همشهری آنلاین: سنت پانکراس رنسانس لندن نام هتلی پنج ستاره است که پس‌از ۷۶ سال تعطیلی از سال ۲۰۱۱ مجددا گشایش یافت. این هتل با فرش‌ها و گلیم‌های زیبای ایرانی آراسته شده است.

هتل با فرش ایرانی

هتل با فرش ایرانی

چمدان نوشت: هتل سنت‌ پانکراس رنسانس لندن مقابل ایستگاه راه‌آهن سنت پانکراس لندن قرار دارد. سال ۱۸۶۵ میلادی شرکت راه‌آهن میدلند برای طراحی هتلی ۱۵۰ تخت‌خوابی برای ایستگاه راه‌آهن سنت پانکراس که درحال ساخت بود، مسابقه‌ای برگزار کرد و درنهایت ۱۱ طراح برای انتخاب نهایی برگزیده شدند که یکی از آنها جرج گیلبرت اسکات بود که طرحی برای هتلی با ۳۰۰ اتاق ارائه کرد.

با وجوداینکه هزینه این طرح بسیار بیشتر از بودجه آن بود، شرکت راه‌آهن میدلند عملیات ساخت طرح گیلبرت اسکات را آغاز کرد و سرانجام، بال شرقی این هتل در ۵ می ۱۸۷۳ افتتاح شد و کل هتل در سال ۱۸۷۶ به اتمام رسید.

این هتل بسیار گران بود و تجهیز کردن آن شامل راه‌پله‌های بزرگ، اتاق‌های با کاغذدیواری‌های طلایی و شومینه در هر اتاق هزینه‌های بسیاری به شرکت تحمیل می‌کرد. بنابراین، شرکت راه‌آهن میدلند و اسکاتلند در سال ۱۹۳۵ هتل را تعطیل کرد تا در هزینه‌های نگهداری آن صرفه‌جویی کند.

پس‌از تعطیلی، ساختمان که تا آن‌ زمان گراند هتل میدلند نام داشت به تالارهای سنت پانکراس تغییر نام داد و به‌عنوان اداره راه‌آهن بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت. راه‌آهن بریتانیا امیدوار بود به‌زودی این سازه عظیم را تخریب کند اما به دلیل کمپینی که از سوی انجمن ویکتوریان، سازمان حافظان تاریخ راه افتاد این ساختمان تخریب نشد و در سال ۱۹۶۷ هتل و ایستگاه راه‌آهن سنت‌ پانکراس در طبقه‌بندی بناهای فهرست‌شده انگلستان از نظر تاریخی و اهمیت رتبه «درجه ۱» را دریافت کرد.

در دهه ۹۰ میلادی نمای بیرونی این ساختمان با هزینه‌ حدود ۱۰میلیون پوند مرمت و در سال ۲۰۰۴ طرحی برای تبدیل مجدد آن به هتل ارائه شد. به‌این‌ترتیب، بخش جدید هتل با ۲۴۴ اتاق، ۲ رستوران و ۲ کافه‌تریا، یک مرکز سلامت و فراغت و ۲۰ اتاق کنفرانس و همایش بار دیگر در ۱۴ مارس ۲۰۱۱ گشایش یافت و بخش قدیمی آن در ۵ می همان سال دقیقا ۱۳۸ سال پس‌از افتتاح هتل اصلی که در سال ۱۸۷۳ تاسیس شده بود بازگشایی شد.

در طراحی جدید این هتل، از فرش‌ها و گلیم‌های طرح ایرانی استفاده شده است به‌ طوری‌ که پلکان‌ اصلی هتل سنت پانکراس رنسانس لندن پوشیده از قالی‌های تشریفات ایرانی است و راهروها و اتاق‌های بال شرقی با گلیم‌ها و فرش‌های طرح کاشان و تبریز آراسته شده است.

کد خبر 410249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha