همشهری آنلاین: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: چون قابلیت استریل برخی لوازم اتاق عمل وجود دارد، پس استفاده چندین باره از آنها هیچ منعی ندارد.

استفاده مجدد از وسایل قابل استریل در اتاق عمل منعی ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین قربانی، در خصوص انتقادها به وزارت بهداشت مبنی بر مصوبه استفاده چندین بار از لوازم پزشکی در اتاق عمل، گفت: بسیاری از تجهیزات دراتاق عمل قابل استریل و استفاده به دفعات است، بنابراین در همه کشورهای دنیا چنین مسئله‌ای وجود داشته و این بخشنامه با توجه به این موارد هیچ منافاتی با ضوابط بهداشتی ندارد.

وی افزود: اما نکته مهم این است که بسیاری از لوازم مصرفی یکبار مصرف در اتاق عمل نباید مجدد مورد استفاده قرار گیرد، به عنوان مثال لباس بیمار و یا دستکش پزشک جزء لوازم یکبارمصرف بوده و باید برای جلوگیری از عفونت‌ها در مراکز درمانی و رعایت موازین بهداشتی یکبار از این لوازم استفاده کرد.

قربانی تصریح کرد: تا امروز در بسیاری از مراکز تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی در زمینه تولید لوازم مصرفی بهداشتی سرمایه گذاری صورت گرفته و اشتغال‌زایی انجام شده است، یعنی برای بحث صادرات برنامه‌ریزی نداشته و باید تجهیزات در داخل کشور مصرف شود؛ بنابراین شاید وزارت بهداشت به دنبال صرفه جویی باشد، اما پیگیری این مسئله در کلان کشور به نفع نخواهد بود.

وی با بیان اینکه این بخشنامه بیشتر برای لوازم با قابلیت استریل چندین باره خواهد بود، گفت: چون قابلیت استریل برای برخی لوازم اتاق عمل وجود دارد، پس استفاده چندین باره از آنها هیچ منعی ندارد، فقط مسئله مهم استفاده یکبار از لوازم شخصی بیمار بوده که در بحث بستری از آن استفاده می‌شود؛ همه نقاط دنیا این مسئله عرف بوده و خارج از آن وجود ندارد.

قربانی با اشاره به این که برخی وسایل اتاق عمل را می‌توان استریل و به دفعات استفاده کرد، افزود: این وسایل را می‌توان در یک پروسه زمانی استریل کرد و به طور حتم انتقال هیچ بیماری با این تجهیزات استریل شده وجود ندارد، نمی‌توان تمامی تجهیزات اتاق عمل را یکبار مصرف کرد؛ بنابراین جای هیچ نگرانی با این مصوبه وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه با این بخشنامه رانت‌های خرید بسیاری تجهیزات و لوازم پزشکی دچار مشکل کرده است، تصریح کرد: پس از تعطیلات مجلس کمیسیون بهداشت به طورحتم ابلاغیه این بخشنامه را برای روشن شدن مسئله پیگیری می‌کند.

کد خبر 410142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha