جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری آمریکا در پی انتقادهای شدید از دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در هلسینکی اعلام کرده که در صدد دعوت از پوتین برای سفری به واشنگتن است. قرار است این دیدار در پاییز سال جاری انجام شود.

ترامپ پوتین را برای سفر به واشنگتن دعوت می‌کند

به گزارش دويچه وله، سارا سندرز، سخنگوی دونالد ترامپ در توییتر اعلام کرده که رئیس‌جمهوری آمریکا از جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود خواسته است تا آماده‌سازی‌های لازم برای دیدار ولادیمیر پوتین از واشنگتن در پاییز سال جاری را انجام دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که از دیدارش با ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش در هلسینکی فنلاند انتقادهای زیادی انجام گرفته در توییتر از این که برای بار دوم با پوتین ملاقات داشته باشد ابراز خرسندی کرده است.

او گفته است که مایل است در دیدار بعدی در مورد "توقف تروریسم، امنیت اسرائيل، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، حملات سایبری، تجارت، اوکراین، صلح در خاور میانه، کره شمالی و مسائل دیگر گفت‌وگو شود.

دان کوتس، هماهنگ‌کننده نهادهای اطلاعاتی آمریکا از این طرح‌ ابراز شگفتی کرده است. او در یک گردهمایی در کلرادو گفته است که از این مسئله بی‌اطلاع بوده است.

کوتس بعد از دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی تکرار کرد که نیروهای اطلاعاتی آمریکا بر این نظرند که مسکو در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در آمریکا دخالت کرده است. او همچنین هشدار داد که مسکو "در تلاشی پیگیر و همیشگی است تا به تدریج در دموکراسی آمریکا رخنه کند."

  • پشتیبانی پوتین از ترامپ

چندین روز است که ترامپ به دلیل اظهار نظرهای ضد و نقیض خود درباره دخالت روسیه در مبارزات آخرین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به باد انتقاد گرفته شده است.

او در ابتدا گفت، تصور نمی‌کند که روسیه مسئول حملات سایبری در جریان انتخابات باشد و با این اظهار نظر با نتایج تحقیقات نیروهای اطلاعاتی آمریکا ضدیت نشان داد. اما به محض این که حتی متحدان نزدیکش نیز علیه او موضع گرفتند، نظر خود را تغییر داد.

ترامپ در رابطه با درخواست بازجویی سیستم قضایی روسیه از چند شهروند آمریکایی نیز به همین منوال برخورد کرد.

پوتین در کنفرانس خبری بعد از دیدار با ترامپ گفت، با درخواست آمریکا برای بازجویی از ۱۲ افسر اطلاعاتی روسی در ارتباط با دخالت در انتخابات آمریکا به صورت مشروط موافقت می‌کند. اما شرط او برای پذیرش این درخواست این است که روسیه نیز به طور متقابل دست به چنین اقدامی بزند.

ترامپ در ابتدا این ایده را "بی‌نظیر" خواند اما بعد از این که در روزهای اخیر آماج انتقادهای شدید قرار گرفت، عقب‌نشینی کرد. اینک سارا سندرز، سخنگوی او می‌گوید: «پوتین این پیشنهاد را در نهایت صمیمیت ارائه کرده اما رئیس‌جمهوری ترامپ با آن موافق نیست.»

ترامپ همان‌طور که انتظار می‌رفت با پشتیبانی پوتین مواجه شده است. پوتین در مسکو گفت، نیروهای توانمندی در آمریکا وجود دارند که خواستار شکست دیدار هلسینکی‌اند و آماده‌اند تا روابط آمریکا و روسیه را در راه جاه‌طلبی‌های سیاسی داخلی خود قربانی کنند. پوتین نشست هلسینکی را "موفق" خواند و افزود، این دیدار توافق‌های سودمندی به همراه داشت.

پوتین آخرین بار در سال ۲۰۰۵ به دعوت جرج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری وقت به آمریکا سفر کرد.

کد خبر 411191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha