یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

بعد از گذشت حدود ۷۰ روز از فیلترینگ تلگرام با دستور قضایی سرانجام روز گذشته معاون دادستان کل کشور اذعان کرد که بیشتر از ۳۰ میلیون نفر از کاربران فیلترینگ تلگرام را دور می‌زنند و در واقع همچنان در حال استفاده از این پیام‌رسان هستند.

تلگرام

پس از آمارهای منتشر شده طی هفته‌های اخیر عبدالصمد خرم‌آبادی در یادداشتی نوشت: براساس آماری که مرکز ملی فضای مجازی در تاریخ 19تیر‌ماه۱۳۹۷ اعلام کرده، تعداد ۳۰میلیون و ۱۰۰هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند و اینترنت بدون فیلتر هاتگرام و تلگرام طلایی را وزارت ارتباطات تأمین می‌کند.

معاون دادستان کل کشور براساس این آمار البته تأکید دارد که باید جلوی فعالیت نسخه‌های کپی‌تلگرام که فیلترینگ را دور می‌زنند گرفت تا این اپلیکیشن‌ها مانع از فراگیر شدن پیام‌رسان‌های داخلی نشوند. به گفته وی، فعالیت فیلترشکن‌های داخلی نظیر هاتگرام و تلگرام طلایی برخلاف اهداف و سیاست‌های تعیین شده در مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی است.

عبدالصمد خرم‌آبادی در صفحه خود در پیام‌رسان سروش نوشته است: باید ارتباط بین هاتگرام و تلگرام طلایی را با شبکه اجتماعی تلگرام قطع کرد و برای فراگیر کردن پیام‌رسان‌های مستقل داخلی باید کمر همت را محکم بست که ان‌شاء‌الله این اتفاق‌های مبارک به‌زودی خواهد افتاد.

  • آمارها حرف می‌زنند

با وجود فیلترینگ تلگرام چندی پیش محمد جواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «25درصد کسانی که در شبکه‌های پیام‌رسان‌های خارجی فعال بوده‌اند، وارد پیام‌رسان‌های داخلی شده‌اند اما 75درصد هنوز در آن پیام‌رسان‌ها باقی مانده‌اند یا ترجیح داده‌اند به جای پیام‌رسان‌های داخلی از شبکه‌های دیگری استفاده کنند.»

تلگرام در ایران حدود 40 تا ۴۵میلیون نفر کاربر فعال داشت. براساس آمار اعلام شده از سوی معاون دادستان کل کشور حدود ۶۷ تا ۷۵ درصد کاربران تلگرام در ایران همچنان با وجود فیلترینگ در حال استفاده از این پیام‌رسان هستند. آمارهای دیگر هم بر این ماجرا تأکید دارند. نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که به سفارش مرکز بررسی‌‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری صورت گرفته هم نشان می‌دهد که نزدیک به 80درصد کاربران تلگرام در کشور، پس از فیلترینگ آن کماکان در این پیام‌رسان باقی مانده‌اند که رقم قابل‌توجهی است.

  • به بهای ضرر به کسب‌وکارها

پس از فیلترینگ تلگرام به‌صورت روزمره شکایت کاربران از اختلال در اینترنت کشور و سرویس‌های مختلف افزایش پیدا کرده است. چندی پیش همشهری در گزارشی به مسئله حراج اطلاعات کاربران با هجوم فیلترشکن‌ها و فراگیر شدن استفاده از اپلیکیشن‌های بی‌نام و نشان به اصلاح وی‌پی‌ان پرداخت. وزیر ارتباطات هم به این ماجرا واکنش نشان داد و اعلام کرد: امیدواریم مسئولانی که متصدی فیلترینگ هستند، به این موضوع توجه داشته باشند زیرا این مسئله یک تهدید بزرگ است.

باید مردم را درباره استفاده از فیلترشکن توجیه کنیم تا آنها نیز همراهی کنند، زیرا در هر تصمیمی اگر همراهی مردم نباشد، اثراتش مشابه اثرات کنونی و گستردگی باج‌افزارها می‌شود. از سوی دیگر ماجرا به ضرر کسب‌وکارهای نوپا هم تمام‌شده است.

استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا در شروع راهی هستند که معمولا بر بستر دیجیتال فعالیت می‌کنند و اختلال‌های اینترنتی می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به آنها وارد کند. به همین‌خاطر استارتاپ‌ها در بازه‌های مشخص هفتگی و ماهانه هدف‌هایی برای جذب مخاطب و درآمد بیشتر تعیین می‌کنند تا در یک شرایط عادی به آن برسند و شیب نمودار رشدشان حفظ شود.

در چنین فضایی، رکود در کار استارتاپ‌ها- حتی برای مدتی کوتاه- می‌تواند تمام برنامه‌ریزی‌هایشان را با دشواری جدی روبه‌رو کند. همه اینها در بلندمدت باعث بی‌اعتمادی سرمایه‌گذارها به استارتاپ‌های ایرانی و در عین حال، دلمردگی استارتاپ‌ها می‌شود. عطا خلیقی، بنیانگذار پرشین‌بلاگ در این رابطه به همشهری می‌گوید: «تغییرات عجیب اقتصادی در کشور و تصمیم‌های ناگهانی در حوزه‌های مختلف باعث می‌شود سرمایه‌گذارهای خارجی تمایلی به تزریق پول‌شان در فضای پرریسک داخل کشور نداشته باشند. اینکه نتوانی برای پول درآوردن برنامه‌بریزی، مشکل بزرگی است.»

کد خبر 410802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha