همشهری آنلاین: فرهاد فخرالدینی می‌گوید که اگر واقعا قرار باشد نتیجه ۵۰ سال فعالیت موسیقایی‌اش اجرا شود، بیش از ۳۰ تا ۴۰ برنامه لازم است.

موسیقی

به گزارش ایسنا، نشست خبری کنسرت «شبی با فخر موسیقی ایران» در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست سوسن تقی‌پور (رییس دانشگاه علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶) بیان کرد: این برنامه ۱۱ و ۱۲ مرداد ماه با حضور فخر موسیقی ایران فرهاد فخرالدینی، وحید تاج، مجتبی عسگری و شهلا میلانی به عنوان رهبر گروه کُر برگزار می‌شود.

او ادامه داد: چند وقت بود که دوست داشتیم افتخار حضور آقای فخرالدینی را در این ارکسترها داشته باشیم که لطف او شامل دانشجوها شد و قبول زحمت کردند این افتخار را به ما بدهند.
تقی پور توضیح داد: ارکستر این دانشگاه که قرار است با رهبری فرهاد فخرالدینی در شب‌های یاد شده به روی صحنه برود، پنج سال است فعالیت دارد و ۹۰ درصد اعضای آن فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی هستند.

در ادامه فرهاد فخرالدینی ـ آهنگساز، رهبر ارکستر و رییس شورای عالی خانه موسیقی ـ با بیان اینکه عمرش در کلاس درس، ارکستر یا استودیو سپری شده است، گفت: من خوشحالم در کنار عزیزانی هستم که مانند فرزندان خودم دوستشان دارم. وقتی دیدم با چه شور و حالی فعالیت می‌کنند راضی بودم که زحماتم هدر نرفته است و آن‌ها راهی را می‌روند که باید بروند.بیش از پیش خوشحالم که حمایت‌های خانم تقی‌پور سبب شد که باز هم کار دانشگاهی انجام بدهم و اگر چیزی می‌دانم و تجربه‌ای دارم در اختیار هنرجویان عزیز موسیقی قرار بدهم.

سپس مجتبی عسگری ـ خواننده ـ با بیان اینکه فرهاد فخرالدینی باعث افتخار است، گفت: کار کردن با او جدا از موضوع کنسرت بحث تجربه و درس است. آقای فخرالدینی دنیایی از اطلاعات و دانش موسیقی است.

وحید تاج ـ خواننده ـ نیز گفت: بودن در کنار فخرالدینی برای هر کسی افتخار است. من نهایت شکر و سپاس را دارم که این را برای ما فراهم کردند و پس از سال‌ها دوری آقای فخرالدینی از صحنه این افتخار نصیب ما می‌شود.

سپس شهلا میلانی ـ رهبر گروه کُر ـ نیز با بیان اینکه از ۱۰ سالگی با فخرالدینی آشنایی داشته است، اظهار کرد: بزرگترین دستاورد برای من در زندگی هنری این است که کنار استادهایم بنشینم و بزرگترین موهبت، پرورش هنرجویانی است که کنار ما باشند و این کشتی را به منزل برسانند. مشکلاتی برای فعالیت خانم‌ها در موسیقی است اما با کوشش بزرگان توانستیم از این مشکلات بگذریم.

۳۰ ـ ۴۰ کنسرت برای همه کارهای فخرالدینی

در بخش دیگر این نشست فخرالدینی به توضیح رپرتوار اجرای این کنسرت پرداخت و با بیان اینکه در این برنامه ۱۲ قطعه در دو بخش اجرا می‌شود، گفت: این کنسرت بخشی از فعالیت من را شامل می‌شود و اگر بخواهم آثارم را به شکل کامل ارائه کنم بیش از ۳۰ ـ ۴۰ برنامه لازم است.

این رهبر ارکستر درباره نوازندگان ارکسترها اظهار کرد:‌ ما در گذشته هم در ارکسترها نوازندگان زیادی داشتیم؛ به عنوان مثال در آن زمان بین ارکستر سمفونیک و ارکستر رادیو ملی ایران نوازندگان مشترکی وجود داشت که نه من راضی بودم و نه آقای مشکات که ارکستر سمفونیک را رهبری می‌کرد. ما دوست داشتیم مستقل باشیم که این اتفاق هم رخ داد. من همچنین خیلی تلاش کردم ارکستر ملی موسیقی ایران دارای نوازندگان مستقل باشد.

او ادامه داد: ما در سال ۹۴ به همراه ارکستر موسیقی ملی ایران، کنسرت‌هایی را روی صحنه بردیم. پس از آن مسائلی پیش آمد که من از رهبری این کنسرت کناره‌گیری کردم. یکسری مشکلات وجود داشت که نیازی به بازگو کردن آن‌ها نمی‌بینیم. در آن دوران دیدم بهترین کار این است از این سمت کناره‌گیری کنم. تعدادی از نوازندگان هم ترجیح دادند خودشان را کنار بکشند. نوازندگانی که می‌توانستند کمک موثری باشند حاضر به همکاری با ارکسترها نشدند.

فخرالدینی همچنین درباره اجرای قطعات قدیمی و تولید موسیقی بیان کرد: ما نمی‌توانیم در را ببندیم و به دلیل اینکه قطعه‌ای ۵۰ سال پیش اجرا شده بگوییم تکراری است و آن را اجرا نکنیم. من به این موضوع معتقد نیستم. کارهای خوب باید اجرا شود. این آثار برای جوانان و افرادی که آن را نشنیده‌اند می‌تواند تازه و جذاب باشد؛ البته آثار تازه هم نوشته می‌شود؛ به عنوان مثال در اجرای پیش‌رو قطعه «به یاد جوانی» در سال ۹۴ نوشته شده است.

این آهنگساز ادامه داد: ما قطعات جدیدمان را در حد توانمان می‌سازیم. در حال حاضر تولید در حوزه موسیقی مشکلاتی دارد و ممکن است مدت زیادی طول بکشد که پول دست‌اندرکاران آن را بدهیم.

او تأکید کرد: ما در زمانی هستیم که نمی‌توانیم متوقف باشیم.
سپس تقی‌پور درباره تربیت نوازنده‌ها گفت: ما در حوزه تربیت نوازنده‌ها دارای ضعف‌های فراوانی هستیم اما من مطمئنم که در مرکز ما کارهای بزرگی انجام شده است که بتواند در قالب یک ارکستر مستقل فعالیت‌هایی را انجام بدهد. امیدوارم در آینده‌ی نزدیک به جایی برسیم که از نوازنده و خواننده مهمان استفاده نکنیم.

رو در رو حرف بزنید نه پشت سر

در بخش دیگری از این نشست، فخرالدینی اعلام کرد که پس از گذشت مدتی از نشست منتقدان خانه موسیقی و مسؤولان قرار است نسبت به اصلاح اساسنامه خانه موسیقی اقداماتی انجام شود.

او اظهار کرد: من از حضور در شوراها و رییس شورا بودن امتناع دارم اما دوستان آمدند و از من درخواست کردند این سمت (ریاست شورای عالی خانه موسیقی) را بپذیرم.

او با اشاره به نشست منتقدان و مسؤولان خانه موسیقی ادامه داد: من می‌خواستم هم منتقدان و هم اهالی خانه با شفافیت صحبت‌های خود را بیان کنند نه اینکه پشت سر و در رسانه‌ای حرفی زده شود و مدتی بعد دیگری پاسخ بدهد. به همین دلیل همه را جمع کردیم و این رویه هنوز ادامه دارد.

فخرالدینی اضافه کرد: پیرو نظرخواهی‌ها، اهالی موسیقی و منتقدان خیلی تمایل دارند تمهیداتی در اساسنامه وجود داشته باشد. خوشبختانه قرار است مجمع عمومی خانه در شهریور ماه جلسه تشکیل بدهد و به این موضوع رسیدگی شود.

او اضافه کرد: پیشنهاداتی هم در این زمینه ارائه شده است، از جمله اینکه هیأت مدیره و مدیرعامل نمی‌تواند بیش از دو دوره انتخاب شود و در دوره سوم حق کاندیدا شدن را ندارد اما آن ها می‌توانند بعدها برای دوره‌های بعدی کاندید و انتخاب شوند.

کد خبر 412011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha