همشهری آنلاین: مدیر کل امور اتباع سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور می‌توانند خود را بیمه اختیاری کنند، نحوه بیمه‌گذاری برای دانشجویان خارج از کشور را تشریح کرد.

احمدرضا خزاعی

احمدرضا خزاعی، مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی، در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با بیمه ایرانیان مقیم خارج از کشور بیان داشت: تعداد ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، نزدیک به ۳.۵ میلیون نفر هستند.۱.۴ میلیون نفر از ایرانی‌ها مقیم آمریکا و ۴۰۰ هزار نفر نیز مقیم کانادا هستند و عملا نصف ایرانیان مهاجر در آمریکای شمالی زندگی می‌کنند همچنین ۲۵ درصد از مهاجران نیز در اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، بنابراین ۷۵ درصد از ایرانی‌های خارج از کشور مقیم آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا هستند.

او تاکید کرد: نزدیک به یک میلیون ایرانی در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس زندگی می‌کنند و مسئولیت بیمه تمامی افراد خارج از کشور بر عهده اداره کل اتباع سازمان تامین اجتماعی است.

مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی گفت: طبق آمار رسمی وزارت امور خارجه ۳.۵ میلیون نفر در خارج از ایران زندگی می‌کنند. سازمان تامین اجتماعی برای اینکه این افراد با سرزمین مادری خود قطع ارتباط نکنند این امکان را به ایرانیان مقیم خارج از کشور داده است که از امکانات بیمه‌ای برخوردار شوند به همین دلیل در ۳۰ کشور دنیا کارگزارانی داریم که با قوانین و مقررات تامین اجتماعی ایران آشنایی داشته و با اقامت در آ‌ن کشورها فعالیت می نمایند.

خزاعی در ادامه تاکید کرد: کارگزاران برون مرزی از فیلترهای رایج در سیستم‌های استخدامی کشور عبور کرده‌اند و مورد اعتماد تامین اجتماعی هستند. متاسفانه در رابطه با موضوع بیمه ایرانیان خارج از کشور اطلاع‌رسانی خوبی وجود ندارد و آنها نمی‌دانند که می‌توانند مشمول تمامی مزایای تامین اجتماعی قرار گیرند و صرفا درمان آنها منوط به حضور در کشور است.

مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: این افراد می‌توانند ۹ درصد سهم درمان را پرداخت نکنند و تنها از تعهدات بلندمدت بهره‌مند شوند که ۱۸ درصد یا ۱۴ درصد پرداخت می‌شود که ۲ درصد نیز سهم دولت است.

خزاعی گفت: افرادی هستند که سابقه بیمه‌ای قابل توجهی دارند و مهاجرت کرده‌اند و یا می‌خواهند چند سال در خارج از کشور زندگی کنند و پس از آن به کشور بازگردند و فاصله بیمه‌ای در این بین ایجاد می‌شود، این امکان برای آنها به وجود آمده است که تا زمانی که در خارج از ایران هستند نیز بیمه باشند. همچنین دانشجویان بورسیه که به خارج از کشور می‌روند با توجه به وثیقه‌هایی که وزارت علوم از آنها دریافت می‌کند و باید برای خدمت به کشور باز گردند هم می‌توانند بیمه شوند تا در صورت بازگشت عملا سال‌هایی که در ایران نبوده‌اند برای آنها سابقه بیمه‌ای محسوب شود، حتی این موضوع شامل افراد غیربورسیه ای هم می‌شود؛ البته امیدواریم آنها نیز جهت خدمت به کشور بازگردند. بنابراین محدودیتی در این رابطه نداریم.

وی ادامه داد: حتی محدودیتی که در بیمه اختیاری برای ایرانی‌های حاضر در کشور وجود دارد که مثلا ۳۰ روز باید سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشند تا بطور اختیاری بیمه پرداز شوند اما برای ایرانیان خارج از کشور این ۳۰ روز هم ملاک نیست و می‌توانند بدون این پیش شرط بطور اختیاری بیمه شوند.

مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت: در این نوع بیمه پردازی (بیمه ایرانیان خارج از کشور) یک و نیم برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در نظر گرفته‌ شده است. حتی می‌توان تا هفت برابر حداقل دستمزد پرداخت کنند. ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند از یک و نیم برابر کف دستمزد تا سقف هفت برابر را با توجه به سایر شرایط قانونی انتخاب کنند.

او در ادامه گفت: طی یک سالی که کارگزاران مورد تایید، فعالیت خود را در پوشش بیمه ایرانیان خارج از کشور آغاز کرده اند نزدیک به ۱۷۰۰ ایرانی خارج از کشور از طریق ۳۰ کارگزار، بیمه پردازی را آغاز کرده و به همراه خانواده خود تحت پوشش قانون تامین اجتماعی قرار گرفته اند.

خزاعی در رابطه با اینکه آیا تحریم‌ها تاثیری در فعالیت کارگزاران برون مرزی خواهد داشت یا خیر بیان داشت: پرداخت‌های ما ریالی است و بر اساس ارز کشورهای مقصد نیست و اگر بر اساس ارز های خارجی بود با توجه به مشکلات بانکی شاید پرداخت حق بیمه ممکن نبود اما چون حق بیمه بر اساس ریال ایران پرداخت می‌شود می‌توانند از طریق سیستم بانکی کشور پرداخت کنند و یا از طریق اقوام و یا وکیل قانونی پرداخت کنند یا در سفرهای خود ارز خود را به کشور بیاورند و با تبدیل بصورت ریالی، حق بیمه خود را پرداخت کنند.

کد خبر 410081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha