همشهری آنلاین: کتابی که تندنویس محبوب باراک اوباما از تجربه‌های پنج سال حضور در کاخ سفید نوشته، تبدیل به فیلمی سینمایی می‌شود.

بک دوری استین

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از نيويورك تايمز، بك دوري-استين 32 ساله در آخرين سال دولت اول نخستين رئيس‌جمهوري رنگين‌پوست آمريكا وارد كاخ سفيد شد و در تمام چهار سال دوم به مسئوليت تندنويسي و پياده كردن متن سخنراني‌ها و ديدارهاي اوباما را بر عهده داشت. او پس از دو ماه فعاليت در دوران دونالد ترامپ، ترجيح داد از دفتر بيضي‌شكل رياست‌جمهوري خارج شود و به توصيه سردبير نيويوركر، خاطره‌هاي خود را از آن دوران روايت كند.

«از كنج دفتر رئيس‌جمهوري» نام كتابي 352 صفحه‌اي است كه هفته گذشته در آمريكا منتشر شده و شامل خاطره‌هاي دختري 32 ساله است كه همراه اوباما به 45 كشور دنيا سفر كرد و شاهد بخشي از تاريخ معاصر جهان از صندلي رديف اول پشت سر رئيس‌جمهوري ايالات متحده بود. دوري-استين يكي از پنج تندنويس شاغل در كاخ سفيد بود كه متن تمام سخنان اوباما را براي ثبت در تاريخ ضبط و پياده كرد.

اندكي پس از انتشار «از كنج دفتر رئيس‌جمهوري»، استوديو يونيورسال پيكچرز پا پيش گذاشت و با قراردادي هفت‌رقمي، حقوق كتاب را براي تبديل كردن به فيلمنامه و فيلم از آن خود كرد. مايكل شوگر كه سال 2016 براي توليد فيلم تحسين‌شده «اسپاتلايت» برنده اسكار شد، در مقام تهيه‌كننده با پروژه تازه يونيورسال همكاري مي‌كند و دوري-استين كه اين روزها در خانه خود در فيلادلفيا ساكن است، هنوز هم ماجرا را باور نمي‌كند.

تندنويس كاخ سفيد كه در نخستين ديدار اوباما و ترامپ هم حضور داشت، خيلي زود دريافت بايد راهي براي خروج از دفتر رئيس‌جمهوري بيابد. ناگهان يك روز معاون مدير ارتباطات كاخ سفيد به آنها گفت به دليل وجود تصاوير ويدئويي، به تندنويس‌ها نياز نيست. اين يعني او نمي‌دانست كه گفتگوهاي مكتوب و راديويي تصوير ندارند و تندنويس‌ها بايد زحمت پياده و ثبت كردن تمام متن‌ها را بكشند.

از اين رو، خروج دوري-استين از كاخ سفيد در آغاز دوره زمامداري ترامپ دو ماه طول كشيد و او در اين مدت خاطره‌هايي جالب از كار در كنار يكي از عجيب‌ترين ساكنان كاخ رياست جمهوري تاريخ آمريكا را براي ثبت در كتاب خود به حافظه سپرد. يكي از آن خاطره‌ها اين است: «در اولين روز كاري ترامپ، متوجه شدم در فضاي پشت ميز كار رئيس‌جمهوري فقط عكس پدر ترامپ روي ديوار است؛ ديواري كه زماني پر از عكس‌هاي خانوادگي اوباما بود.»

کد خبر 410838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha