همشهری آنلاین: فعال محیط زیست و عضو دبیرخانه همایش حمایت از خرس سیاه آسیایی گفت: جنگل‌تراشی بی‌رویه در جنوب استان کرمان حیات وحش این منطقه را در خطر جدی انقراض قرار داده است.

جنگل‌تراشی حیات وحش کرمان را تهدید می‌کند

به گزارش ايرنا، اکبر نادری گفت: اینک در منطقه گردشگری و حفاظت شده دهبکری جاده‌ای ساخته می‌شود که ضمن تهدید زندگی جانوران منابع تجدیدناپذیر را به خطر انداخته و تاکنون تعداد زیادی از درختان ارزشمند و چند صد ساله بنه را قطع کرده است.

وی اضافه کرد: تخریب محیط زیست اغلب از طرف نهادها و سازمان‌های دولتی انجام می‌شود که لازم است مسایل زیست محیطی بر مبنای توسعه پایدار دیده شود.

نادری افزود: انرژی و توان سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) محیط زیست در جهت مشکلاتی همچون آسیب‌های بهره‌برداری از معادن و ساخت جاده‌ها تلف می‌شود و این در حالی است که مسایل زیست محیطی فراوانی در استان کرمان وجود دارد.

این فعال زیست محیطی با بیان این که حفظ جنگل‌ها و تنوع زیستی در صدر اولویت‌های محیط زیست است اظهار داشت: ریزگردها آب و هوای استان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و با از بین رفتن پوشش‌های ارزشمندی مثل طاق‌زارها، زیستگاه‌ها در معرض خطر جدی نابودی قرار می‌گیرد.

نادری بیان کرد: بی‌برنامگی در حوزه محیط زیست وجود دارد و به عنوان مثال از یک طرف برای حل مشکل شن‌های روان مالچ‌پاشی انجام می‌شود و از طرف دیگر در مناطق جنگلی کوه‌تراشی و جنگل‌تراشی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: انتطار داریم رسانه‌ها بیشتر به حوزه محیط زیست و مشکلات آن بپردازند و در زمینه تخریب‌های که انجام می‌شود حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز گفت: جاده‌سازی در منطقه حفاظت شده زریاب ظلم بسیار بزرگی به سلامت مردم این استان است و اقدام‌های حفاظتی با ساخت جاده‌ای به عرض 22 متر در منطقه‌ای که حفاظت زیست محیطی می‌شود متناقض است.

رضا جزینی زاده افزود: بر اساس مجوز داده شده برای راهسازی در منطقه حفاظت شده زریاب که دهبکری جزو آن است باید جاده ای با عرض کم و بدون تعریض و بوته کنی و ارتقای ارتفاع احداث شود و همچنین پیمانکار این پروژه باید خسارت وارده از جمله بوته کنی، قطع درختان و آسیب به این منطقه را جبران کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان این که از این پروژه راهسازی به دستگاه قضایی شکایت شده است افزود: اداره کل محیط زیست دیدگاه کارشناسی دادگستری استان و دادستانی کرمان را اجرا می کند و قوه قضاییه باید بدون چشم پوشی جلوی تخریب این منطقه را بگیرد.

بر اساس این گزارش هفته گذشته 2 راس آهوی جبیر در جنوب استان کرمان در اثر تشنگی تلف شدند.

25 سازمان مردم نهاد زیست محیطی اکنون در حوزه های مختلفی از جمله پاکسازی مناطق گردشگری و تفریحی، قرق اختصاصی، آموزش در مدارس و روستاها و حفاظت از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان مشغول فعالیت هستند.

مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در کرمان شامل پارک های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده در مجموع 2 میلیون و 405 هزار و 257 هکتار است که 13.1 درصد گستره این استان را در برمی گیرد.

کد خبر 410615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha