چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
۰ نفر

مرکز آمار ایران خبر داد: خانوارهای کشور به‌طور میانگین ١٣.٨درصد بیشتر از تیر١٣٩٦ برای خرید یک مجموعه« کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که نسبت به خردادماه امسال ٣.٦واحد درصد افزایش یافته است؛

نمودار

به این ترتیب نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر‌ماه١٣٩٧ به ٨,٧درصد برآورد شده که نسبت به تورم 12ماهه خردادماه 0.5درصد افزایش نشان می‌دهد.

این نهاد آماری نرخ تورم سالانه منتهی به تیرماه امسال رادر گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات 10.8درصد و در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز 7.9درصد محاسبه کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که نرخ تورم تیرماه امسال در خانوارهای شهری 8.8درصد و در خانوارهای روستایی 8.2درصد بوده است. مرکز آمار می‌گوید: در تیرماه امسال تمامی بخش‌های زیرمجموعه شاخص کل تورم با افزایش قیمت همراه بوده‌اند که در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌ ماه قبل مربوط به گروه دخانیات، گروه میوه و خشکبار (کشمش پلویی)، گروه روغن‌ها و چربی‌ها (کره حیوانی)،

گروه آشامیدنی‌ها (آب معدنی) و گروه سبزیجات (لوبیا سبز، خیار، کدو سبز) بوده و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها (اجاره بها)، گروه بهداشت و درمان (خدمات بیمارستانی) و گروه تفریح و فرهنگ (تجهیزات رایانه، تبلت) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به‌ماه قبل داشته‌اند.

همچنین دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر‌ماه١٣٩٧ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٨,٤درصد برای دهک اول تا ٨.٩درصد برای دهک هشتم برآورد شده است.

نمودار

کد خبر 411813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha