همشهری آنلاین: معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار نفر به دلیل صدور چک بی محل در زندان به سر می‌برند که در صورت اصلاح قانون چک، دیگر شاهد این تعداد زندانی چک نخواهیم بود.

چک بی‌محل

به گزارش خبرنگار ایرنا، میرهادی قره سید رومیانی در حاشیه اختتامیه پویش کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد در رادیو ایران افزود: بر اساس آخرین آمار اعلامی سازمان زندان‌ها حدود 18 هزار زندانی بدهکار غیرعمد نظیر بدهی چک و مهریه در زندان‌های کشور بسر می‌برند.

وی گفت: بیشترین آمار زندانیان جرائم غیرعمد را بدهکاران مهریه و چک تشکیل می‌دهند که بدون پشتوانه مالی اقدام به صدور چک کرده‌اند.

  معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری ادامه داد: سال گذشته حدود 11 هزار زندانی جرائم غیرعمد که حجم بدهی آنان حدود 10 هزار میلیارد ریال بود، توسط ستاد دیه و حمایت های مردم آزاد شدند. 40 درصد از این حجم بدهی با تلاش مددکاران ساد دیه به گذشت شاکیان پرونده‌ها منتهی شد.

وی گفت: بالاترین کمک طی سال‌های گذشته به ستاد دیه کمک 25 میلیارد ریالی یک خیر جوان بوده است.

وی افزود: ارزیابی مستقیم از کمک‌های خیرین به ستاد دیه امکانپذیر نیست چون بسیاری افراد به طور ناشناس و در سکوت کمک می‌کنند اما نتیجه مستقیم و غیر مستقیم این کمک‌ها در آزادسازی زندانیان نمایان می‌شود.

معاون وزارت دادگستری با اشاره به حضور سه هزار بدهکار مهریه در زندان افزود: طی سال گذشته بالغ بر 530 میلیارد ریال با برگزاری 243 جشن گلریزان در کشور توسط نمایندگی های ستاد دیه و خیرین جمع آوری شد.

سید رومیانی گفت: محکومان مالی نظیر مهریه معقول و نفقه، ایراد صدمه بدنی و قتل غیرعمد ناشی از تصادفات رانندگی، صدمات ناشی از حوادث کارگاهی و چک‌های بلامحل غیر کلاهبرداری، زندانیانی هستند که از کمک‌های حمایتی ستاد دیه بهره‌مند می‌شوند.

  • بخشنامه ساماندهی زندانیان در انتظار تبدیل به قانون

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری گفت: بخشنامه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها که در شهریور سال 95 توسط رئیس قوه قضائیه صادر و ابلاغ شد نقش موثری در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها داشته است و اگر این بخشنامه به صورت قانون درآید تاثیر زیادی در کاهش آمار زندانیان به جا خواهد گذاشت.

کد خبر 410962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha