همشهری آنلاین: آیت الله سید محمدتقی مدرسی از مراجع تقلید عراق نسبت به باز شدن درهای جهنم به روی کشورش در اثر تبعات احتمالی اعتراضات اخیر و تاخیر در تشکیل دولت جدید هشدار داد.

مراقب بازشدن درهای جهنم به روی عراق باشید

به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید مقیم نجف روز جمعه در بیانیه ای که رسانه های عراقی آن را بازتاب دادند، تاکید کرد حوادث اخیر (اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف جنوب و مرکز عراق) نشان داد در حوزه ارتباط میان شهروندان و دستگاه های خدمات رسان خلل هایی وجود دارد.

وی گفت این خلل ها سبب شد عده ای از اعتراضات اخیر مردم سوء استفاده کرده و دست به کارهای غیرقابل قبول و غیرمتمدنانه بزنند.

این مرجع تقلید همچنین از مسوولان دولتی بدلیل ضعف در تامین خدمات لازم برای شهروندان انتقاد کرد.

آیت الله مدرسی همچنین از 'تاخیر ناموجه' در تشکیل دولت جدید انتقاد کرد و آن را زمینه باز شدن درهای جهنم به روی عراق خواند.

وی گفت در چنین شرایطی گروههای سیاسی باید بدور از طرح خواسته های حداکثری و رضایت دادن به راههای میانه، مانع از این امر شوند.

اعتراضات مردمی در عراق از دو هفته پیش نخست در استان بصره (جنوب) و در اعتراض به مشکل برق، آب و بیکاری جوانان این استان برغم فعالیت شرکت های خارجی در میادین نفتی این استان و همچنین اعتراضات مردم استان واسط (شرق) به وضعیت برق آغاز شد و بتدریج به دیگر استان های جنوب و مرکز عراق سرایت کرد اما چند روز بعد فروکش کرد و هم اکنون بطور پراکنده در برخی مناطق ادامه دارد.

بخشی از این اعتراضات در شهرهای مختلف به اعمال خشونت آمیز و حمله به مراکز دولتی، اموال عمومی و دفاتر احزاب منجر شد.

این اعتراضات درحالی است که با گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت در عراق، هنوز نتایج نهایی آن در گرو بازشماری دستی است، عمر پارلمان پیشین پایان یافته و زمان تشکیل پارلمان جدید، فراکسیون بزرگتر و دولت جدید همچنان در هاله ای از ابهام است.

کد خبر 411196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha