دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

سیده زهرا عباسی -خبرنگار: هوا تاریک بود که پلک‌هایش را باز کرد. ملحفه‌ را کنار زد. نیم‌خیز شد روی صورت ساهره؛ خشکیدگی پوست دخترک زیر نور مهتاب هم پیدا بود.

آب

شوره روی پیراهنش هم. لب‌هایش ترک‌خورده بود. بتول هر روز هزار بار از آب‌بازی منعش می‌کرد، اما کو گوش شنوا. ‌شوری که بازی و جدی نمی‌فهمد؛ انگار آب دریا را به صورت می‌زنی. دیروز هم ساهره رفته بود آب‌بازی. نیمه‌های روز بود. هرچه صدایش می‌کرد، نمی‌آمد.رادیو دمای 50درجه را اعلام کرده بود، اما بتول می‌دانست هوا گرم‌تر و آفتاب سوزان‌تر از این‌هاست.

آفتاب و آب دریا کارش را کرده بود؛‌ صورت دخترک چغر شده بود. آب همیشه شور بود و مزه داشت، اما بتول مثل همه شنیده بود قرار است این روزها وضع بهتر شود. خواهرش در شهر زندگی می‌کرد؛ آبادان. دیروز تلفنی گفته بود وضع آب‌ بهتر شده‌، اما اینجا هنوز خبری نبود. بتول از فکر و خیال درآمد. بلند شد. می‌دانست، اما خواست دوباره امتحان کند. سر شیر رفت، آب همان و شوری همان.

  • محصولمان از بین رفت

سراسر چوئبده وضع همین است. خیلی از روستاهای آبادان. منیخ و حفار شرقی خرمشهر هم وضع بهتری ندارند. مسئولان وعده‌ آب شیرین داده بودند، اما روستایی‌ها هنوز نه آبی برای خوردن دارند، نه برای کشاورزی. آبی به شوری دریا را دام‌ها هم نمی‌خورند. همه تشنه‌اند. تشنگی به جان زمین‌ها هم افتاده.

عادل، صیفی می‌کاشته. در سال‌های گذشته کم‌آبی و شوری آب، او و دیگران را به دردسر انداخته. می‌گوید: «قول داده‌اند تا یک ماه دیگر آب روستاها هم برای خوردن خوب شود، اما تکلیف زمین‌ها و دام‌هایمان چه می‌شود؟ آب آن‌قدر شور است که همه محصولمان از بین رفت.» رد نگاهش را که می‌گیرم به زمین‌های خشک می‌رسم. شوری زمین‌ها را هم مثل لب‌های ساهره ترک‌ انداخته.

  • آب هنوز شیرین نیست

عادل هم شنیده که در شهر وضع بهتر شده و آب دیگر به آن شوری‌ها نیست، اما خیریه در صف خرید آب شیرین چیز دیگری می‌گوید: «آب بهتر شده. دیگر شوری دریا را ندارد. اما برای خوردن هنوز مثل قبل مزه می‌دهد. نمی‌توانیم آن را بخوریم. برای شستن و این چیزها اما خوب است. چند روز پیش باید این آب را می‌دیدید. نمی‌شد هیچ کارش کرد.» حرف خیریه،‌ حرف خیلی‌های دیگر هم هست. هنوز انگار مردم آبادان و خرمشهر به مزه آب شیرینی که به لوله‌هایشان رسیده، اعتماد ندارند. هنوز به دهانشان مزه می‌دهد. مسئولان اما می‌گویند؛ مردم آن‌قدر از تصفیه‌ها استفاده کرده‌اند که ذائقه‌شان هم تغییر کرده وگرنه آب دیگر خوب است.

مینا منیعاوی هم‌چنان حرف دیگر همشهری‌هایش را تکرار می‌کند: «ساکن ایستگاه 12هستم. آب چند روزی است بهتر شده، اما دوباره حس می‌کنم کمی کدرتر و شورتر از یکی دو روز پیش است. با این حال در کل بد نیست و ‌می‌شود از آن استفاده کرد.»

  • مردم صبور باشند

با این حال رئیس اداره امور آب و فاضلاب آبادان در پاسخ به گلایه‌ها از مردم می‌خواهد کمی صبور باشند. لوله‌کشی یک خانه هم که تغییر می‌کند، مدتی طول می‌کشد همه چیز سر جایش قرار گیرد. علیرضا خلیلی‌نیا به همشهری می‌گوید: «طرح غدیر 2 افتتاح و آب وارد مدار شده، اما این آب هنوز به آبادان نرسیده است. طرح غدیر 2 تا به آبادان برسد باید 120 کیلومتر طول را طی کند. طی یکی دو روز آینده آب از این خط به آبادان هم می‌رسد و با شست‌وشوی لوله‌ها آب شیرین باکیفیت خواهیم داشت.» او می‌افزاید: «در حال حاضر آب با کیفیت روزهای قبل از بحران در آبادان عرضه می‌شود و اگر مردم یکی دو روز دیگر تحمل کنند، با رسیدن آب از طرح غدیر کیفیت بهتر می‌شود.»

  • شوری ادامه دارد

وضع خرمشهر هم همین است. آب هرچند در شهرها بهتر شده، اما محمد نواصر، فعال اجتماعی، که پنجشنبه برای توزیع آب شیرین به روستاها رفته بود، می‌گوید: «وضع آب آشامیدنی در روستاهای خرمشهر اسف‌بار است. آب ندارند و اگر هم داشته باشند از شوری قابل خوردن نیست. ما که چند روز پیش رفته بودیم، حتی سر آب میان مردم جر و بحث هم می‌شد.» او وضع کشاورزی را هم بهتر نمی‌داند و از سوختن نخل‌ها و خشک شدن محصولات کشاورزی روستاییان صحبت می‌کند که به سایر مشکلات منطقه از جمله فقر اضافه شده است.

  • رفع مشکل روستاها تا 2 هفته دیگر

محلی‌ها می‌گویند چند روستای خرمشهر و اغلب روستاهای آبادان با این مشکل روبه‌رو هستند. حرفی که غلامرضا شرفی، نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی هم آن را تایید می‌کند و از مشکل آب آشامیدنی در بیش از 70 روستای این شهرستان خبر می‌دهد. او به همشهری می‌گوید: «متاسفانه آب شهری هم هنوز به کیفیت لازم نرسیده است و به دلیل داشتن بو و طعم، قابل آشامیدن نیست.

البته با تکمیل فاز 2 طرح غدیر یعنی پمپاژ آب از سد دز به کرخه برای تامین حجم آب مورد نیاز آبادان (150 هزار متر مکعب با محاسبه هدررفت) این آب کیفیت لازم را به دست می‌آورد.» شرفی از وعده استاندار برای رفع مشکل روستاها تا 2 هفته آینده هم خبر می‌دهد: «در جلسه‌ای که شب افتتاح طرح غدیر 2 برگزار شد، استاندار به وزیر نیرو قول داد مشکل شوری آب در روستاها هم تا 2 هفته آینده رفع ‌شود. بخشی از کارهای فنی آب‌رسانی به روستاها در حال تکمیل است و امیدواریم تا پایان تیر آب شیرین هم به روستایی‌ها برسد.»

  • مرداد که از راه برسد

خورشید یک بند می‌تابد و نفس زمین، آتش است. بیچاره درخت‌ها و دام‌ها. زبان‌بسته‌ها از گرما دراز کش زمین می‌شوند. تازه تیرماه است و گرما بیداد می‌کند. وای به اینکه مرداد از راه برسد. هوا هم گاه به گاه غبارآلود می‌شود. ریزگردها که از زمین و زمان بلند می‌شوند، هوای نفس کشیدن هم نیست. قدیم‌ها بتول دست و روی ساهره را می‌شست تا جانی بگیرد. حالا اما آب آ‌ن‌قدر شور است که فرقی نمی‌کند. خاک روی مژه‌های بلند و فر ساهره را که بشوید، دانه‌های سفید نمک روی آن‌ها می‌ماند و ساهره را در کودکی پیر می‌کند.

  • طرحی که اعتبار می‌خواهد

طرح غدیر، طبق گفته مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، تا سال 93 فقط 30 درصد پیشرفت داشت و فاز دومش پس از سفر رئیس جمهوری در سال 96 به خرمشهر اجرا شد. تابستان امسال شکستگی لوله در طرح غدیر یک موجب شد مسئولان برای تامین آب لوله‌کشی به کارون روی بیاورند؛ کارونی که به دلیل خشکسالی و کاهش آورده آبی، میزبان آب شور دریا شده بود. حالا با ترمیم طرح غدیر یک و افتتاح طرح غدیر 2 آب لوله‌کشی 2 شهرستان آبادان و خرمشهر به وضع قبل بازگشته است و مسئولان هم وعده داده‌اند با ایجاد خطوط انتقال آب به سمت ایستگاه‌های آب‌رسانی روستایی، وضع روستاها هم به زودی بهبود ‌یابد.

طرح آب‌رسانی غدیر شامل 950 کیلومتر لوله‌گذاری است که آب آن از دریاچه سد کرخه تامین می‌شود و به 25 شهر و 1608 روستا آب‌رسانی می‌کند. این طرح در گام نخست وظیفه انتقال آب به 5 شهرستان خرمشهر، هویزه، دشت آزادگان، آبادان و اهواز را داشت و با لوله 1800 میلی‌متری آب را به خرمشهر، آبادان، دشت آزادگان و هویزه منتقل می‌کرد.

در گام دوم این طرح، آب از سد کرخه تا ام‌الدبس منتقل می‌شود و از آنجا به وسیله دستگاه پمپاژ دشت آزادگان به سمت آبادان و خرمشهر هدایت و در گام سوم به سد دز متصل می‌شود که بنا به گفته مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان،برای تکمیل شدن، علاوه بر 2300 میلیارد تومان اعتبار صرف شده به 6 هزار میلیارد دیگر اعتبار احتیاج دارد.

 

کد خبر 410267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha