیری خطوط آب و برق، فاضلاب و سیستم‌های حمل‌ونقل در مناطقی که گرما موضوع مهمی است، اهمیت بسیاری دارد.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که تحقیقات در مورد مواد ساختمانی ممکن است راهی برای مدیریت صحیح تعامل گرما در ساختمان‌های شهر باشد.

  • تاثیر جزیره گرمایی بر شهرها چیست؟

اثر جزیره گرمایی چندین دهه است که شناخته شده بوده و تاثیر این جزیره در هر شهری نسبت به شهر دیگر متفاوت است و به طراحی شهر بستگی دارد.

جزیره گرمایی شهری، به منطقه‌ای از شهر گفته می‌شود که دمای بالاتری نسبت به محیط اطراف و خارج از شهر دارد.

اگر شهر، فضای سبز زیادی داشته باشد این گرما از طریق فضای سبز جذب و منجر به خنک شدن می‌شود و در غیر این‌ صورت دما افزایش می‌یابد.

طراحی شهرها باید به گونه‌ای باشد که جزیره گرمایی بر شهر تاثیر نداشته باشد، در این بین استفاده از بام‌های سبز نیز راه‌حل مفیدی است که در خنک‌سازی شهرها موثر است.

کد خبر 410029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha