علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب پنجشنبه در اقامتگاه رئیس‌جمهور روسیه در منطقه نووآگاریووا در شمال غربی مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کرد؛ دیداری که بنا بر اعلام رسانه‌ها حدود ۲ساعت به درازا کشیده است.

ولایتی

تصاویر منتشرشده از این دیدار نشان می‌داد که پوتین، فرستاده رهبر ایران را روبه‌روی خود نشانده و همسطح خود با او دیدار کرده؛ علاوه بر این، برخلاف دیدارهای تشریفاتی با طرف ایرانی در پشت میز مذاکره کرده و این در عرف دیپلماتیک نشان‌دهنده مذاکرات جدی است.

ولایتی پس از دیدار با پوتین اعلام کرد روسیه آماده است تا 50میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند. همکاری نظامی- فنی با روسیه، اهمیت زیادی برای ایران دارد. این رقم در حالی اعلام شده که به گفته پوتین در 4ماه نخست سال ۲۰۱۸ میزان تبادلات تجاری بین 2کشور ۳۶درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین تاسیس رآکتورهای ۱۰۰ و ۳۵ مگاواتی برای آب‌شیرین‌کن و تأمین برق در کرانه‌های جنوبی به‌خصوص منطقه مکران ازجمله محورهای مذاکرات ولایتی با پوتین بوده است. ساعاتی بعد از انتشار سخنان ولایتی، مسئولان دولتی روسیه به این اظهارات واکنش نشان دادند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به ادعای آمادگی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران در زمینه انرژی گفت: نمی‌توانم این مسئله را تأیید کنم و نمی‌توانم به جزئیات بیشتری در این رابطه بپردازم.

به گزارش ایسنا، همچنین الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با اشاره به قرارداد ایران و روسیه برای تجارت گفت: قرارداد دریافت نفت در برابر کالا با ایران همچنان امکان‌پذیر است. وی افزود: مسکو تمام امور قانونی مربوط به این توافق را بررسی می‌کند.

توافق طرفین درباره ملاقات‌های سطح بالا بین 2کشور از دیگر موارد مذاکرات بین پوتین و ولایتی است که بر این اساس روحانی و پوتین در حاشیه نشست ‌ماه آتی سران کشورهای حاشیه‌ای دریای خزر در آستانه قزاقستان دیدار می‌کنند.

علاوه بر این، پوتین برای سفر به تهران و برگزاری نشست سران ایران، ترکیه و روسیه در آینده نزدیک اعلام آمادگی کرده است. همزمان با سفر ولایتی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در مسکو بود و با پوتین دیدار کرد. درحالی‌که برخی رسانه‌ها تلاش کردند سفر نتانیاهو را به ایران و حتی سفر ولایتی ربط بدهند اما پوتین در دیدار با او گفت: خوشحالم در سفر‌تان به مسکو که برای دیدن فوتبال است، با شما ملاقات می‌کنم!

همکاری‌های ایران با روسیه مربوط به دیروز و امروز نیست، از سال‌ها قبل نگاه به شرق و روابط راهبردی با چین و روسیه در دستور کار ایران قرار دارد. ولایتی بهمن 94هم با هدف «دنبال‌کردن سیاست‌های رهبر انقلاب در نگاه به شرق» به مسکو رفته بود.

  • مشاور رهبر انقلاب قرار است بعد از مسکو به پکن برود.

ولایتی که اردیبهشت امسال گفته بود نگاه استراتژیک در آینده، نگاه به شرق است، خرداد امسال هم در یک نشست که علیه برجام صحبت می‌کرد، گفته بود: نگاه راهبردی به شرق راحت‌ترین کاری است که از طریق آن می‌توانیم از شر قایم باشک بازی‌های غربی‌ها خلاص شویم. با وجود این اظهارات ولایتی، همیشه به‌خصوص بعد از بدعهدی‌ها و تأخیر روسیه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و تحویل سامانه دفاعی اس300، در محافل سیاسی و رسانه‌ای و عمومی ایران این سؤال مطرح بوده که آیا می‌توان به چین و روسیه اعتماد کرد؟ و یا اینکه ایران تا کجا می‌تواند روی کمک‌های شرق حساب باز کند؟

مشاور رهبر معظم انقلاب بر این باور است: هر کشوری براساس منافع ملی خودش کار می‌کند، اما ما و روسیه و چین در جا‌های مختلفی منافع ملی‌مان با یکدیگر همخوانی دارد و می‌توانیم با هم کار کنیم.

با نگاه به همین اصل بی اعتباری به سیاست‌های روسیه و چین، در روزهای گذشته صفحه‌ای از خاطرات حسن روحانی رئیس جمهور، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در یکی از صفحات کتاب خاطرات حسن روحانی که مربوط به دهه 80 است، آمده است:

وزیر امور خارجه چین که پیش از توافق پاریس به تهران آمده بود، در جلسه‌ای خصوصی گفت اولا شما 3کشور اروپایی (EU3) را رها نکنید، زیرا به این راحتی قدرت جایگزین دیگری پیدا نخواهید کرد. دنبال چین و روسیه نباشید، چون اثربخشی اروپا با چین و روسیه قابل مقایسه نیست. به ما تکیه نکنید و فکر نکنید ما در شورای امنیت می‌توانیم بایستیم. به صراحت می‌گویم که حجم روابط اقتصادی و تجاری ما با اروپا و آمریکا بسیار بالاست.

اگر توقع دارید ما رودرروی آمریکا و اروپا بایستیم، ما این کار را دست‌کم تا 20سال دیگر نمی‌توانیم انجام دهیم. من اگر در ایران مسئولیتی داشتم، می‌گفتم دوره‌ای برای پیشرفت‌های اقتصادی و علمی خودتان مشخص کنید، بعد جلوی قدرت‌های بزرگ دنیا بایستید.

دیروز فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ایران هیچ تمایلی به مذاکره با دولت آمریکا ندارد، تأکید کرد: آمریکا غیرقابل اعتماد است، پس چرا دوباره با آنها مذاکره کنیم. آرزوی آمریکا برای کاهش عرضه نفت ایران در بازار، باعث بالا رفتن قیمت آن و آسیب رسیدن به کشورهای مصرف‌کننده نفت می‌شود.

  • با تهدید آمریکا، ‌سوریه را ترک نمی‌کنیم

علی‌اکبر ولایتی در سخنرانی در اندیشکده «والدای» گفت: حضور ایران در سوریه ادامه خواهد داشت. معتقدم اگر ما این کشور (سوریه) را ترک کنیم، روسیه هم بعد از ما ترک کند، همان تروریست‌های قبلی دوباره به منطقه بازمی‌گردند. وی با بیان اینکه ائتلاف آمریکایی ضد‌داعش بدون مجوز دمشق در این کشور حضور دارد، تأکید کرد:

ایران با تهدیدات آمریکا، سوریه را ترک نمی‌کند. فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما فقط درصورتی که مقامات سوری به ایران بگویند که دیگر به مشاوره نظامی ما نیاز ندارند، این کشور را ترک می‌کنیم. ولایتی ‌همچنین درخصوص درخواست یک قاضی آرژانتینی از طریق وزارت امور خارجه و سفارت روسیه برای بازداشت او به اتهام دخالت در حملات 1994موسوم به آمیا گفت:

این آقای قاضی آرژانتینی از وابستگان موساد اسرائیل است و به‌خاطر حقوقی که از موساد می‌گیرد اظهاراتی را مطرح می‌کند.وی افزود: این درخواست به این خاطر اکنون مطرح شده که رژیم صهیونیستی و آمریکا از همکاری روسیه و ایران راضی نیستند. همکاری روسیه و ایران دشمنان زیادی دارد.

کد خبر 410687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha