ابراهیم جلالیان- خبرنگار: بخشی از نارضایتی و گلایه‌ای که این روزها در جامعه شکل گرفته محصول تزریق ناکارآمدی دولت از تریبون‌های رسمی به جامعه است.

چمران

این سخنی است که برخی بزرگان اصولگرا ازجمله محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری به آن اذعان داشته‌اند. او چندی پیش گفته بود در نامه‌ای که به مسئولان نوشته است یادآوری کرده که از صدا و سیما و سایت‌های خبری تا گروه‌ها، کمپین‌ها و تریبون‌های نمازجمعه همه دارند ناکارآمدی دولت را به افکار عمومی تزریق می‌کنند. رهبر معظم انقلاب در دیداری که اخیرا هیأت دولت با ایشان داشته‌اند بر اقتدار دولت و هماهنگی همه دستگاه‌ها با تیم اقتصادی دولت تأکید کردند.

حمایت رهبر انقلاب از دولت و تأکید ایشان بر اینکه تصویری که از دولت منتقل می‌شود باید تصویر دولتی کارآمد، توانا و تلاشگر باشد حجت را برای تریبون‌های رسمی کشور و البته خود دولت تمام کرد که این تصویر را به جامعه منتقل کنند. با مهدی چمران عضو شورای مرکزی تشکیلات اصولگرای جمنا درباره این مسائل گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با هیأت دولت فرمودند که راهکار موفقیت برای دولت این است که آنها چهره مقتدر، پر تلاش و کارآمدی از خود داشته باشند و این تصویر را به مردم برسانند. به نتیجه رسیدن این راه‌حل چگونه میسر است؟

راهکار همان کارآمدی است. آنچه دولت باید انجام دهد عمل و تلاش است تا بتواند دقیقا کار را انجام دهد. چراکه مدتی است مردم آنچه که می‌بینند عدم‌موفقیت برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گیری‌ها بوده است. مثلا درخصوص تدابیری که درمورد سکه و ارز اندیشیده شد یا مطالعات دقیقی انجام نشده و با کارشناسان مشورت نشده بود یا اینکه در اجرا مشکل داشتند و یا هردو. بنا بر این شرایط لازم رعایت نشده است. عده‌ای که مسئول بودند کارهایی کردند که انتظار نبود.

من می‌گویم با حرف و میکروفن چهره دولت ترمیم نمی‌شود بلکه باید عمل کرد. مردم وقتی تلاش و کار را از سوی دولت دیدند به آنچه دولت می‌خواهد انجام دهد امیدوار می‌شوند. فکر هم نمی‌کنم در این شرایط کسی بخواهد دولت ناکارآمد باشد بلکه تلاش همه این است که همفکری شود تا مشکلات مردم حل شود. آنچه امروز برای همه مهم است انقلاب، مردم و حل شدن مشکلات آنهاست.

  • رهبر معظم انقلاب در دیدار با کابینه دولت دوازدهم و رئیس‌جمهور پیامی را به مردم مخابره کردند که گفته می‌شود پیام حمایت بود.اما در ماه‌های گذشته برخی ظاهرا به‌دنبال تضعیف دولت بودند؟

چه ‌کسی به دنبال تخریب یا تضعیف بود؟

  • برخی نهاد‌ها یا برخی جناح‌ها و تریبون‌های رسمی. این بحثی است که بزرگان اصولگرا هم به آن اذعان دارند.

ببینید باید بین انتقاد و تضعیف فرق گذاشت. گاهی دولت کاری می‌کند که باید تذکر داده شود. انتقاد درست به نفع دولت است و باید مسئولان دولتی این انتقادات را بپذیرند چراکه کارشان درست نبوده است که از آن نتیجه درست نگرفته‌اند. البته توجه داشته باشید خود نمایندگان مجلس و یا گروه‌های نزدیک به دولت درخصوص جابه‌جایی وزرای دولت حرف زده‌اند و مصاحبه کرده‌اند. نظر من این است که ما وقتی در شرایط یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم نباید از کشور چندصدایی شنیده شود و دشمنان خارجی از آن سوءاستفاده‌ای داشته باشند. البته به شرط آنکه دولت هم برای مردم کار کند و برای رفع مشکلات تلاش داشته باشد.

  • اعتراض­‌هایی در دی ماه سال گذشته انجام شده بود. چهره‌هایی مثل علی‌لاریجانی رئیس مجلس تلویحا گفتند آن حوادث در امتداد انتخابات 96 بود و ابراز تاسف کردند. به‌نظر شما اعتراض‌ها به حاکمیت بود یا به دولت؟

ببینید مردم فرقی بین دولت و نظام قائل نیستند وقتی اعتراضی می‌کنند به نظام و حاکمیت اعتراض می‌کنند. وقتی مثلا خلافی در گوشه دیگری از نظام می‌شود باز هم مردم آن را از چشم دولت می‌بینند و بالعکس. باید به این نکته توجه کنیم اگر دولت اقدام درستی انجام دهد به کل نظام و حاکمیت برمی‌گردد و اگر خلاف و یا سوءمدیریتی انجام دهند مردم به کل حاکمیت اعتراض می‌کنند. بنا بر این اگر به فکر انقلاب هستیم باید دولت هم کار و تلاشش را روز افزون کند تا مردم از مجموعه حاکمیت رضایت داشته باشند.

  • اعتراض‌هایی که از دی‌ماه سال گذشته آغاز شده بود ریشه‌اش در مشهد بود. یعنی تا آن موقع هنوز بحث‌های انتخاباتی تمام نشده بود. نظر شما در این‌باره چیست؟

ببینید آنچه در اعتراض‌های سال گذشته شکل گرفت سوءاستفاده از مطالبات مردم بود و عده‌ای به‌دنبال اغتشاش و آشوب بودند. اعتراضی بود که عده‌ای تلاش کردند آن را به آشوب بکشانند و منحرف کنند. بحث انتخاباتی نبود.

  • یعنی آن را تسویه حساب انتخاباتی نمی‌دانید؟

نه. من آن را تسویه حساب با دولت نمی‌دانم بلکه تسویه حساب با نظام می‌دانم. عده‌ای تلاش کردند ناکارآمدی دولت را به پای نظام بنویسند و از آن بهره ببرند. آنچه مشهود بود این بود که حتی تلاش داشتند کشته بگیرند تا با موج آن بتوانند روی این موضوع مانور دهند. بنا براین اینجاست که من می‌گویم اگر دولت کارها را خوب به پیش نبرد عده‌ای آن را به پای نظام می‌نویسند و در مقابل اگر کم‌کاری شود عده‌ای درصدد تسویه‌حساب با نظام بر می‌آیند.

  • انتقاد دیگری که به دولت وارد است این است که آنها خیلی با مردم ارتباط ندارند. اینکه مسئولان در میان مردم نیستند و حرف مردم را نمی‌شنوند. نظر شما در این‌باره چیست؟

باید ارتباط با مردم بیشتر و بهتر باشد. دولت‌هایی که ارتباطشان با مردم بیشتر بوده و ارتباطی روان داشته‌اند موفق‌تر عمل کرده‌اند. دولت و مردم نباید از هم جدا باشند و در واقع این ارتباط باید صمیمانه باشد. البته منظور من این نیست که حتما همیشه در سفر باشند بلکه منظور من این است که صدای مردم را بشنوند. البته اینکه می‌گویم صدای مردم را بشنوند باز هم منظور صداهای خاص و مطالبات جهت‌دهی شده نیست بلکه صدای واقعی مردم است. هر گاه دولت برای مردم تلاش کرد یعنی صدای مردم را شنیده است.

  • آقای باهنر به تازگی مسئله‌ای را مطرح کرده‌اند که اگر جمنا(جبهه مردمی نیروهای انقلاب) اصلاح نشود تشکیلات جدیدی جای آن را می‌گیرد. ایشان تأکید کرده‌اند که لازم است جمنا اصلاح شود. شما این مسئله را تأیید می‌کنید؟

در این‌باره حرف زیاد است. اینکه گروه جدید که باشد و چه ویژگی‌هایی داشته باشد و چگونه عمل کند. اینکه گروه دیگری جانشین شود درست نیست چون همه این افراد با جمنا جلسه دارند.

  • تغییرات چه؟ در واقع در ساختار جمنا تغییراتی ایجاد نمی‌شود؟

اینکه باید تغییراتی در جمنا صورت بگیرد در حال اقدام است.

  • موضوع آقای رئیسی را عده‌ای مطرح می‌کنند که در جلسات جمنا حضور پیدا می‌کند. درست است؟

ما با ایشان جلساتی داشته‌ایم اما اینکه از وی دعوت داشته باشیم و در جلسات به آن صورت شرکت بکنند خیر. ما با ایشان جلساتی داشته‌ایم حالا چه برداشتی می‌خواهید از این بکنید را خودتان می‌دانید.

  • برخی می‌گویند قرار است لیدری جریان اصولگرایی را بعد از این آقای رئیسی داشته باشند. این نظر را تأیید می‌کنید؟

گفتن این چیزها یک بحث دیگری است و آنچه هست همینی است که همه می‌بییند.

  • با آقای قالیباف چطور؟

با ایشان هم جلساتی داریم. در جلسات اصلا آقایانی که نامزد ریاست‌جمهوری بوده‌اند شرکت نمی‌کنند چون عضو جمنا نبوده‌اند. حال اگر بعدا عضو شوند یک بحث دیگری است.

  • بحث معاون اولی آقای قالیباف برای دولت از کجا ریشه گرفت؟

من نمی‌دانم شما خبرنگارها باید بدانید.

  • چهره‌های ثابت حاضر در جمنا چه کسانی هستند؟

همان قبلی‌ها هستند و اسامی‌ای که اعلام شده بود.

  • پس تغییرات چه؟

باید انتخابات کنگره و کنگره ملی جمنا تشکیل شود تا به سراغ آن برویم.

  • مشکلی که برای مجوز جمنا در وزارت کشور بود حل شد؟

اگر حل نشده باشد که نمی‌توانستیم فعالیت کنیم.

  • مسئله نواصولگرایی را هم جمنا خیلی جدی نگرفت؟

هر گروه و هرفکری که بخواهد همکاری داشته باشد ما دعوت می‌کنیم و از آنها استقبال می‌کنیم. سعی می‌کنیم همه باشند.

  • از چهره‌های جوان استفاده نمی‌کنید؟

ما کارمان از پایین به بالا هست و آنها اقدامات را آغاز کرده‌اند و حتی برای حضور فعال‌تر زنان هم برنامه‌ریزی کرده‌اند.

کد خبر 410995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha