شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۸ کرگدن از گونه کمیاب سیاه در یک منطقه محافظت شده در جنوب کنیا مردند.

کرگدن

این کرگدن‌ها که نسل آنها در خطر انقراض است از جایی در نزدیکی دریاچه ناکورو و نایروبی، پایتخت کنیا، به منطقه محافظت شده پارک وحش تساوو در جنوب این کشور منتقل شده بودند. مأموران حیات وحش کنیا چندی پیش ۱۱ رأس از این حیوانات را به منظور جفت‌گیری و ازدیاد نسل به این منطقه آورده بودند. ۸ کرگدن از گونه کمیاب سیاه در یک منطقه محافظت شده در جنوب کنیا مردند.

این کرگدن‌ها که نسل آنها در خطر انقراض است از جایی در نزدیکی دریاچه ناکورو و نایروبی، پایتخت کنیا، به منطقه محافظت شده پارک وحش تساوو در جنوب این کشور منتقل شده بودند. مأموران حیات وحش کنیا چندی پیش ۱۱ رأس از این حیوانات را به منظور جفت‌گیری و ازدیاد نسل به این منطقه آورده بودند.

نجیب بالالا، وزیر گردشگری و حیات وحش کنیا با اعلام این خبر و ذکر این که قرار بوده چندین رأس کرگدن سیاه دیگر نیز به پارک وحش تساوو منتقل شوند، گفت: «به دنبال مرگ این ۸ حیوان، کار انتقال بقیه کرگدن‌ها به این منطقه بی‌درنگ متوقف شد.»

آقای بالالا به نقل از دامپزشکان گفت که این حیوانات به دلیل شوری بیش از حد آب در محیط زیست جدید از پای درآمده‌اند. به گفته این مقام مسئول متاسفانه دامپزشکان خیلی دیر متوجه شدند که بدن کرگدن‌های سیاه قادر به تحمل این حد از میزان نمک معدنی در آب آشامیدنی نیست.

دولت کنیا به منظور تشخیص این که رویداد ناگوار پیش آمده بر اثر «بی‌توجهی» یا «خطای حرفه‌ای» بوده، پرونده‌ای را برای تحقیق در این زمینه گشوده است.

اکنون ۳ رأس کرگدن باقی مانده در پارک تساوو تحت کنترل دائمی و پایش دقیق دامپزشکان و مأموران حیات وحش قرار دارند.

تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، ۷۴۵ رأس کرگدن سیاه در کنیا سرشماری شده بود و قصد از انتقال کرگدن‌ها رساندن تعداد آنها به یک گله بزرگ‌تر به شمار ۸۳۰ رأس بوده است. این طرح تاکنون به هدف نزدیک نشده زیرا به باور کارشناسان، کرگدن سیاه نسبت به محیط زندگی خود حساس بوده و به راحتی با شرایط محیطی تازه سازگار نمی‌شود.

کد خبر 410587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha