همشهری آنلاین: برخی کارشناسان در عراق بیانیه مرجعیت عالی دینی عراق در خطبه نماز جمعه در کربلای معلا علیه نخست وزیری مجدد حیدرالعبادی را تفسیر کرده و مدعی شده‌اند این بیانیه بخت او را برای تصدی دوره دوم نخست وزیری کاهش داده است.

بیانیه مرجعیت عراق علیه نخست وزیری مجدد العبادی تفسیر شد

به گزارش ایرنا، آیت الله سید علی سیستانی در بیانیه اش در جریان ذکر چارچوب های کلی مسائل کشور بر ضرورت انتخاب یک نخست وزیر قوی و شجاع که قادر به مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی است تاکید کرد اما برخی کارشناسان،می گویند روی سخن مرجعیت دینی عالی عراق، حیدر العبادی بوده است.

درهمین حال همزمان با انتشار بیانیه آیت الله سیستانی که 'شیخ عبدالمهدی الکربلایی' امام جمعه کربلا آن را در صحن حسینی قرائت کرد، دو هشتگ با دو عنوان که هر دوی آنها حیدر العبادی را هدف قرارگرفته، ایجاد شده است.

هشتگ اول نوشته است که '#المرجعیه_تطرد_العبادی' (مرجعیت عالی دینی، حیدر العبادی را طرد کرد) و هشتگ دوم با عنوان '#خطبه_طرد_العبادی' (خطبه بیرون کردن حیدر العبادی) ایجاد شده است.

تعدادی از کاربران، روی سخن مرجعیت عالی دینی عراق را حیدر العبادی دانستند و در توئیت های مختلفی نوشته اند که مرجعیت عالی دینی معتقد است که باید شخصیتی قویتر و قاطع تر از العبادی در عراق به قدرت برسد تا بتواند، جنگ تمام عیار با مفسدان اقتصادی به راه اندازد.

در همین راستا 'نجاح محمد علی' از تحلیلگران سیاسی عراق در توئیتی نوشته است که مرجعیت عالی دینی عراق، از دوره دوم نخست وزیری حیدر العبادی حمایت نمی کند زیرا نخست وزیر باید فردی شجاع و قوی باشد تا بتواند با مفاسد اقتصادی بجنگد.

این درحالیست که حیدر العبادی در اولین واکنش به بیانیه مرجعیت عالی دینی در خطبه جمعه کربلا تاکید کرد که دولت همه تلاش خود را خواهد کرد تا انتظار مرجعیت عالی دینی عراق را برآورده کند و گفت که بیانیه مرجعیت را رهنمود دولتش قرار می دهد.

به رغم ادعاها و تحلیل و تفسیرهایی که در خصوص خطبه دیروز جمعه کربلا صورت گرفته، اما کارشناسان دیگری معتقدند که حیدر العبادی بویژه با توجه به این که ائتلاف تحت رهبری او یکی از گروههای پیروز انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور است، همچنان یکی از شانس های اصلی برای تصاحب مجدد پست نخست وزیری است.

به رغم همه گمانه زنی ها درباره حیدر العبادی و تصدی مجدد پست نخست وزیری توسط وی، اما به باور برخی ناظران به دلیل عدم تایید نتائج نهایی انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت ماه گذشته، هنوز قضاوت در این خصوص، زودهنگام است.

حیدر العبادی با فهرست انتخابی 'النصر' در انتخابات اخیر با کسب 42 کرسی از مجموع 329کرسی پارلمان توانست سومین فهرست انتخابی پیروز انتخابات بعد از 'سائرون' (مورد حمایت مقتدا صدر) و 'الفتح' (نزدیک به الحشد الشعبی) باشد.

کد خبر 412028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha