همشهری آنلاین: احترام برومند می‌گوید: اگر چه موزه تئاتر قرار است راه‌اندازی شود اما هنوز در فکر جایی هستم تا تمام آثار و یادگاری‌های داود رشیدی را در آنجا نمایش دهم.

به گزارش ایسنا، فردا 25 تیرماه سالروز تولد 85 سالگی داود رشیدی است که دو سال از رفتن ابدی‌اش می‌گذرد.

در این دو سال خانواده این هنرمند تلاش کرده‌اند همزمان با سالگرد درگذشت این هنرمند؛ مراسمی را با عنوان اهدای جایزه‌ "داود رشیدی" به هنرمندانی از سینما و تئاتر برگزار کنند.

قرار بود مراسم امسال در شهر رشت برگزار شود اما طبق گفته احترام برومند به دلیل برخی شرایط خاص کنونی؛ این دوره هم شهریورماه در تهران برگزار خواهد شد.

او همچنین درباره محلی که قصد داشت برای نمایش و نگه‌داری آثار و جوایز زنده یاد داود رشیدی راه‌اندازی کند، گفت: هنوز هم در فکر این کار هستم و باید شرایط آن مهیا شود چرا که در ماه‌های اخیر خیلی تغییر و تحولات به وجود آمده است.

با این حال همزمان با فرارسیدن سالروز تولد داود رشیدی، تئاتر مستقل تهران برنامه‌ ویژه‌ای تدارک دیده و قرار است یک نمایشگاه عکس و پوستر برگزار کند. 

این نمایشگاه در گالری مستقل تهران با حضور احترام برومند افتتاح خواهد شد که شامل عکس‌هایی از ادوار مختلف زندگی زنده‌یاد داود رشیدی و پوسترهایی از آثار هنری او است.

مراسم افتتاح این نمایشگاه عکس و پوستر در قالب دو برنامه با حضور خانواده و جمعی از هنرمندان روز دوشنبه 25 تیر ماه ساعت 18 برگزار خواهد شد. سپس در راستای حمایت از جوانان علاقه‌مند به تئاتر مدعوین به تماشای نمایش «شپش» به نویسندگی و کارگردانی کوروش نریمانی خواهند نشست.

همچنین روابط عمومی تماشاخانه سنگلج نیز تیزر بزرگداشت داوود رشیدی را به مناسبت هشتاد و پنجمین زادروز این بازیگر توسط محمد جواد ایزدی و با استفاده از قطعه "خاطره" اثر حسین علیزاده از آلبوم در چشم باد، تصاویر آرشیوی ابراهیم حسینی، عکاس با سابقه تئاتر و صدای داوود رشیدی در سریال عطر گل یاس آماده و منتشر کرده است.

 داوود رشیدی چهره‌ ماندگار نمایش ایرانی،  با به صحنه بردن نمایش‌هایی چون مستاجر (1345)، دیکته و زاویه (1347)، حسن کچل (1348)، وای بر مغلوب (1349) از نخستین کارگردان‌هایی محسوب می‌شود که آثارش در تماشاخانه‌ سنگلج روی صحنه رفته است.

از آثار شاخص داود رشیدی می‌توان به فیلم‌های سینمایی «فرار از تله»، «خروس»، «کندو»، «اعدامی»، «مرز»، «رهایی»، «جایزه»، «هیولای درون»، «کمال الملک»، «شیلات»، «خانه عنکبوت»، «گل‌های داوودی»، «تاتوره»، «بی‌بی چلچله» و سریال های «هزاردستان»، «کوچک جنگلی»، «گرگ‌ها»، «عطر گل یاس»، «امام علی(ع)»، «گل پامچال»، «آوای فاخته»، « تنهاترین سردار»، «ولایت عشق»، «خاطرات یک خبرنگار»، «معصومیت از دست رفته»، «مختارنامه» و «کلاه پهلوی» اشاره کرد.

وی همچنین سابقه تهیه چند فیلم سینمایی از جمله «الو الو من جوجو ام»، «قطعه ناتمام»، «امتحان»‌ و «صبحی دیگر» را نیز دارد.

کد خبر 410781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha