همشهری آنلاین: مدیرکل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: سردشتی‌هایی که تاکنون پرونده جانبازی آنها در کمیسیون‌‌های پزشکی بررسی نشده یا دچار تشدید علائم و عوارض شده‌اند، می‌توانند دوباره معاینه شوند تا پرونده آنها بررسی و بر اساس موازین علمی اعلام نظر شود.

مصدومین شیمیایی

به گزارش ایرنا به نقل از بنیاد شهید، محمدرضا صدیقی مقدم در خصوص وضعیت فعلی جانبازان شیمیایی سردشت و اقدامات صورت گرفته است، اظهار داشت: به استناد قانون حمایت از مصدومین شیمیایی و پروتکل تشخیصی تدوین شده با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و اداره کل کمیسیون پزشکی این اقدام انجام می شود.

وی به تشریح امکانات و شرایط جانبازان شیمیایی شهرستان سردشت پرداخت و افزود: پس از توافقات صورت گرفته بین بنیاد شهید و وزارت بهداشت، مقرر شده است این وزارتخانه تمهیدات لازم برای صدور مجوزهای قانونی کلینیک، آزمایشگاه، داروخانه و تامین نیروی تخصصی مورد نیاز را انجام دهد.

صدیقی مقدم ادامه داد: شهرستان سردشت علاوه بر کلینیک ویژه جانبازان شیمیایی دارای بیمارستانی با 125 تخت بستری در بخش ‌های داخلی، جراحی، کودکان، ICU، CCU، اورژانس، آزمایشگاه، رادیولوژی، پلی کلینیک تخصصی در رشته‌ های داخلی، قلب، کودکان، جراحی زنان و زایمان، اعصاب و روان، رادیولوژی، پوست و مو، عفونی، بینایی‌ سنجی و روانشناسی بالینی است.

وی افزود: کلینیک جانبازان شیمیایی در حال حاضر از طریق بیمه تکمیلی تمام خدمات خود را به ‌صورت رایگان به جانبازان شیمیایی و سایر گروه‌ های ایثارگری ارائه می‌ کند. این کلینیک با حضور یک پزشک عمومی و هفت متخصص و داشتن داروخانه و آزمایشگاه در حیطه بیماری‌ های چشمی، داخلی، عفونی، پوست، ارتوپدی، طب فیزیکی، داخلی و مغز و اعصاب آمادگی لازم را برای ارائه خدمت به خانواده‌ های شاهد و ایثارگران دارد.

مدیرکل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید با اشاره به حضور تیم تخصصی پزشکی در این شهرستان گفت: علاوه بر روال جاری کلینیک، هر ساله تیم تخصصی و فوق تخصصی با همکاری اداره کل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و دانشگاه شاهد از تهران به منطقه اعزام می ‌شود و علاوه بر اجرای برنامه درمانی، تشکیل پرونده سلامت، برنامه ‌های آموزشی برای جانبازان شیمیایی و خانواده‌ های آنها برگزار می ‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در طول اجرای این طرح آن دسته از بیمارانی که نیازمند اقدامات بیشتر تشخیصی و درمانی باشند، برحسب نیاز و با هماهنگی بنیاد استان به مرکز استان یا به تهران اعزام می‌ شوند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

صدیقی مقدم درباره وضعیت پرونده جانبازان سردشت گفت: در سال‌ های پس از جنگ طی فراخوانی که از ساکنان شهر سردشت برای تشکیل پرونده به عمل آمد، بسیاری از افرادی که قادر به تهیه مدارک بالینی و مستندات مجروحیت خود بودند، در بنیاد تشکیل پرونده دادند، پس از شرکت در کمیسیون‌های پزشکی مشمول درصد جانبازی شدند و تا سال 1380 حدود 600 جانباز شیمیایی در شهرستان سردشت شناسایی و واجد درصد جانبازی شدند.

وی ادامه داد: از آن به بعد و بر اساس پروتکل‌ های تشخیصی تعیین ‌شده برای شناسایی مصدومینی که فاقد مدارک بالینی یا مستندات مثبت در رابطه با مجروحیت شیمیایی بودند، از سال 1380 تا 1392 در مجموع 12 نوبت کمیسیون پزشکی در شهرستان سردشت برگزار شد که بیش از 10 هزار و 340 نفر از متقاضیان مصدومیت شیمیایی توسط تیم ‌های اعزامی کمیسیون پزشکی بنیاد مورد معاینه و بررسی قرار گرفته‌ اند.

مدیرکل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید تصریح کرد: از سال 1392 به بعد نیز متقاضیان کمیسیون پزشکی شهرستان سردشت به‌ تناوب در کمیسیون‌ های برگزار شده در مرکز استان آذربایجان غربی شرکت کرده و تعیین وضعیت شده ‌اند و در حال حاضر شهرستان سردشت دارای 2 هزار و 213 نفر جانباز است که نزدیک به هزار و 400 نفر از آنان جانباز شیمیایی هستند.

صدیقی مقدم با بیان اینکه مواجهه با گاز خردل یا بمباران‌ های شیمیایی الزاما دلیل بر وجود آسیب یا عارضه ریوی، چشمی یا پوستی نیست، افزود: بسیاری از این افراد در حال حاضر هیچگونه علائم و شواهد بالینی قابل انتساب به عوامل شیمیایی بکار رفته در بمباران‌ های یادشده را ندارند یا با روش‌ های تشخیصی موجود قابل شناسایی نیستند.

تعداد کل جانبازان در کشور 574 هزار و 101 نفر است که 336 هزار و 282 نفر، معادل 59 درصد جانبازان زیر 25 درصد و 237 هزار و 819 نفر، معادل 41 درصد نیز جانبازان 25 درصد و بالاتر هستند. تعداد آزادگان کشور در دوران دفاع مقدس نیز 43 هزار و 173 نفر است.

کد خبر 410657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha