مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

حامد فوقانی- خبر‌نگار: سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری دیروز خود، از پیگیری‌ها برای جلوگیری از تخلفات صورت گرفته پس از ابطال مصوبه برج‌باغ‌ها و بخشنامه شهردار پایتخت به سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق ۲۲ گانه برای پاسخگویی سریع و یک‌هفته‌ای آنها به تذکر اعضای شورا خبر داد.

شهردار

علی اعطا هنگام پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران حاضر، خبرهای دیگری را هم اعلام می‌کرد که جالب توجه به‌نظر می‌رسید. تکمیل شدن سامانه شفافیت شهرداری تهران، تعیین‌تکلیف آرامگاه روزنامه‌نگاران شهید مشروطه در همجواری بیمارستان لقمان و تلاش برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه پرمخاطب در مجموعه نمایشگاهی سئول ازجمله خبرهایی بود که پیش از ظهر روز گذشته این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد.

  • شفافیت کامل‌تر می‌شود

سخنگوی شورای شهر تهران درباره مسائلی پس از ابطال مصوبه برج‌باغ‌ها توضیحاتی را ارائه داد. اعطا در پاسخ به سؤالی درباره صدور پروانه ساخت چند برج‌باغ در مناطق مختلف، پس از ابطال مصوبه مربوطه، گفت: «در این خصوص در شورا تذکر داده‌ایم و نامه‌ای نیز به‌صورت محرمانه خطاب به افشانی نوشته و ارسال کرده‌ام و مواردی که دچار مشکل بوده با شماره پروانه و مناطق، همزمان با نامه ارسال کردم و مناسب ندیدم این مطالب همزمان با نامه محرمانه، اعلام عمومی شود و منتظر بررسی شهرداری درخصوص اتفاقات افتاده، هستم. ضمن اینکه مناطق باید از مصوبات شورا تبعیت کنند، شهردار و معاونان آن نیز درصورت برخورد با این تخلف، باید حساسیت‌های جدی به خرج دهند.

برخی مناطق از متن مصوبه برداشت کرده بودند که اگر پرونده‌ای پیش از ۲۲ اسفند ۹۶ به جریان افتاده، امکان صدور مجوز را دارد اما تشکیل پرونده حقوق مکتسبه‌ای ایجاد نمی‌کند و تنها پروانه‌هایی که پیش از این تاریخ صادر شده‌اند، قابل اجرا هستند. البته باید درنظر داشت که از تاریخ مصوبه (22اسفند 96) نیز طبق قانون 2هفته بگذرد تا لازم‌الاجرا شود.» او در ادامه پاسخگوی سؤالاتی در رابطه با سامانه شفافیت شهرداری تهران شد؛ سامانه‌ای که مدتی از راه‌اندازی آن می‌گذرد و اکنون از 2بخش اصلی، جزئیات قراردادهای بالای یک‌میلیارد تومان و فهرست اسامی طرح ترافیک خبرنگاران تشکیل شده است.

اعطا در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که آیا مقاومتی در بارگذاری اطلاعات از سوی نهادهای مرتبط با شهرداری وجود دارد یا نه گفت: ‌«هدف ما شفاف‌سازی است و گام به گام اطلاعات سامانه شفافیت را افزایش می‌دهیم؛ زیرا ۲۱ عضو شورا امکان نظارت بر همه امور را ندارند.

بنابراین باید نظارت همگانی را تقویت کنیم. مشکلاتی در این خصوص وجود دارد که باید به‌تدریج برطرف شود.» او همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا سایت Shafaf.tehran.ir مشکلاتی ازجمله پنهان بودن لایه‌های جست‌وجو و مرتب‌سازی دارد و شهروندان در استفاده از آن به دردسر می‌افتند، اظهار داشت: «بله ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد اما هنوز در ابتدای راه قرار داریم و طبیعی است که چنین مواردی به‌وجود آید. با این حال تلاش می‌کنیم تا هرچه زودتر سایت تکمیل‌تر شده و اطلاعات به‌روز شود.»

او در ادامه به خبرنگار همشهری گفت که در نخستین سالروز فعالیت رسمی دوره پنجم شورای شهر تهران، اعضا و روسای کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی با خبرنگاران نشست خواهند داشت و توضیحاتی دقیق از عملکردشان اعلام می‌کنند. به گفته او، بهاره آروین که ریاست کمیته شفافیت و شهر هوشمند را برعهده دارد هم گزارش کاملی از سایت شفافیت در قالب این نشست‌ها ارائه خواهد کرد.

در ادامه این جلسه یکی از خبرنگاران از سخنگوی شورای شهر تهران درباره بی‌توجهی مجریان به مصوبات شورا پرسید که اعطا پاسخ داد: «من این موضوع را می‌پذیرم، ما طی دوره گذشته، طرح‌ها و لوایح زیادی را مصوب کردیم که بسیاری از آنها اجرا نشده‌است و ما حتی در مقام اعضای شورا در جریان تهیه پیش‌نویس طرح‌ها و لوایح جدید از آنها اطلاعی نداریم.»

  • افشانی برای 3تا 7سال ماندن آمده

صحبت راجع به موضوع ایمنی خط ۷ مترو دیگر بخش پرسش و پاسخ‌های دیروز بود. علی اعطا در این‌باره گفت: «صحبت شهردار تهران در مورد اینکه پیمانکار باید تضمین تکمیل خط 7را بدهد، کاملا منطقی بود؛ چراکه در اسناد مهندسی پیمانکار و سفارش‌دهنده تضمین می‌کنند که اقدام‌شان مؤثر بوده است یا نه.»

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین در ادامه از بخشنامه جدید افشانی در مورد پاسخگویی دقیق و سریع شهرداری به اعضای شورای شهر خبر داد و گفت: «بعضا پاسخ‌های شهرداری به تذکرات اعضای شورای شهر کلی، دیرهنگام و حتی در مواقعی بی‌ربط است که امیدواریم با این بخشنامه افشانی این مشکل مرتفع شود.»

او سپس درباره اظهارات اخیر رئیس مجلس در رابطه با واگذاری امور شهرداری‌ها از وزارت کشور به وزارت راه و شهرسازی مطالبی را بیان کرد. اینطور که اعطا گفت وزارت راه و شهرسازی و مجلس پالس‌های مثبتی برای این تغییر ساختار فرستاده‌ بوده‌اند و اشتراک نظر بین نهادهای ذی‌نفع وجود داشت.

وی در ادامه این جلسه در پاسخ به یکی از خبرنگاران درخصوص شایعه‌ای مبنی بر رفتن افشانی تا پایان سال گفت: «تلقی و باور ما این است که افشانی حداقل ۳ و حداکثر ۷ سال شهردار تهران باقی می‌ماند.»

  • نامه بنیاد مستضعفان جای تقدیر دارد

اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران روز گذشته مسائل دیگری را هم مطرح کرد که خلاصه آنها را در ادامه می‌خوانید:

نامه اخیر آقای سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان برای حفظ چندین باغ ازجمله باغ معروف به برره جای قدردانی دارد و نشان می‌دهد بنیاد درخصوص فضای سبز تغییر و حفظ باغات قرار است همکاری بیشتری با مدیریت شهری داشته باشد. اکنون حدود ۱۵ باغ در تملک بنیاد مستضعفان است که این نامه می‌تواند در حفاظت از این باغ‌ها، ما را امیدوار کند.

لایحه کمیسیون ماده ۱۰۰ درخصوص تخلفات ساختمانی بوده و دارای ۲۲ ماده است و اشکالاتی که در این سال‌ها درخصوص تخلفات ساختمانی و ماده ۱۰۰ داشته را احصا کرده و تلاش کرده این مشکلات را برطرف کند؛ این لایحه برای تصویب باید مسیر قانونی خود را که مجلس است، طی کند و شورا نیز به‌صورت مشورتی در جریان این لایحه بوده است.

با وجود تذکر از برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطبی مثل الکامپ و تلکامپ که چندی دیگر در مجموعه سئول برگزار می‌شود، جلوگیری نشده است.

6سال است که تعرفه‌های خدمات بهشت زهرا(س) افزایش نداشته؛ بنابراین در برخی موارد ۳۰-۴۰ درصد تعرفه‌ها افزایش داشته و تخفیف و تقسیط نیز کاملا طبیعی است.

بازدیدی از آرامگاه روزنامه‌نگاران شهید دوره مشروطه داشته‌ایم و معاون شهرسازی نیز با وزیر بهداشت در این رابطه جلسه‌ای داشت. امیدواریم بین تاریخ ۱۴ مرداد که روز مشروطه و ۱۷ مرداد که روز خبرنگار است، خبر روشنی درخصوص آرامگاه شهدای روزنامه‌نگار مشروطه داشته باشیم.

شهرداری نمی‌تواند چراغ سبزی درخصوص پلاسکو به بنیاد نشان دهد؛ زیرا مشکل پلاسکو باید در کمیسیون ماده ۵ حل شود که شهرداری تنها یک حق رأی دارد.

کد خبر 411123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha