همشهری آنلاین: روزنامه نیویورک تایمزنوشت: اکنون شعار 'اول، آمریکا'ی دولت ترامپ را باید به شعار 'اول، ترامپ'، تغییر داد چرا که در واشنگتن نه منافع و رویکردهای آمریکا بلکه این منافع ترامپ است که حکمفرمایی می‌کند.

نیویورک تایمز

به گزارش ايرنا، 'توماس فریدمن' ستون نویس نیویورک تایمز ديروز (سه‌شنبه 2 مرداد) در گزارشي نوشت:

نتیجه دیدار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در هفته گذشته در هلسینکی را فقط می‌توان در یک عبارت خلاصه کرد: 'اول آمریکا نه، اول روسیه'.

موضوعات مبهم بسیاری در این دیدار برای روشن شدن قابل طرح است از جمله اینکه؛ چه تعدادی مامور روسی در منحرف کردن انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا دست داشته اند، چه تحقیقات دیگری لازم است در این موضوع انجام گیرد؛ مجموعه رفتار‌های پوتین در بعد جهانی از جمله دست داشتن دولت او در سرنگونی یک فروند هواپیمای مسافربری مالزیایی برفراز اوکراین؛ قتل خبرنگاران روس و مسموم کردن یک جاسوس پیشین روس در انگلیس چگونه بوده است.

اما در یافتن پاسخی برای تمامی این پرسش‌ها؛ ترامپ به جای اعتماد به بررسی دستگاه های جاسوسی آمریکا، وزارت دادگستری، متحدان اروپایی آمریکا و بنیان‌ها و اصول و ارزش‌های آمریکا؛ از مواضع پوتین استقبال می‌کند.

واقعا ترامپ را چه شده است؟

پاسخ این پرسش روشن نیست. تنها موضوع روشن؛ این مشکل است که آمریکا وارد مرحله سوم ریاست جمهوری ترامپ می شود.
مرحله نخست؛ مرحله لجام گسیختگی در مواضع ترامپ و وجود موانعی بر سر راه او بود. این موانع و محدودیت‌ها عبارتند از: 'رکس تیلرسون' وزیر خارجه، 'هربرت مک مستر' مشاور امنیت ملی، 'جیمزمتیس' وزیر دفاع؛ 'جان کلی' رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و ' گری کوهن' مشاور اقتصاد ملی.

در این مرحله، ترامپ جمع کثیری از افرادی که همه آنها را دیوانه خطاب می‌کرد، در حلقه مشاوران جای داده بود. اما همان به اصطلاح 'دیوانه ها' در حقیقت دستیاران کلیدی او بودند که در مقابل بسیاری از هزینه ها ایستادند و اجازه ندادند رئیس جمهوری دسته گل به آب دهد.

در مرحله دوم؛ ترامپ افسار گسیخته رفتار می کرد، و موانعی نیز در کار نبود.

ترامپ 'جان کلی' را به کلی از مسیر خود خارج کرد، از متیس فاصله گرفت. تیلرسون، مک مستر و کوهن را برکنار کرد. رییس جمهوری سه فردی را جایگزین این سه تن کرد که تشنه پست و مقام بودند و پای خود را بر روی بدن مقام های سلف خود گذاشتند و خوب آگاهی داشتند که این سه تن چرا از مقام خود خلع شدند، چون مقابل سیاست‌ها، اصول و عقاید ترامپ ایستاده بودند.

به منظور رسیدن به سمت‌هایی که مدتها آرزوی آن را داشتند باید شاهد سرسختی در مقیاس صنعتی باشیم.

'مایک پمپئو' وزیر خارجه و 'جان بولتونَ' مشاور امنیت ملی که همیشه جزء مخالفان سرسخت جنگ طلب روسیه بوده‌اند؛ آنقدر جاه‌طلب و مقام پرست و چاپلوس و منفعت طلب اند که تمام این عداوت دیرینه با روسیه را یکجا زیر خاک دفن کردند و چشمان خود را به روی ناز و نوازش پوتین و رد ادعای 'اف بی آی' توسط ترامپ بستند تا به پست و مقامی برسند که از دیرباز آرزوی آن را داشتند.

اینک نوبت به مرحله سوم می‌رسد. در این مرحله؛ ترامپ رفتاری بی‌محابا دارد؛ بدون قید و بند و مانع است و هم بی‌برنامه رفتار می‌کند.

چه کسی می‌داند؟ شاید که کار اینگونه بهتر پیش برود. شاید چین و ایران سرانجام ناچار شوند در مقابل خواست ترامپ کوتاه بیایند؛ شاید اقتصاد و بورس همچنان خیز بردارند؛ شاید علائم زودهنگام دلگرم کننده از این هوی و هوس ترامپ نسبت به کره شمالی؛ میوه دهد.

امکان ندارد هیچ رئیس جمهوری از آمریکا قادر باشد این میزان از روابط دیرینه با متحدان قدیمی را بشکند؛ به این میزان علوم پایه و علم اقتصاد را نادیده انگارد و این همه هنجارهای رفتار یک رییس جمهوری را نقض کند؛ و در آخر هیچ پیامد ناخواسته ای گریبانش را نگیرد. حتما پیامدها سر خواهند رسید؛ فقط به زمان نیاز دارد.

'نادر موسوی زاده'بنیانگذار شرکت مشاوره‌ای 'شرکای مشورتی ماکرو' در لندن می‌گوید: 'آنچه که متحدان آمریکا از دیدار ترامپ با پوتین دریافته‌اند این است که رئیس جمهوری آمریکا همچون یک غارتگر عمل می‌کند نه یک شریک.

اروپا به این نتیجه رسیده است که ترامپ به دنبال یک معامله بهتر با اروپا نیست. او در فکر نابود کردن اتحادیه اروپا است. اروپا هرچند می‌داند که میان ترامپ و دولتی که آن را رهبری می‌کند اختلاف نظر وجود دارد؛ با این وجود نظرش این است که غرب؛ دیگر همان غرب پیشین نیست'.

محافظه کاران چند لایه شده‌اند؛ مشاوران ترامپ یا اعتبار خود را ازدست داده‌اند و یا اخراج شده اند. پس دیگر هیچ مانعی در مسیر حرکت ترامپ باقی نمی‌ماند.

اکنون تنها خط دفاعی مقابل ترامپ متشکل است از:'کریستوفر رای' مدیر اف بی آی، 'دان کوتز' مدیر اداره اطلاعات ملی'، 'رود روزنشتاین' معاون دادستان کل و 'کریستین نیلسن' وزیر امنیت میهنی.

تمام این افراد به خوبی می‌دانند که هلسینکی آزمون سنجش نهادهای تابعه این افراد و خود این مقام ها بوده است. اینها در انتها نتیجه این آزمون را نوشته اند: 'هرکجا که واقعا لازم است؛ اول آمریکا، نه اول ترامپ'.

تمام این افراد؛ با صراحت و قاطعیت موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 را تایید کرده‌اند.

'رای' می‌گوید که در هلسینکی؛ پوتین نظر خود را بیان کرده و دخالت مسکو در انتخابات آمریکا را انکار کرده است. ما هم نظر خود را بیان می کنیم و می‌گوییم که ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا تغییر نکرده است. رای معتقد است که پوتین تلاش کرده در انتخابات اخیر آمریکا دخالت کند و بعد از آن هم تا به امروز سعی کرده است به طرق مختلف نگذارد عملیات تحقیق مسیر درست خود را طی کند.

واقعا باید پرسید؛ آقای ترامپ؛ تو را چه شده است؟

این پرسش را نه تنها از ترامپ، بلکه باید از تمام کسانی که او را به قدرت رسانده‌اند و توانمندش ساخته اند پرسید. شما را همگی چه شده است؟

چرا باید این صاحبان قدرت اینقدر آزادانه شهرت و اعتبار و شرافت و درستکاری خود را قربانی دفاع از مردی کنند که صادق و درستکار نیست و هر زمان اقتضا کند و هر لحظه که تصمیم بگیرد؛ این مردان را در راه حفظ منافعش خواهد فروخت.

کد خبر 411824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha