چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: معماران نئوکلاسیک همچون معماران پست مدرن به گذشته توجه دارند، ولی اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود دارد. معماری پست مدرن در پی هویت انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی از نظر آنها به عنوان بخشی از هویت آن ملت تلقی می‌شود.

معماری نئوکلاسیک حدوداً از نیمه دوم قرن هجدهم تا نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی در اروپا رواج داشت در سبک معماری نوکلاسیسیسم در خالص‌ترین شکل از عصر کلاسیک، اصول ویتروویوسی و معمار ایتالیایی آندریا پالادیو الهام گرفته شده‌است.

در معماری نئوکلاسیک تأثیر بر دیوار است و برای هر کدام از قسمت‌های مختلف شخصیت جداگانه‌ای در نظر می‌گیرد. این سبک هم در جزییاتش به عنوان واکنشی در برابر تزیینات سبک روکوکو و هم در فرمول معماریش به عنوان نتیجه سنتی‌سازی ویژگی‌های باروک پسین تجلی می‌یابد.

امروزه معماری نئو کلاسیک در بناهای معاصر به عنوان معماری کلاسیک جدید شناخته می‌شود.

اولین سبک معماری غربی در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به سبب سفرهای مکرر وی به فرنگ در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی به عنوان نمادی از تجدد وارد ایران شد و معماری ایران را تحت تأثیر خود قرار داد.

اگر بخواهیم نئوکلاسیک را  در یک جمله سبک تعریف کنیم می‌توان عنوان کرد : نئوکلاسیک، پوسته‌ای کلاسیک بر روی امکانات مدرن است. 

کوینلن تری مي‌گويد که چرا مصالح قدیمی صدها سال عمر می‌کنند، ولی مصالح جدید چنین نیستند و یا چرا ساختمان‌های قدیمی دلپذیر هستند ولی ساختمان های جدید این طور نمی باشند... ما در جامعه ای مصرف گرا زندگی می‌کنیم که از منابع زمینی استفاده کرده و ضایعات را بر جای می‌گذاریم... شیوه های ساختمان‌های سنتی نه تنها از نظر زیست اقلیمی صحیح تر می باشند، بلکه از لحاظ زیست اقلیمی صحیح تر می‌باشند. به این دلیل که به جای مصالح مصنوعی، از متریال طبیعی استفاده شده که با روح و روان انسان سازگارتر می‌باشد.

لئون کریر،معمار اهل لوگزامبورگ از دیگر معماران مهم این  سبک است. به گفته او نئوکلاسیک گزینه‌ای در مقابل مدرنیسم نیست، بلکه در تضاد با مدرنیسم و در مقابل جامعه مصرف گرایی است که آن را حمایت می‌کند. او روش‌ها و مصالحی که نماد مدرنیسم است ماننداسستاندارد کردن، پیش ساختگی، فولاد بتن و شیشه را به عنوان نشانه های تصنعی از یک حکم جزمی فراگیر می‌داند که هنوز سعی می‌کنند انحصاری باشد و هر آنچه را که مطابق آن نیست حذف کنند.

بناي زيبا و منحصربفرد تئاتر ارتش سرخ مسكو  | نمونه اي خاص از معماري نئوكلاسيك روسي

افتتاح پروژه: 1929

بنای زیبا و منحصربفرد تئاتر ارتش سرخ مسکو  | نمونه ای خاص از معماری نئوکلاسیک روسی

 راب کریر، برادر لئون کریر که او نیز از معماران سبک نئوکلاسیک محسوب می‌شود بر این نظر است که شهرهایی انسان مدار سنتی در اروپا در اثر دو واقعه در قرن بیستم، یعنی جنگ و مدرنیسم، از بین رفتند و به جای آنها شهرهای امروز شکل گرفتند که سنخیتی با انسان و خصوصیات روحی و فیزیکی او  ندارند.به طور کلی برادران کریر از ایده کامیلو سیت استفاده می‌کنند.

این ایده، طرح یک فضای ممتد شهری به عنوان یک حجم منفی و ایجاد یک ضربان مهیج برای رسیدن به اوج این تجربه در میدان شهر است. از ساختمان یک کلیسا و یا مدرسه ممکن است برای ایجاد ایده یک نماد شهری بر خلاف طرح های مدرنیست‌ها شود. معماران مدرن ساختمان های بزرگ عملکردی با فضای آزاد در اطراف آن طراحی می‌کنند.

به هر روي معماران این سبک، معماری کلاسیک را یک معماری لایزل و بی زمان می‌دانند. اصول این معماری همانند نظم،تناسب، تقارن، هماهنگی و کمال که در زمان یونان باستان برای خانه خدایان طراحی شده بود اصولی جاودانه است. خدایان یونان باستان، خدایانی بودند انسان‌گون در حد نهایت زیبایی، کمال و جاودانگی. لذا خانه آنها نیز می‌بایست دارای همین خصوصیات می‌بود. بدین لحاظ معماری کلاسیک نیز باید یک معماری بدون نقص و ایراد باشد.

ضلع شرقي بناي يادبود لينكلن | واشنگتن دي سي | آمريكا | نمونه‌اي عالي از معماري نئوكلاسيك قرن بيستم
شروع پروژه: 1914

پايان پروژه: 1922

بنای یابود لینکلن | واشنگتن دی سی | آمریکا | نمونه‌ای عالی از معماری نئوکلاسیک قرن بیستم

کد خبر 410227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha