همشهری آنلاین: با ادامه روند خشکسالی، کاهش شدید بارندگی‌ها، افزایش دمای هوا و تشدید تابش آفتاب در کشورهای اروپایی در برخی از این کشورها همچون لتونی و لیتوانی وضعیت اضطراری اعلام شده است.

گسترش خشکسالی و کم‌آبی در سراسر اروپای مرکزی و شمالی

به گزارش ایسنا، طبق اعلام سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، درجه حرارت غیرمعمول ۳۰ درجه سانتی‌گراد در منطقه مدار شمالگان مطابق با روند تغییرات اقلیمی در جهان است.

آفتاب‌های سوزان مداوم اخیرا باعث وقوع ۵۰ مورد آتش‌سوزی در سراسر سوئد شده است. همچنین اراضیِ این کشور تنها ۱۲ درصد از بارندگی‌های طبیعی خود را دریافت کرده‌اند. در پی این خشکسالی که یکی از شدیدترین خشکسالی‌های منطقه‌ای سال‌های اخیر محسوب می‌شود، کشاورزان در سراسر مرکز و شمال اروپا با درماندگی و ورشکستگی مواجه شده‌اند.

کشاورزان منطقه جنوب غرب سوئد که از روزهای ابتدایی ماه مه شاهد بارندگی نبوده‌اند، این خشکسالی را بدترین خشکسالی که تا کنون تجربه کرده‌اند، خوانده‌ و اعلام کردند که مجبور به برداشت زودهنگام محصولات خود شده‌اند. در حالی که میزان محصولات آنها در ۲۵ سال اخیر به کمترین حد ممکن رسیده و ۵۰ درصد یا در برخی موارد بیش از ۵۰ درصد کاهش محصول داشته و با خسارت‌های شدیدی به دلیل خشکسالی‌های شدید مواجه شده‌اند. به نحوی که اگر به زودی بارندگی صورت نگیرد، خسارت‌های کشاورزی سوئد در سال جاری به ۷۰۰ میلیون پوند خواهد رسید.

خشکسالی در هلند نیز دردسرآفرین شده و کاهش محصولات کشاورزی و خسارت‌های ناشی از آن را به بار آورده است. این وضعیت در کشورهایی همچون لهستان، بلاروس، جمهوری چک و آلمان بسیار وخیم‌تر است. در ایرلند نیز دامداران اعلام کرده‌اند به دلیل خشکسالی‌ها هزینه‌ها ۵۰ درصد افزایش یافته‌اند. پس از ثبت دومین ژوئن گرم در سال‌های اخیر، کمیسیون اروپایی به منظور مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی و کمک به کشاورزان متعهد به تعلیق موقت برخی التزامات کشاورزی شده است.

کشاورزان با محصولات متنوع و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در زمینه آبیاری موقعیت بهتری برای مقابله با شرایط وخیم آب و هوایی دارند اما کشاورزان خرده پا و تک محصول و با دسترسی پائین در آبیاری با مشکلات بیشتری رو به رو خواهند شد.

رصدخانه خشکسالی اروپا (EDO) خشکسالی را یک ناهنجاری گسترده و شدید که اسکاندیناوی، اسکاتلند، ایرلند، حوزه بالتیک، هلند و شمال آلمان را تحت تاثیر قرار داده، توصیف کرده است.

به گزارش گاردین، سخنگوی مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا که بر رصدخانه خشکسالی اروپا نظارت دارد، ضمن اعلام این که تمام بخش‌های مرتبط با آب باید اقدامات سازگاری پایداری را نسبت به افزایش شدت و تکرار خشکسالی در آینده آماده سازی کنند، گفت: کشاورزان باید با گوناگونی یا تغییر انواع مختلف محصولات و همچنین بهره‌برداری موثرتر از آب برای سازگاری با شرایط اقلیمی گرم‌تر آماده شوند.

کد خبر 411516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha