چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

ابراهیم جلالیان- خبر‌نگار: بعد از گفت‌وگوی روزگذشته سپنتا نیکنام با همشهری و امیدواری او برای حل مسئله اقلیت‌ها و عضویتشان در شوراها، حالا معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد از پیچیده‌شدن این ماجرا خبر می‌دهد.

نیکنام

محمدعلی طالبی به همشهری گفته، درخصوص سپنتا نیکنام شکایت جدیدی در یکی از شعب دیوان عدالت اداری به ثبت رسیده است. او معتقد است اگر مجمع هرچه زودتر در این خصوص تصمیم‌گیری نکند احتمالا پرونده نیکنام بسته می‌شود و او به شورا نمی‌رود. طرح اصلاح قانون شوراها درخصوص حضور اقلیت‌ها در شورا‌ها قرار بود این هفته شنبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد رسیدگی قرار بگیرد اما منتفی شد.

نیکنام در گفت‌وگو با همشهری از رضایت کمیسیون قضایی مجمع به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی با این طرح خبر داده بود. یک منبع آگاه هم به همشهری گفته بود این طرح 2بار در مجمع رسیدگی شده اما به رأی‌گیری نرسیده است.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اینستاگرام خودش درباره این طرح نوشت: «در فروردین ماه، مهلت سه ماهه رسیدگی به پرونده سپنتا نیکنام تمام‌شده بود. اگر رسیدگی به آن را تمدید نمی‌کردیم، نظر شورای نگهبان قطعی و از دستور کار مجمع خارج می‌شد.

با پیشنهاد اینجانب و موافقت آیت‌الله شاهرودی، تمدید رسیدگی که طبق آیین‌نامه حداکثر یک سال می‌تواند باشد، انجام شد.» عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم گفته‌است: در ماجرای سپنتا نیکنام از نظر مجمع تبعیت می‌کند. او گفت: شنبه گذشته کمیسیون مجمع تشکیل جلسه داد و بنده هم حضور داشتم. بحث‌هایی در این زمینه صورت گرفت و قرار شد شنبه آینده در جلسه عمومی مجمع مطرح شود. در هر صورت هر چه نظر مجمع باشد، شورای نگهبان هم تبعیت می‌کند.

این طرح درحالی در دستور کار این هفته مجمع قرار نگرفت که رسانه‌ای به نقل از غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مدعی شده بود که طرح با دستور محسن رضایی دبیر مجمع از دستورکار خارج شده است اما پس از آن مصباحی‌مقدم این موضوع را تکذیب کرد.

سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی منتخب شورای شهر یزد در انتخابات 29اردیبهشت‌ماه 96 است که عضویتش در شورا با شکایت علی اصغر باقری، نامزد شکست خورده انتخابات این شهر وحکم شعبه 45دیوان عدالت اداری به حالت تعلیق درآمده بود. نیکنام در سال ۱۳۹۲ در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد عضویت داشته است و حتی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه این شورا هم بوده است. نیکنام بعد از حکم دیوان عدالت اداری تا امروز در جلسات شورا حاضر نمی‌شد.

او 6آبان سال گذشته اعلام کرده بود من همچنان در مرخصی هستم.دوم آبان‌ماه هم غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد در صحن این شورا از تعلیق حکم سپنتا نیکنام انتقاد کرد و گفت: مجری ابلاغ حکم تعلیق عضو زرتشتی شورا نمی‌شوم و درصورت قطعی شدن این حکم از ریاست شورا استعفا می‌دهم.

  • گفت و گوی همشهری را با محمدعلی طالبی ، معاون سیاسی - امنیتی استاندار یزد بخوانید:
  • آقای سپنتا نیکنام به ما گفته‌اند که شکایت آقای باقری درخصوص عضویت آقای نیکنام در شورا درواقع از معاونت سیاسی و هیأت نظارت بر انتخابات بوده است؛ معاونت شما در استانداری. شما به‌عنوان معاون سیاسی و امنیتی استاندار از خود دفاع هم کردید؟

ما در آن زمان دفاعیات خود را به شعبه ارسال کردیم و از قاضی وقت گرفتیم و به‌صورت حضوری ایشان را ملاقات کردیم و توضیحات خود را دادیم. منتها با توجه به مطرح شدن این موضوع در مجلس شورای اسلامی و اصرار مجلس بر آن مصوبه درخصوص اصلاح قانون شورا‌ها و همچنین به‌دنبال آن طرح موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام امید ما این بود که راه برای دیوان عدالت اداری هم باز شود تا حکم دستورموقت برای عدم حضورآقای نیکنام در شورای شهر حل شود و این حضور اتفاق بیفتد. منتها یک شکایت جدید در یکی دیگر از شعب دیوان عدالت اداری صورت گرفته است.

  • ماجرای این شکایت جدید چیست؟

بعد از گذشت 6‌ ماه از عدم‌حضور آقای نیکنام در شورای شهر، شورای تأمین استان مصوبه‌ای را گذراند که براساس تفسیری که اعضای شورای تأمین در جلسه داشتند نیازی به معرفی عضو علی‌البدل در شورا نبود. اعضا قائل بر این بودند که این موضوع در مجمع یا دیوان عدالت اداری باید حل شود. شکایت جدید از این مصوبه است که چرا اجازه نداده‌ایم فرد علی‌البدل به جای آقای نیکنام وارد شورا شود. فرد شاکی که یک عضو حقیقی است درخواست لغو این مصوبه را کرده است.

  • نتیجه این شکایت چه می‌شود؟ در واقع ممکن است کلا پرونده بسته شود؟

دیوان عدالت اداری در این رابطه از ما توضیح خواسته است. آنها هنوز رأی جدید را صادر نکرده‌اند. ما اعلام کردیم که موضوع آقای سپنتا نیکنام و به‌طور کلی اصلاح قانون در مجمع تشخیص در حال بررسی است.

  • پیش‌بینی شما چیست؟ سرانجام چه می‌شود؟

ما امید داریم هرچه زودتر مجمع به این پرونده رسیدگی کند که منجر به رأی جدید دیوان نشود چراکه اگر رأی جدیدی صادر شود مسئله را پیچیده‌تر می‌کند. برداشت ما این است که هم‌اکنون در مجمع کار طول کشیده است چراکه با صدور رأی جدید دیوان عدالت اداری، این پرونده بسته می‌شود. بنابراین امیدواریم که زودتر به نتیجه برسد.

  • شکایت اول که منجر به تعلیق عضویت آقای نیکنام شده بود را آقای باقری یکی از نامزدهای انتخابات شورا‌ها انجام داده بود. او منتسب به نهاد و ارگان خاصی است؟

من در مقامی نیستم که در این‌باره نظر بدهم. البه نمی‌توان گفت به‌خاطر گرایشش بوده است. او یک اصولگرای فعال است.

  • آقای باقری در انتخابات شورا چندم شده بود؟ او امکان داشت به شورا راه یابد.

ایشان فاصله رأی زیادی هم با آقای نیکنام داشت واگر آقای نیکنام عضویتش به‌طور کل منتفی می‌شد او باز هم وارد شورا نمی‌شد.

  • ابلاغیه شورای نگهبان درخصوص لزوم رد صلاحیت اقلیت‌ها آیا قبل از تأیید صلاحیت‌ها به‌دست شما نرسیده بود؟ پس چرا آقای نیکنام را تأیید کردید؟ این سؤالی است که برخی برایشان مطرح می‌شود و لازم است روشن شود.

این ابلاغیه بعد از پایان رسیدگی به پایان صلاحیت‌ها در هیأت اجرایی به‌دست ما رسید و مهلت قانونی رسیدگی به صلاحیت‌های نامزدها در هیأت‌های اجرایی به پایان رسیده بود و باید مسئله در مکانیسم مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شد که آنجا هم نمایندگان به ابلاغیه شورای نگهبان قانع نشدند و معتقد بودند لازم است ابتدا قانون اصلاح و بعد تصمیم‌گیری شود. با این استدلال ما صلاحیت آقای نیکنام را تأیید کردیم.

  • از رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر دستور موقت تعلیق آقای نیکنام چگونه خبردار شدید؟

به‌صورت مکتوب حکمی اعلام شد و به فرماندار ابلاغ شده بود.

  • آقای نیکنام پیش از این در دوره چهارم شورای شهر هم عضو شورا بودند. در دوره چهارم اینگونه مباحث صورت نگرفت؟

در شورای چهارم هم همان موقع مباحث مشابهی صورت گرفت اما ابلاغیه‌ای به‌صورت رسمی صورت نگرفت و مسئله بعد از تأیید انتخابات فروکش کرد. همچنین بعد از آن، موضوعی در نهادهای امنیتی اتفاق نیفتاد به همین دلیل در این دور هم ایشان تأیید شدند. فعالیت ایشان هم بدون حاشیه منفی بوده و از این جهت اعتماد مجدد شد و جزو چند نفری بود که موفق به اخذ رأی شد.

  • شما از آنجا که مسئول برخی از مسائل امنیتی استان هم هستید و معاونت امنیتی استانداری را هم برعهده دارید آیا عضویت آقای نیکنام در شورا برای مسائل امنیتی استان مشکلی ایجاد می‌کرد؟

یزد مرکز مسالمت‌آمیز ادیان است و به همین واسطه این شهر برند این موضوع شده است. نمود آن هم حضور اقلیت‌های دینی مثل زرتشتی، کلیمی و مسیحی است که در کنار مسلمانان به‌خوبی زندگی می‌کنند. انتخاب آقای نیکنام اعتمادی بود که می‌توان نام آن را اعتماد متقابل گذاشت. تضعیف این وجهه یزد که ممکن است با سلب عضویت نیکنام رقم بخورد برازنده یزد نیست. تلاش همه مسئولان استان بر این است که این اتفاق نیفتد.

  • به موضوع همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان اشاره کردید. این چیزی بود که آقای نیکنام هم در گفت‌وگو با همشهری بر آن تأکید داشت. این مسئله اگر برای مسئولان تبیین شود به‌نظرتان بسیاری از این تصمیم‌گیری‌ها حل نمی‌شود؟

مردم مسلمان یزد به نیکنام اعتمادکردند چراکه رأی او فراتر از تعداد زرتشتی‌های یزد بود. مسئولان تصمیم‌گیرنده هم اعتماد کنند. ما به لحاظ همزیستی شرایط خوبی بین مسلمانان و زرتشتی‌ها در یزد داریم.

  • سؤال من در واقع این است که مسئولان چگونه می‌توانند به تقویت این همزیستی کمک کنند؟ این مسئله خودش مصداقی برای تقویت همزیستی‌ها و پرکردن شکاف‌ها نیست؟

ببینید زرتشتی‌ها مشارکت بسیار خوبی را در همه برنامه‌های انقلاب داشته و همبستگی زیادی را در نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته‌اند و با‌وجود توطئه‌های دشمنان که به‌دنبال شکاف‌های قومی و مذهبی بوده‌اند در سنگر دفاع از انقلاب قرار گرفته‌اند. آنها دین خودشان را به نظام ادا کرده‌اند. امیدواریم با رأی خوب مجمع تشخیص به تقویت این همزیستی قومیت‌ها و مذاهب مختلف در سطح کشور کمک کنیم.

کد خبر 410477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha