دوشنبه و سه شنبه 17 و 18 دی، تهران، 2 روز استثنایی را تجربه می‌کند.

اگرچه اعلام تعطیلی برای خیلی‌ها، مخصوصاً دانش‌آموزان، همیشه خبر مسرت‌بخشی بوده، اما بارش برف وسرمای کم‌سابقه در روزهای اخیر که پیش‌بینی شده در روزهای آتی شدت بیشتری بگیرد، 2 روز آینده را از حالت یک تعطیلی معمولی خارج ساخته و به روزهایی استثنایی - که در چند سال گذشته، حداقل در تهران، کمتر سابقه داشته - تبدیل می‌کند.

به همین دلیل، کارشناسان توصیه‌هایی دارند که با توجه به آنها می‌توان روزهای آتی را به سلامت و بدون دردسر سپری کرد.

اولین و مهم‌ترین توصیه این است که این روزها، شهروندان تهرانی، به دلیل یخ‌زدگی معابر، تا حد امکان ازسفرهای غیر ضروری و اگر هم مجبور به سفر می‌شوند، از تردد با وسیله نقلیه بدون لاستیک یخ شکن یا زنجیر چرخ، خودداری کنند.

همچنین، برخلاف سایر روزهای تعطیل، در این 2 روز، کودکان و افراد سالخورده به‌دلیل لغزندگی معابر و کوچه ها تا حد امکان نباید از منزل خارج شوند. توصیه مهم دیگر برای این روزها،‌ استفاده نکردن از موتورسیکلت و دوچرخه است.

اما داود براتی، معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران در گفت وگو با واحد مرکزی خبر، برای شهروندان تهرانی توصیه‌های دیگری را هم مطرح می‌کند: به منظور پیشگیری از کمبود اکسیژن و تولید گازهای مضر در روزهایی که برودت هوا زیاد است، وسایل گرمایشی منازل و محل کار متناسب با حجم هوای محیط و نحوه تهویه آن تنظیم شود؛ به منظور پیشگیری از آسیب های ناشی از زمین خوردن و تصادف با وسایل نقلیه عبوری، کودکان از سرسره بازی درسطح کوچه و خیابان برحذر شوند؛ در این روزها از کوهنوردی اجتناب شود و حتی برای خروج از منزل از لباس مناسب و کفش آج دار استفاده شود.

هنگام عبور از روی پلکان های برف‌ گرفته ساختمان ها، پل های عابر پیاده و پل نرده های روی جوی‌ها دقت لازم و از دستگیره های کناری حتما استفاده شود؛ هنگام پارو کردن برف بام مراقبت شود که برف روی سیم های انتقال برق پرتاب نشود و به منظور پیشگیری از سقوط از ارتفاع، از نزدیک شدن کودکان به لبه بام جلوگیری شود؛ از تردد بر سطح یخ زده حوض‌ها و دریاچه‌های مصنوعی خودداری شود؛ و بالاخره این‌که هنگام عبور از معابر، مواظب سقوط قندیل های یخی آویزان از ناودان و لبه ساختمان باشید.

توصیه‌های کارشناسان راهنمایی و رانندگی را نیز برای این روزها بشنوید: هنگام رانندگی روی سطح لغزنده، از گرفتن ترمزهای ناگهانی پرهیز کنید؛ به منظور پیشگیری از برخورد با وسایل نقلیه عبوری حتما از پیاده رو عبور و از تردد در سطح خیابان خودداری کنید؛ هنگام عبور از عرض خیابان با در نظرگرفتن فاصله از وسیله نقلیه با احتیاط کامل عبور و از دویدن خودداری کنید.

پیشگیری از سرمازدگی

کارشناسان برای سپری کردن روزهای سرد آتی، توصیه‌های عمومی دیگری هم دارند که عمل به آنها شما را از سرمازدگی و آسیب‌های مشابه حفظ می‌کند:

  1. لباس ها و کفش هایی بپوشید که کمی گشاد باشند.  لباس های زیرتان حتما از ترکیبات پنبه ای و یا پشمی باشد و از جنس پلاستیک استفاده نکنید.
  2. سه قسمت بدن نقش مهمی در برون رفت گرما از بدن دارند: گوش ها، دست ها و انتهای پاها. اگر این سه قسمت را خوب بپوشانید تا حد بسیار زیادی بر سرما و سرما خوردگی پیروز شده اید.
  3.  پوشیدن زیر شلواری امکان نفوذ سرما را کم می کند. خیلی از افراد مخصوصا خانم ها از پوشیدن زیر شلواری در زمستان به دلیل اینکه تیپ شان خراب می شود اجتناب می کنند، اما باید بدانند که پوشیدن زیر شلواری اصلی‌ترین پوشش در زمستان است.
  4. اگر به دلیل فعالیت بدنی در زیر پالتو یا کاپشن تان عرق می کنید و امکان ماندن در هوای سرد زیاد است، خیلی سریع برای عوض کردن لباس های زیرتان اقدام کنید. درآوردن لباس‌های خیس از عرق، بهتر از ماندن آنها در تنتان است. لباس هایی که مخصوصا در کوهنوردی در زمستان پوشیده می شوند نبایستی سبب عرق کردن فرد شوند.
  5. در صورتی که قرار است برای مدت طولانی در جایی سرد بمانید بدنتان را حرکت دهید و از ایستادن، نشستن و خوابیدن به شدت پرهیز کنید.
  6. اگر مجبور بودید برای مدت طولانی در ترافیک جاده ای بمانید ماشین را خاموش نکنید، چون ممکن است دیگر روشن نشود و از طرفی بخاری خودرو هنگام خاموش شدن آن گرم نخواهد کرد. مقداری ضد یخ داخل گالن شیشه شور هم بریزید تا آب آن یخ نبندد.
  7. اگر در میان برف آبدار می خواهید راه بروید دو جفت جوراب پوشیده و میان آنها پلاستیک به پا کنید.
  8. اگر قسمتی از بدن مانند انگشتان دچار یخ زدگی شد از مالاندن آن به شدت خودداری کنید‌. عضو سرما زده را درون آب ولرم گذاشته تا کم کم گرم و به حالت عادی بازگردد.
  9. اگر خودروتان در برف گیر کرد و هیچ وسیله ای برای جلوگیری از لیز خوردن چرخ نداشتید از کف پوش ها و موکت زیر پایی استفاده کنید. روزنامه هم در بعضی از مواقع کمک می کند.
کد خبر 41097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز