محمد سرابی -خبر‌نگار: «نباید از تفویض اختیار امور شهر بترسیم، بلکه باید بخشی از این اختیارات را به مردم و نهادهای اجتماعی واگذار کنیم»؛ این موضوعی بود که شهردار تهران عصر دیروز بیان کرد.

شهردار

این سخنان سیدمحمدعلی افشانی در دوازدهمین نشست شورای معاونان، مشاوران و شهرداران مناطق 22گانه پایتخت است. او در این جلسه‌ بر تقویت نهادهای اجتماعی و نظرات مردمی تأکید کرد و از مدیرانش خواست تا به میان مردم بروند و در دل مردم جای گیرند.

او گفت: «باید کارها سرعت بگیرد و هر کسی هم که نمی‌تواند با این سرعت هماهنگ شود بهتر است برود.» شهردار تهران در ادامه سخنانش افزود: «ما همیشه این طرف میز نیستیم. روزی آن طرف میز می‌رویم و حسرت می‌خوریم. اکنون توافق‌های مناسبی برای همکاری با نهادهای مردمی، جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌وجود آمده است.»

او افزود: «بخشی از اختیارات ستاد شهرداری را هم می‌توان به مناطق واگذار کرد ولی نظارت و کنترل با ماست. در این شرایطی که پیش آمده و به گفته مقام معظم رهبری «ما بحران نداریم اما مشکلات داریم» باید با برنامه‌ریزی، تدبیر، کار مجاهدانه و تلاش شبانه‌روزی بر مشکل فائق آییم.» به گفته افشانی نقش شهرداران مناطق مثل استانداران است و باید کار درست و سالم انجام شود. او در این خصوص ادامه داد: «اگر صحیح کار نکنیم اختیارات بقیه هم گرفته می‌شود.»

شهردار تهران گفت: «ما باید برای یک سال‌مان برنامه داشته باشیم، اما به‌صورت روزانه هم رصد کنیم که چرا به اهداف نرسیدیم.» افشانی با بیان اینکه اگر از فرصت‌های امروز استفاده نکنیم آنها را از دست می‌دهیم، افزود: «2 اولویت اصلی ما نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و بازآفرینی بافت فرسوده است که دولت هم در این زمینه اهتمام دارد.»

او درباره اهمیت کیفیت حمل‌ونقل عمومی نیز اینگونه توضیح داد: «در حوزه حمل‌ونقل ارتباط وسیعی با جامعه داریم. سازمان‌های جدید حمل‌ونقل (استارتاپ‌ها) اگرچه مدعی صنف هستند ولی شهروندان برای حمل‌ونقل عمده باز هم سراغ ما می‌آیند و شهرداری باید وظیفه‌اش را در این زمینه‌ خوب انجام دهد.»

  • از شایعات هراس نداشته باشیم

شهردار تهران دیروز درباره شفافیت هم صحبت کرد. افشانی در این ارتباط گفت: «وقتی از شفافیت صحبت می‌کنیم نباید آنقدر تکرار کنیم که برای خودمان هم بی‌اثر شود. براساس قانون شهرداری‌ها که مربوط به گذشته بسیار دور است، باید درآمدها، هزینه‌ها و پروژه‌ها دراختیار عموم قرار گیرد.»

به گفته او امروز هم فعالیت‌های شهرداری باید روی سایت بارگذاری شود تا مردم به مدیریت شهری اعتماد کنند. او با اشاره به اینکه در زمان ارائه برنامه خود به شورای شهر تهران، روی 2محور اصلی تأکید داشتم، افزود: «اول ارتقای کیفیت زندگی و دوم افزایش رضایتمندی شهروندان که این رضایتمندی با شفافیت به‌دست می‌آید.»

سیدمحمدعلی افشانی در دوازدهمین نشست شورای معاونان، مشاوران و شهرداران مناطق 22گانه پایتخت خطاب به حاضرین گفت: «گروهی انتظار می‌کشند تا ما را درگیر حاشیه کنند. ما باید کارمان را به درستی انجام دهیم و از شایعات هراس نداشته باشیم.»

شهردار در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد: «مناطق، معاونت‌ها و سازمان‌ها تا ‌ماه بعد فرصت دارند دارایی‌های خود را احصا و اعلام و همینطور بیان کنند در کدام بخش از هزینه‌ها می‌توانند صرفه‌جویی کنند. من تصور می‌کنم در بعضی از بخش‌ها این صرفه‌جویی به 30درصد هم برسد.» افشانی درباره رابطه با نهادهای قانونگذار نیز گفت که در هفته‌های آینده یک معاون حقوقی- پارلمانی تعیین می‌شود تا شهرداری با مجلس و نهادهای حقوقی در بالاترین سطح تعامل داشته باشد. او افزود: «صحیح نیست که سازمان عظیمی مثل شهرداری تهران معاون حقوقی - پارلمانی نداشته باشد.»

  • افزایش نقدپذیری

در نشست عصر روز گذشته رئیس اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران بر همکاری مستمر شهرداران مناطق با رسانه‌ها، سازمان‌های مردمی و افزایش نقدپذیری ارگان‌های شهری تأکید کرد. این‌طور که محمدعلی کریمی عنوان کرد: ارتباط رسانه باید آنچنان بهبود یابد که درگیر تکذیبیه و جوابیه نشوند. همچنین شهرداران مناطق 5، 9 و 15 درباره طرح‌هایی که اخیرا در منطقه خود به اجرا درآورده‌اند، توضیحاتی ارائه کردند. بخشی از این طرح‌ها به ساماندهی نظام هماهنگ نگهداشت، سپردن نگهداری از درختان معابر به صاحبان املاک و بازسازی بافت فرسوده در نقاط مرکزی شهر اختصاص داشت.

کد خبر 411016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha