دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی گفت: دو نرخی شدن بنزین در کمیسیون انرژی طرح نشده و حداقل این است که در قانون بودجه ۹۷ که تصویب کردیم دو نرخی شدن بنزین و گران کردن آن را به دولت اجازه ندادیم.

علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص احتمال دو نرخی شدن بنزین، اظهار کرد: تاکنون چنین موضوعی در کمیسیون انرژی طرح نشده است و حداقل این است که در قانون بودجه ۹۷ که تصویب کردیم دو نرخی شدن بنزین و گران کردن آن را به دولت اجازه ندادیم. دولت در لایحه خود بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ و درآمد ۱۷ هزار میلیارد تومانی را پیش‌بینی کرده بود.

وی در همین خصوص افزود: اما کمیسیون انرژی مجلس در اولین گام رأی به حذف تبصره ۱۸ قانون بودجه داد. در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ باز همین مسیر دنبال شد و هم‌اکنون موضوع افزایش قیمت بنزین و دو نرخی شدن آن تاکنون در این کمیسیون مطرح نشده است و اگر این کار بخواهد انجام شود باید دولت در این خصوص از مجلس اجازه بگیرد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین دو نرخی شدن بنزین صحت ندارد و فعلاً افزایش قیمت بنزین هم مطرح نیست.

بختیار تصریح کرد: سهمیه‌بندی بنزین هم فعلاً مطرح نشده است و هیچ تغییری در ترتیبات قبلی در موضوع بنزین و حامل‌های انرژی نداشتیم. در زمینه تأمین بنزین با توجه به اینکه فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم به بهره‌برداری رسید حدود ۲۴۰ هزار بشکه بنزین از این پالایشگاه بزرگ استحصال می‌شود و تا انتهای امسال هم فاز سوم آن به بهره‌برداری می‌رسد. بنابراین مشکلی در تأمین بنزین نخواهیم داشت.

این عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی، گفت: در رابطه با سایر حامل‌های انرژی مانند برق امسال با مشکل جدی خاموشی‌ها مواجه هستیم که ناشی از مصرف غیر بهینه است. حدود ۵۰۰۰ مگاوات از نیروگاه‌های برق‌آبی را که برق را در زمان اوج مصرف تأمین می‌کردند به دلیل نبود بارش‌های مناسب نداریم و این ۵۰۰۰ مگاوات را کسری داریم.

وی افزود: از طرفی عدم بهینه مصرف کردن برق یکی دیگر از مشکلات است. به همین دلیل در مجلس بررسی می‌کنیم تا بتوانیم دهک‌های دهم، نهم و هشتم را که به صورت غیر بهینه برق مصرف می‌کنند افزایش تعرفه دهیم و با افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف منابع حاصل از آن را صرف افزایش راندمان نیروگاه‌ها کنیم.

بختیار در همین خصوص ادامه داد: متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۷ درصد است و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته متوسط راندمان ۵۰ درصد است. حتماً باید در حوزه نیروگاهی و انتقال برق بهینه‌سازی کنیم. در بخش مصرف و تقاضا هم باید حتماً تعرفه‌های سخت گیرانه ای برای مشترکان پرمصرف داشته باشیم.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز وضعیت به شکلی است که ۲۰ هزار مگاوات از حدود ۵۷ هزار مگاوات را در حوزه سرمایش استفاده می‌کنیم. بیش از نیاز مصرف می‌کنیم و درجه حرارت را به جای اینکه روی ۲۳ درجه بگذاریم روی ۱۶ درجه می‌گذاریم. این نوع مصرف‌زدگی کشور را دچار زیان جدی می‌کند.

وی بابیان اینکه بخش صنعت در کشور اتلاف انرژی زیادی دارد، خاطرنشان کرد: شدت انرژی در حوزه حمل و نقل بسیار بالا است و این شدت در حوزه ریل باید به یک دهم کاهش یابد. تصمیم داریم طرحی را به صورت کارشناسانه به صحن مجلس ببریم تا جلوی مصرف‌زدگی در حوزه انرژی را بگیریم.

کد خبر 412174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha