دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمتر از یک ماه تا آغاز جشن‌های سینمای ایران باقی مانده است، داوری‌های مرحله اول فیلم‌های بلند سینمایی تا فردا ۹ مرداد ماه تمام می‌شود و داوری مرحله‌ی دوم از ۲۰ مرداد ماه آغاز خواهد شد.

سینما

به گزارش ایسنا، مدیر عامل خانه سینما چندی قبل در نشست بیستمین جشن خانه سینما بیان کرد که ایام پرغصه و پرقصه‌ای را می‌گذرانیم بنابر این امسال براساس سیاست چند ساله‌مان که می‌گوید سینمای ایران قابل تفکیک نیست و رو به مردم ایران دارد، تصمیم گرفته ایم جشن سینما را با داوری خوب به قوت اجرا کنیم اما از مراسم بزرگ‌ و هزینه اضافی خودداری می‌کنیم.

مراسم جشن سینمای ایران و معرفی برگزیدگان امسال به دلیل آغاز ماه محرم؛ پیش از ( 21 شهریور ماه روز سینما) یعنی اوایل شهریور ماه برگزار می‌شود.  

مازیار میری - مدیر اجرایی جشن خانه سینما - به تازگی درباره‌ی آخرین جزییات برگزاری جشن خانه سینما در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا گفت: این جشن امسال برگزار می‌شود اما در ابعادی کوچکتر و به بهترین شکلی که شرایط اقتصادی خانه سینما طلب می‌کند، برگزار خواهد شد اما هنوز جزییات برگزاری آن مشخص نیست.

به گفته‌ی او بزرگداشت‌های این جشن ۳۰ مردادماه برگزار می‌شود اما هنوز مکان برگزاری آن مشخص نیست و در جریان جشن‌های سه صنف مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن هم سعی شده است که مراعات شرایط اقتصادی جامعه و سینمای ایران بشود.

خبرنگار ایسنا در ادامه پیگیر روند برگزاری چگونگی برپایی سه جشن مستند،فیلم کوتاه و انیمیشن شد.

برپایی جشن فیلم کوتاهی‌ها 29 مرداد ماه

پیمان نهان قدرتی - دبیر نهمین جشن فیلم کوتاه ایران - در گفت‌وگویی با ایسنا درباره نحوه برگزاری این جشن توضیح داد: هنوز مکان برگزاری این جشن مشخص نشده است اما به طور قطع می‌توانم بگویم که تاریخ برگزاری این رویداد ۲۹ مردادماه خواهد بود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: از طرف خانه سینما به ما پیشنهاد شده است که جشن را در سالن سیف الله داد این تشکل صنفی برگزار کنیم اما فضای آنجا محدود است و شرایط برگزاری جشن را برای ما سخت‌ می‌کند. در این دوره نیز مانند سال گذشته نامزدها پیش از داوری آکادمی اعلام خواهد شد اما چون داوری‌ها در دو مرحله انجام می‌شود، کاندیداهای بخش‌های مختلف را چند روز مانده به جشن اعلام خواهیم کرد.

او ادامه داد: مرحله اول داوری آثار هنوز انجام نشده است و اکنون در حال آماده‌سازی شرایط آن هستیم. مرحله دوم داوری نیز با یک فاصله زمانی، نسبت به مرحله اول صورت خواهد گرفت. اینکه چند فیلم انتخاب شوند براساس ویژگی‌های آکادمی ایسفا خواهد بود و اساسنامه این جشن بعد از تحقیق و پژوهش بر روی چند فستیوال مهم دنیا تدوین شده و اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نهان قدرتی در ادامه توضیح داد: بنابر این برای داوری آثار، دفترچه‌هایی در اختیار هیات داوران قرار داده می‌شود که براساس همان الگو، آرای خودشان را اعلام می‌کنند و نتایج نیز براساس همین اساسنامه‌ که به تمام جزئیات ساز و کار داوری، نحوه رأی‌گیری و حتی شمارش آرا اشاره کرده است، اعلام خواهد شد.

دبیر این دوره جشن فیلم کوتاه درباره تقدیر و بزرگداشت‌های این جشن نیز بیان کرد: اصل بزرگداشت‌ها بر این اساس نیست که به طور قطع از فعالان مستقیم فیلم کوتاه باشند و عموما افرادی هستند که در سینمای ایران جریان ساز بودند. چه بسا در فیلم کوتاه حضورشان موثر بوده است و در تاریخ سینمای ایران جایگاه ویژه و ارزنده‌ای دارند. بنابر این بزرگداشت‌های ما با این تفکر برگزار می‌شود و نشان ایسفا به هنرمند مورد نظر اهدا می‌شود.

او در ادامه با تأکید بر اینکه "انجمن فیلم کوتاه ایران تلاش کرده در حد بضاعت خودش یک جشن آبرومند و قابل قبولی را به نمایش بگذارد و از منتخبین خود با اهدا نشان ایسفا تقدیر کند"، گفت: همیشه فیلم کوتاه از پرداخت هزینه‌های اضافی پرهیز کرده و گویی که اصلا انجمن فیلم کوتاه توانی هم برای ریخت و پاش ندارد. بنابراین در تلاش هستیم تا بتوانیم این پیام را بدهیم که ما نیز شرایط پرفشار کنونی را درک می‌کنیم و با آنها همراه هستیم.

نهان قدرتی در پایان صحبت‌های خود یادآور شد: انجمن فیلم کوتاه خیلی پیش‌تر از بدنه خانه سینما اقدام به صرفه جویی در هزینه‌ها کرده است، در واقع می‌توانم بگویم ما پیشرو این شیوه برگزاری جشن هستیم.

برپایی جشن مستقل انیمیشنی‌ها در آبان ماه

در ادامه امیرسحرخیز - رییس هیات مدیره صنف انیمیشن - به ایسنا گفت: امسال جشن مستقل انیمیشن بعد از جشن اصلی خانه سینما و احتمالا در آبان‌ماه برگزار خواهد شد. قصد ما این بوده است که این جشن به روز جهانی انیمیشن نزدیک‌تر شود تا بتوانیم به این نحو هویت مستقلی به انیمیشن سینمای ایران ببخشیم.

او در پاسخ به اینکه آیا فاصله گرفتن از جشن‌های خانه سینما باعث کم شدن جذابیت این جشن نمی‌شود،توضیح داد: در این تصمیم دو مسئله وجود دارد. درست است که برگزاری جشن انیمیشن در زمان جشن‌های خانه سینما می‌تواند جذابیتی به آن بدهد اما قصد ما ایجاد یک نوع هویت مستقل برای انیمیشن و سینمای ایران است. مسلما در این مسیر ما چیزهایی را از دست خواهیم داد اما در نهایت عواید مثبتی نیز برایمان خواهد داشت و امیدوارم بتوانیم با این شیوه انیمیشن را مقداری مستقل‌تر نشان دهیم.

سحرخیز با بیان اینکه امسال نگاهمان به این جشن متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته است و بنا داریم که فرمت جشنواره‌ای نداشته باشد، اظهار کرد: در نظر داریم که امسال بخش رقابتی جشن انیمیشن کمتر مد نظر باشد زیرا که انیمیشن سینمای ایران در چند سال اخیر مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته است و ما می‌خواهیم با برگزاری این جشن فضای حاکم را تغییر دهیم و افراد به هم نزدیک‌تر شوند. در نظر داریم که تا سال آینده این جشن به صورت آکادمیک برگزار شود، بنابراین ممکن است زمان و شیوه خاص برگزاری این جشن دائمی نباشد.

او با توجه به سیاست جدید خانه سینما که قرار است براساس شرایط اقتصادی اخیر، جشنی به دور از هزینه‌های رایج برگزار کند، درباره تصمیم صنف انیمیشن در این خصوص توضیح داد: انیمیشن همیشه در ریاضت مالی بوده و در دوره‌های گذشته هم جشن‌های پرطمطراقی را برگزار نکرده است اما این بدان معنا نیست که اگر قرار است جشن محدودتر باشد از کیفیت آن هم کاسته شود. در همین راستا قرار شده است که تمام جشن‌های مستقل خانه سینما در سالن ساختمان خانه سینما برگزار شود که طبعا جشن را کوچکتر می‌کند اما از هزینه‌های آن می‌کاهد و برای ما که یک صنف تازه تأسیس هستیم و هنوز هم حق عضویت‌های خود را دریافت نکرده‌ایم می‌تواند این کمک را به ما داشته باشد که با کم کردن هزینه‌ها بتوانیم به نیازهای اصلی و بالا بردن کیفیت خدمات این صنف بپردازیم.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن با اشاره به اینکه پنج فیلم کوتاه انیمیشن به عنوان کاندیدا برای جشن خانه سینما اعلام خواهند شد، گفت: بنا داریم امسال به این سمت برویم که جشن انیمیشن صرفا جنبه رقابتی و بردن جوایز  نداشته باشد و می‌خواهیم از این راه به همه اهالی انیمیشن امید دهیم. البته ما در اسفندماه نیز یک رقابت بزرگ انیمیشنی در جشن پویانمایی داریم و به همین دلیل تصمیم بر آن شد که تاکید کمتری بر جنبه رقابتی این جشن داشته باشیم البته این به معنی وجود نداشتن آن نیست.

او در پایان گفت: در این دوره یک تندیس مختص صنف انیمشین نیز طراحی شده است و فکرهایی هم درباره شیوه اجرای آن داشته ایم که امیدواریم در پایان همه با یک حال خوب از جشن خارج شوند که البته همه اینها به شرایط اقتصادی ما وابسته است. این صنف اولین سالی است که جشن مستقل انیمیشن را برگزار می‌کند و امیدواریم با توجه به شرایط معیشتی و اقتصادی که در آن قرار داریم لازم نباشد از منابع مالی دیگری مانند گرفتن اسپانسر استفاده کنیم.

برپایی جشن مستقل سینمای مستند ایران همزمان با عید سعید قربان

محسن خان جهانی رییس جشن مستقل سینمای مستند ایران از پایان کار هیات انتخاب این رویداد خبر داد و گفت: بزودی اسامی 36 فیلم راه یافته به مرحله رقابت نهایی؛ همزمان با رونمایی پوستر این رویداد اعلام خواهد شد و داوران نیز طی چند روز آینده داوری‌ها را آغاز می‌کنند.

به گفته‌ی وی؛ 31 مرداد ماه همزمان با عید سعید قربان جشن مستقل سینمای مستند ایران برگزار می‌شود.

این مستندساز با بیان اینکه مکان برگزاری این رویداد و چگونگی برگزاری با توجه به شرایط اقتصادی که امسال صنوف سینمایی و به طبع آن جامعه دارد، بزودی مشخص خواهد شد، در عین حال گفت: در تلاش هستیم با وجود کمبود منابع مالی جشنی در خور اهالی سینمای مستند برگزار کنیم.

رییس جشن مستقل سینمای مستند ایران از تلاش برای گردهمایی همه‌ی اهالی سینمای مستند در این جشن خبر داد و جزییات چگونگی برگزاری این رویداد را به بعد موکول کرد.

کد خبر 412198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha