چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: هیچ اجباری برای خرید خدمت سربازی و پرداخت حق بیمه از سوی متقاضیان، در قوانین مرتبط با تامین اجتماعی وجود ندارد.

سربازی

منصور آتشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره قانون مربوط به امکان خرید خدمت سربازی افزود: اگر فرد به موجب مقررات دیگری در دستگاهی مشغول فعالیت باشد و در آن دستگاه تحکیمی وجود داشته باشد که فرد باید حق بیمه آن را پرداخت کند، سازمان تامین اجتماعی این موضوع را به هیچ عنوان قبول نمی کند و هیچ دستگاهی هم نمی تواند سازمان را ملزم به خرید خدمت سربازی و پرداخت حق بیمه آن کند، بلکه باید فقط خود فرد تقاضا دهد تا تامین اجتماعی آن را بپذیرد.

وی اظهار داشت: در تاریخ هشتم مرداد 1385 قانونی تصویب شد که امکان خرید سربازی یا نظام وظیفه را برای بیمه شدگان فراهم کرد؛ از این رو تمام افرادی که تقاضای خود را برای خدمت سربازی ارائه دهند، می توانند از این قانون استفاده کنند.

آتشی تصریح کرد: متقاضیان باید حتما در حال بیمه پردازی باشند و حداقل دو سال سابقه بیمه قبل از ارائه درخواست به شعب تامین اجتماعی را داشته باشند تا بتوانند از این امکان استفاده کنند که با پرداخت حق بیمه تمام مدتی که در کارت پایان خدمت آنها ثبت شده است، به سابقه بیمه پردازی آنها اضافه می شود.

وی شرط استفاده از این قانون برای متقاضیان را اینگونه تشریح کرد و گفت: اگر فردی که متقاضی است سن زیر 50 سال داشته باشد، حتما باید کارت هوشمند از سازمان نظام وظیفه داشته باشند و افراد بالای 50 سال دارای کارت قدیمی می توانند با همان کارت تقاضای خود را به شعبه مربوطه ارائه دهند.

مدیرکل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: حق بیمه ای که بابت خدمت سربازی از متقاضیان گرفته می شود، در مجموع 30 درصد است که هفت درصد را بیمه شده و مابقی را دولت پرداخت می کند البته برای افرادی که قادر به پرداخت یکجای آن نیستند، امکان تقسیط تا 12 ماه نیز وجود دارد.

وی به امکان خرید خدمات سربازی از سال 85 برای افراد متقاضی اشاره کرد و افزود: افرادی که قبل از سال 1385 خدمت سربازی را انجام داده باشند، می توانند بر اساس ماده 95 قانون تامین اجتماعی که امکان احتساب سابقه افراد بدون پرداخت وجه فراهم بود، استفاده کنند. در این ماده آمده است افرادی که قبل از خدمت سربازی بیمه شده بودند و بعد از خدمت دوباره در کارگاه های مشمول تامین اجتماعی مشغول به کار شوند، این افراد هیچ مبلغی برای خرید خدمت نظام وظیفه خود بابت هر زمانی که خدمت کرده اند، پرداخت نکنند.

آتشی اضافه کرد: اگرچه اکنون 12 سال از تصویب قانون (از سال 85 تاکنون) گذشته است اما اگر افرادی که قبل از سال 85 خدمت سربازی را انجام داده اند، می توانند مدارک را به شعبه تامین اجتماعی برده و اگر مشخص شود که شرایط لازم را دارند، می توانند بدون پرداخت وجه از این امکان استفاده کنند.

سازمان تامین اجتماعی 42 میلیون بیمه شده دارد که خدمات 18 گانه بیمه ای و درمانی به بیمه شدگان و مستمری بگیران ارائه می دهد.

کد خبر 411764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha