همشهری آنلاین: آمار مرگ‌های ناشی از عقرب‌گزیدگی در مناطق شهری برزیل در چهار سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.

عقرب

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، سال 2013 فقط 70 مرگ ناشي از نيش عقرب در نظام سلامت برزيل ثبت شده بود كه اين آمار سال گذشته ميلادي به 184 مورد رسيد. پرونده‌هاي عقرب‌گزيدگي در مراكز بهداشتي در يك دهه پيش 37 هزار مورد بود كه در سال 2017 به 126 هزار مورد افزايش يافت. كارشناسان معتقدند عقرب‌ها به زندگي كردن در مناطق شهري خو گرفته‌اند و اين مي‌تواند زنگ خطر را براي شهروندان برزيلي به صدا درآورد.

در همين حال، انتشار خبر مرگ دختركي چهار ساله از نيش عقرب در ايالت سائوپائولو نگراني‌ها را درباره كمبود پادزهر در شهرهاي كوچك افزايش داده است. تا امروز چهار گونه خطرناك از عقرب‌ها در برزيل شناسايي شده‌اند اما عقرب زرد مرگبارترين آنهاست. اين گونه سخت‌پوست از تيره عنكبوتيان بومي گرمدشت‌هاست اما در سال‌هاي اخير به زيستن در فاضلاب‌ها، ميان زباله‌ها و ويرانه‌هاي شهري عادت كرده است.

عقرب زرد جانوري بكرزاست؛ به اين معني كه گونه ماده آن براي زاد و ولد به گونه نر نياز ندارد و بيشتر از حشره‌هايي چون سوسك تغذيه مي‌كند. روجريو برتاني، كارشناس عقرب در موسسه دولتي بوتانتان ايالت سائوپائولو مي‌گويد: «اين عقرب‌ها سوخت و ساز بسيار پايين دارند و مي‌توانند بدون خوردن غذا چند ماه زنده بمانند. تماس اين حيوان با انسان در سال‌هاي اخير بسيار بيشتر شده و اين روند به سرعت رو به بحران مي‌رود.»

هفته گذشته ياسمين دوكمپوس چهار ساله در منطقه كالابريا پائوليستا در ايالت سائوپائولو از نيش عقرب جان سپرد. كودك بيچاره به بيمارستان در 10 كيلومتري محل گزيده شدن منتقل شد اما به دليل نبودن پادزهر، مسئولان بيمارستان ناچار شدند او را به يك مركز درماني در 50 كيلومتر دورتر اعزام كنند. اين فرآيند سه ساعت زمان برد و پادزهري كه به كودك تزريق شده بود، نتوانست جان او را نجات بدهد.

خوزه بريتس نتو، دامپزشك و مسئول يك گروه چهار نفري در شهر آمريكانا در سائوپائولو است. آنها در نيمه نخست امسال با استفاده از اشعه فرابنفش هشت هزار عقرب در ساعات شب شكار كرده‌اند. نتو مي‌گويد عقرب‌هاي زرد در شبكه‌هاي فاضلاب و راه‌هاي آبي پراكنده شده‌اند و از سوسك‌هاي موجود در اين مناطق تغذيه مي‌كنند: «اين گونه خيلي زود تكثير و گسترده مي‌شود و مي‌تواند خود را با شرايط منطبق كند.»

با اينكه 87 درصد عقرب‌گزيدگي‌ها در برزيل بدون نياز با پادزهر درمان مي‌شوند اما اگر بيمار از گروه سني كودك و نوجوان باشد و عقرب هم از گونه زرد، آن وقت ماجرا پيچيده‌تر خواهد شد. هر چند سخنگوي وزارت بهداشت برزيل از ارسال پادزهر عقرب به تمام مناطق شهري مورد نياز خبر داده است.

کد خبر 410830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha