شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

«اتصال سیم برق کولر»، همین اتفاق کوچک کافی بود تا حادثه‌ای بزرگ در مسجد جامع ساری رخ دهد. این مسجد که جزو میراث فرهنگی این شهر بود پنجشنبه شب در جریان آتش‌سوزی بزرگ به‌طور کامل از بین رفت.

آتش سوزی

به گزارش همشهری، عصر روز پنجشنبه چند نفر از بازاریان ساری متوجه بلند شدن دود از مناره‌های مسجد جامع شدند. این مسجد در بافت قدیمی و در مجاورت بازار شهر قرار داشت. ساعت 19:27 بود که با تماس بازاریان نخستین گروه از آتش‌نشانان راهی محل حادثه شدند اما حادثه بزرگ‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌شد.

شعله‌های آتش یکی از شبستان‌های مسجد را فرا گرفته بود و شواهد نشان می‌داد بین 30 تا 45دقیقه از شروع آتش‌سوزی می‌گذرد، اما هیچ‌کس از حادثه‌ای که در مسجد در حال رخ دادن بود اطلاع نداشت. به‌دنبال این حادثه بود که 13خودروی عملیاتی از 6 ایستگاه آتش‌نشانی ساری راهی محل حادثه شدند.

هادی ولی‌نژاد، مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی ساری در این‌باره به همشهری می‌گوید: «بنای مسجد از چوب و کاهگل ساخته شده بود و آتش به سرعت در حال پیشروی بود. در این شرایط آتش‌نشانان 6 شهر دیگر هم به کمک ما آمدند و عملیات با استفاده از ده‌ها خودروی عملیاتی و آبرسان ادامه یافت.»

شواهد اولیه نشان می‌داد در یکی از شبستان‌های مسجد سیم برق کولر اتصالی کرده و نخستین جرقه آتش‌سوزی زده شده است؛ اتفاقی که به گفته مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی سابقه قبلی داشت: «سیم برق این کولر از قبل مشکل داشت اما معلوم نیست چرا به این موضوع پیش پا افتاده رسیدگی نشده بود و همین سهل‌انگاری حادثه‌ای بزرگ ایجاد کرد.» وی ادامه می‌دهد:

«یک ساعت که از شروع عملیات گذشته بود، به این نتیجه رسیدیم که مهار آتش‌سوزی غیرممکن است. شعله‌های آتش تقریبا همه جای مسجد را در بر گرفته بودند و مناره‌ها به‌عنوان دودکش عمل می‌کردند و همین موضوع آتش را شعله‌ور می‌کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم از گسترش آتش‌سوزی به بازار و بافت مسکونی جلوگیری کنیم؛ چرا که اگر آتش به بافت مسکونی می‌افتاد شاهد یک فاجعه بودیم و دست‌کم یک‌سوم بافت سنتی شهر در آتش می‌سوخت.»

در این حادثه نیز ازدحام جمعیت و شهروندان موبایل به‌دست یکی از موانع آتش‌نشانان بود. ولی‌نژاد می‌گوید:« چند دستگاه خودروی آبرسان ما در ازدحام جمعیت گرفتار شده بودند. برخی از شهروندان بی‌توجه به حادثه‌ای که اتفاق افتاده بود با گوشی‌های‌شان از آتش‌سوزی مسجد فیلمبرداری می‌کردند و مانع کار ما بودند و ما هم از پلیس کمک خواستیم.»

لحظات سخت و دشواری بود. مسجد تاریخی شهر در آتش می‌سوخت اما از هیچ‌کس کاری ساخته نبود. عده‌ای از شهروندان تلاش کردند با ورود به مسجد قرآن‌ها را بیرون بیاورند که حدود 10نفر از آنها به همین دلیل مصدوم شدند. ولی‌نژاد درباره مصدومان حادثه می‌گوید:

«این حادثه هیچ تلفاتی نداشت اما 24نفر مصدوم شدند. 8نفر از آنان آتش‌نشان بودند که یکی به‌دلیل انفجار یکی از کولرها و دیگری به‌دلیل ریزش آوار دچار حادثه شده و بقیه دچار دودگرفتگی شدند. 2نفر از امدادگران هلال احمر هم دچار حادثه شدند و سایر حادثه دیدگان شهروندانی بودند که اغلب به شکل سرپایی مداوا شدند.»

در شرایطی که حدود 8ساعت از شروع حادثه گذشته بود سرانجام آتش‌نشانان موفق شدند این آتش‌سوزی گسترده را به‌طور کامل مهار کنند، اما دیگر چیزی جز تلی از خاکستر از مسجد جامع ساری باقی نمانده بود و به گفته مسئول روابط عمومی آتش‌نشانی ساری 90درصد مسجد تخریب شده و از بین رفته بود.

کد خبر 410693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha