مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: انجام کمک‌های اولیه برای کاهش اثرات زنبور‌گزیدگی با توجه به افزایش زنبورگزیدگی در فصل تابستان ضروری است.

نیش زنبور

دکتر بنفشه تمیزی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیشتر موارد زنبورگزیدگی در منزل با مراقبت‌های اولیه قابل درمان است، گفت: اگر در مواردی از زنبورگزیدگی علائمی چون تورم لب‌ها، گزگز کردن دست‌ها، افت فشارخون و سرگیجه، تنگی نفس شدید و بیهوشی رخ دهد، فرد باید به اورژانس مراجعه کند. در این صورت فرد به اصطلاح پزشکی دچار شوک آنافیلاکسی می‌شود.

تمیزی‌فر تذکر داد: اگر فردی دچار این شوک شود در دفعات بعد زنبورگزیدگی باید قبل از مراجعه به اورژانس، یک دهم سی سی آمپول اپی‌نفرین که نوعی آمپول زیرپوستی است، تزریق کند. به یاد داشته باشیم این آمپول خطرناک است و نباید در همه موارد زنبور گزیدگی استفاده شود. وی در ادامه افزود: در صورت عدم بروز علائم فوق، گزدیگی با تورم و درد شدید همراه است که برای تسکین و درمان آن ابتدا باید نیش زنبور از محل خارج شود و برای رفع التهاب از کمپرس یخ استفاده کرد. همچنین برای جلوگیری از خارش و حساسیت، آنتی‌هیستامین‌ها مثل لوراتادین مصرف شود. برای تسکین درد استفاده از استامینوفن یا بروفن توصیه می‌شود.

تمیزی‌فر برای پیشگیری از عفونت‌های ناشی از گزیدگی توصیه کرد: محل گزیدگی با آب و صابون شسته شود و فردی که بیش از ۱۰ سال از زدن واکسن کزازش می‌گذرد، حتما این واکسن را تزریق کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ادامه صحبت‌هایش به واکسیناسیون زنبورگزیدگی توسط فوق‌تخصص‌های ایمونولوژی- آلرژی اشاره کرد و گفت: روش حساسیت زدایی نیش زنبور در افرادی که در تماس زیاد با زنبور هستند و احتمال گزیدگی در آن‌ها بالا می‌رود و دچار شوک آنافیلاکسی می‌شوند، انجام می‌شود. در این روش از مقادیر خیلی کم رقیق شده نیش زنبور به بدن فرد تزریق می‌شود و آرام آرام مقدار دز آن را بالا می‌برند تا بدن دیگر به نیش واکنش نشان ندهد و واکسینه شود.

کد خبر 410092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha