همشهری آنلاین: محققان هشدار می‌دهند هر چقدر فرد سیگار بیشتری دود کند ریسک ابتلا به اختلال شایع تپش قلب هم بیشتر شده و در نتیجه خطر سکته و مرگ زودهنگام هم افزایش می‌یابد.

سیگار کشیدن ریسک تپش قلب را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار مهر، فیبریلاسیون دهلیزی نوعی اختلال تپش قلب یا آریتمی قلبی است که عامل ۲۰ تا ۳۰ درصد تمام سکته‌ها بوده و احتمال مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد.

«داگفین آیون»، سرپرست تیم تحقیق از کالج امپریال لندن، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم افراد سیگاری در معرض خطر بالا فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند اما این خطر در افرادی که سیگارشان را ترک می‌کنند به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.»

در این مطالعه جدید، محققان ۲۹ مطالعه که شامل حدود ۶۷۸ هزار شرکت کننده از آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و ژاپن بود را بررسی کردند.

یافته‌ها نشان داد دودکردن ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ یا ۲۹ نخ سیگار در روز به ترتیب با ۹، ۱۷، ۲۵، ۳۲، ۳۹ و ۴۵ درصد افزایش ریسک بروز فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است.

به گفته محققان به ازای هر ۱۰ «پاکت-سال» سیگار کشیدن، ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ۱۶ درصد افزایش می‌یابد. «پاکت سال» تعداد پاکت‌های سیگار دودشده در روز ضربدر تعداد سالهایي است که فرد سیگار می‌کشد.

در مقایسه با افرادی که هیچ وقت سیگار نکشیده‌اند، ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در بین افراد سیگاری فعلی ۳۲ درصد، و در بین افراد سابقاً سیگاری ۹ درصد بیشتر است.

کد خبر 411034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha