همشهری آنلاین: مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هیچ مورد پیوند عضو از فرد زنده در استان یزد انجام نشده و نمی‌شود.

محمدحسین نیکوکاران درپی‌ انتشار خبری مبنی بر فروش کلیه در یزد، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: هرگونه فروش عضو به هر بهانه اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی است که خوشبختانه با ایثار خانواده‌های مرگ مغزی تعداد این اقدام در استان یزد صفر است.

وی با بیان این‌که تاکنون هیچ عمل پیوند اعضا از فرد زنده در استان یزد انجام نشده است، افزود: پیوند اعضا در استان یزد تنها از طریق رضایت خانواده افراد مرگ مغزی انجام می‌شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، گفت: در سال گذشته 12 مورد پیوند کلیه در استان یزد انجام شده که تمامی آنها از افراد مرگ مغزی و بعد از کسب رضایت خانواده متوفا بوده است.

این مقام مسئول با بیان این که در شاخص‌های اهدا عضو استان یزد به نسبت جمعیت در رتبه‌های برتر کشوری قرار دارد، تأکید کرد: هیچ بیمارستانی در استان یزد کلیه فرد زنده را به عنوان اهدا و خرید و فروش جراحی نمی‌کند.

پیش از این یک دلال کلیه در یزد به خبرنگار ایسنا گفته بود: کلیه عضوی حیاتی است که خانواده بیماران دچار نارسایی کلیه به دلیل نیاز شدید، هزینه‌های زیادی را به ازای خرید آن متحمل می‏‏‌شوند.

وی با اذعان به این که عضو کلیه در بیمارستان‎‎های یزد تحت عنوان خرید و فروش عضو، جراحی و به بیمار نیازمند پیوند زده نمی‌شود، در مورد نحوه خرید و فروش پنهانی و غیرقانونی این عضو حیاتی بین افراد اظهار کرده بود: معمولاً توافق بین متقاضی و فروشنده کلیه به صورت پنهانی و براساس قیمت توافقی انجام می‏‏‌شود ولی فرد فروشنده تحت عنوان اهدای عضو به فرد متقاضی به بیمارستان مراجعه می‌کند.

این فرد در مورد قیمت کلیه در بازار فروش این عضو نیز گفته بود: قیمت کلیه از 7 تا 70 میلیون تومان براساس میزان نیاز بیمار، نیاز مالی فروشنده و همچنین خاص بودن گروه خونی آنها به فروش می‌رسد.

کد خبر 412151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha