همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه ناشران می‌گوید،تعدادی از ناشران به دلیل نوسانات شدید قیمتی در بازار کاغذ، موقتاً فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

محمود اموزگار رئیس اتحادیه ناشران

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تاثیر افزایش تقریباً صددرصدی قیمت کاغذ در بازار مصرف کننده بر روند فعالیت ناشران عضو این اتحادیه گفت: اتفاقی که در این زمینه برای ناشران افتاده، این است که آنها همان ابتدا باید صددرصد پول‌شان را برای تامین کالای مورد نیاز خود جهت چاپ کتاب، سرمایه‌گذاری کنند؛ در حالی که پیش‌تر با پرداخت ۱۰ درصد مبلغ پروفوما، می‌شد برای واردات کاغذ، گشایش اعتبار کرد.

وی افزود: ما اطلاع داریم که تعدادی از ناشران، فعالیت‌شان را متوقف کرده‌اند و باید نسبت به نوسانات قیمتی در بازار کاغذ بسیار نگران باشیم. حرفه نشر کتاب در تمام دنیا حتی در کشورهای پیشرفته، به عنوان شغلی که نیازمند حمایت‌های مالی است، شناخته می‌شود. در این زمینه نهادهای صنفی اقتصادی و تعاونی‌های حوزه نشر، در صورتی که نقدینگی لازم برای آنها فراهم شود، می‌توانند کمک خوبی برای برون رفت از این وضعیت بکنند.

آموزگار ادامه داد: در واقع به خاطر کمبود نقدینگی در صنعت نشر از یک طرف و بهره‌های بانکی بالا از طرف دیگر، ما در حال حاضر با یک خواب سرمایه در زمینه فعالیت در این حوزه روبه‌رو شده‌ایم. در چنین شرایطی بهترین راهکار این است که نهادهای اقتصادی صنفی به میدان بیایند و با ارائه تسهیلات کم‌بهره به ناشران، از آنها حمایت کنند. ما این پیشنهاد را در قالب یک بسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده‌ایم و به نظرم موثر است؛ همانطور كه شرکت تعاونی ناشران قم توانسته با جذب حمایت‌هایی ۱۵۰ تُن کاغذ بالکی وارد کند.

وی همچنین ضمن یادآوری تلاش‌هایی که از آبان ماه سال گذشته برای مهار بحران کاغذ و ایستادگی در مقابل پیشنهاد افزایش تعرفه گمرکی و یا خارج کردن این کالای استراتژیک حوزه نشر از فهرست کالاهایی که مشمول ارز مبادله‌ای می‌شوند، توسط نهادهای مسئول صورت گرفت و بیان این نکته که هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای جلوگیری از افزایش قیمت کاغذ، جدیت به خرج دادند، در عین حال اذعان کرد: ما در حال حاضر تاثیر تزریق ارزهای مبادله‌ایِ ۳۸۰۰ تومانی را در قیمت کاغذهایی که الان عرضه می‌شود، نمی‌بینیم.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران یادآور شد: سال گذشته در همین ایام که دلار ۳۸۰۰ تومان معامله می‌شد، می‌شد هر بند کاغذ چاپ و تحریر را با ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان تهیه کرد ولی الان رقمی در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ تومان باید بابت آن پرداخت کرد. این نشان می‌دهد که همه تلاش‌های صورت گرفته برای مهار بحران کاغذ، اگرچه لازم بود اما کافی نبوده و من بار دیگر تاکید می‌کنم که راه برون رفت از این وضعیت، تقویت مالی نهادهای صنفی اقتصادی و تعاونی‌های موجود در حوزه صنعت نشر کتاب است.

کد خبر 412268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha