همشهری آنلاین: مازاد تجاری چین در مقابل آمریکا، در بحبوحه تنش های تجاری میان دو کشور، بار دیگر در ماه ژوئن رکورد زد.

 مازاد تجاری چین در مقابل آمریکا رکورد زد

به گزارش ايرنا به نقل از رویترز، این رکورد ممکن است تنش تجاری میان چین و آمریکا را شدیدتر کند.

پیش از آنکه آمریکا در هفته اول ماه ژوئیه بر کالاهای چینی تعرفه وضع کند، صادرکنندگان در انتقال کالاهای خود شتاب کردند. به گفته تحلیلگران، این عامل افزایش مازاد تجاری چین در مقابل آمریکاست و ممکن است در هفته های آینده این اتفاق تکرار نشود.

طبق ارزیابی هایی که رویترز انجام داده است، مازاد تجاری چین در برابر آمریکا در ماه می 24.58 میلیارد دلار بود که در ماه ژوئن به 28.97 میلیارد دلار رسید.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته که فهرستی از دویست میلیارد دلار کالای چینی تهیه کرده و در نظر دارد تعرفه ای 10 درصدی بر آنها وضع کند.

مازاد تجاری چین عامل اصلی تنش تجاری میان واشنگتن و پکن است. ترامپ از چین خواسته است تا برای کاهش این مازاد تجاری تلاش کند.

آمریکا برای مجازات پکن، هفته گذشته بر 34 میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه بست. چین نیز در اقدامی مشابه به همین میزان از کالاهای آمریکایی تعرفه وضع کرد.

این وضعیت باعث ایجاد تنش و نگرانی در بازارهای مالی شده و این احتمال وجود دارد که بروز یک جنگ تجاری تمام عیار اقتصاد جهانی را متزلزل کند.

به دنبال این تحولات، ارزش سهام و یوان چین کاهش پیدا کرده است. گفته می شود که بانک مرکزی چین تلاش کرده است تا با کاهش ارزش یوان مقابله کند.

آمریکا علاوه بر چین، با متحدان خود در اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک وارد زورآزمایی تجاری شده است. دولت ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم از این کشورها به ترتیب 25 و 10 درصد تعرفه وضع کرده است. این کشورها نیز در سازمان تجارت جهانی از آمریکا شکایت کرده و بر برخی کالاهای آمریکایی تعرفه بسته اند.

کد خبر 410665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha